Björn Wärmedal
Björning Wheel
Först och främst: Om det här hinner bli någorlunda färdigt till 19/10 så kommer jag kanske spelleda det på OSR-träffen i Umeå, så spoiler för alla som kan tänkas spela med mig där.
Jag är med i en secret santa-variant med egenskapat OSR-material i år. Mitt uppdrag är att skapa:
Vad jag har tänkt mig är - som namnet antyder - en dal på en hex som är 10 miles. Mina tankar är hittills:
- en sjö med inlopp, men inget synligt utlopp (vattnet sipprar ut i en dungeon under sjön och fortsätter i underjordisk flod). Sjön ska gärna vara lite weird på något sätt också.
- en gammal Keep med ett känt monster (the Marnog) som många i trakten kan berätta diverse horror stories om.
- en by, med antingen gnomes eller goblins.
- "Gold bells. Finger-sized fairies that come out at night in certain areas. They glow in a pale green when hungry, but change to a golden glow when they eat gold. They WILL find the party's gold. And cast paralysis if anyone tries to stop them from eating it. Easily killed; just swat them like flies. Will not attack unless PCs carry gold."
- en önskebrunn som är lite fucked-up på något sätt.
Under den där Keep-ruinen ska det naturligtvis finnas en dungeon, likaså under brunnen och under sjön. Jag tänker mig att de sitter ihop på något sätt. Jag funderar också på att ha en ingång till bakom ett vattenfall i ena änden på dalen. Kanske en under byn också.
Mina direkta frågor:
- Hur gör jag det här intressant, så att man vill agera med det?
- Räcker det här (i mängd stuff, naturligtvis är det MASSOR av detaljer kvar)?
- Har jag tagit mig vatten över huvudet? Borde jag skära ned på det? Hur prioriterar jag?
- Hur får jag in Horror i det här?
- Allmänna tips?
Jag är med i en secret santa-variant med egenskapat OSR-material i år. Mitt uppdrag är att skapa:
Jag har full tolkningsfrihet i det här, och minimikravet är typ 1 sida. Deadline är 25/10.A dungeon for a horror and gonzo Lord of the Ringsesque sandbox old-school D&D game.
Vad jag har tänkt mig är - som namnet antyder - en dal på en hex som är 10 miles. Mina tankar är hittills:
- en sjö med inlopp, men inget synligt utlopp (vattnet sipprar ut i en dungeon under sjön och fortsätter i underjordisk flod). Sjön ska gärna vara lite weird på något sätt också.
- en gammal Keep med ett känt monster (the Marnog) som många i trakten kan berätta diverse horror stories om.
- en by, med antingen gnomes eller goblins.
- "Gold bells. Finger-sized fairies that come out at night in certain areas. They glow in a pale green when hungry, but change to a golden glow when they eat gold. They WILL find the party's gold. And cast paralysis if anyone tries to stop them from eating it. Easily killed; just swat them like flies. Will not attack unless PCs carry gold."
- en önskebrunn som är lite fucked-up på något sätt.
Under den där Keep-ruinen ska det naturligtvis finnas en dungeon, likaså under brunnen och under sjön. Jag tänker mig att de sitter ihop på något sätt. Jag funderar också på att ha en ingång till bakom ett vattenfall i ena änden på dalen. Kanske en under byn också.
Mina direkta frågor:
- Hur gör jag det här intressant, så att man vill agera med det?
- Räcker det här (i mängd stuff, naturligtvis är det MASSOR av detaljer kvar)?
- Har jag tagit mig vatten över huvudet? Borde jag skära ned på det? Hur prioriterar jag?
- Hur får jag in Horror i det här?
- Allmänna tips?