I gårkväll när jag kom hem satte jag mig ner och började rita lite kartor enligt Beas riktlinjer för att se hur det kändes.
Och faktum är att det kändes rätt lätt att få till snygga 2D-kartor på det här sättet. Jag fuskade och ritade direkt på rutat papper för enkelhetens skull då detta just var tänkt som ett test, och redan det tyckte jag blev rätt bra. Att rita det på vitt papper med rutpapper under kommer garanterat att höja det ännu mer.
Just det där med att rita massa streck runt kartan i olika vinklar var verkligen det som tog kartan från nått som såg okej ut till nått som började se riktigt bra ut, men det var tusan i mig inte särskilt roligt, och kommer nog vara den största utmaningen om man ska rita stora kartor. Det var lite trixit att få till strecken snyggt, och jag prövade lite olika längder och avstånd, och kom fram till att i det här fallet gäller inte riktigt "less is more" utan jag tyckte det blev bäst när man vräkte på med massor av rätt små linjer.
En sak jag känner här är att jag tror att man tjänar på att dra skalan lite här. Jag ritade på vanligt kollegieblockpapper, och då kändes det rätt pilligt. Nästa gång jag sätter mig kommer jag att köra med centimeterstora rutor istället.
Kan tyvärr inte bistå med några inskanningar, då jag inte har en skanner. Men jag tycker att man ska pröva på att följa Beas genomgång.
Jag försökte mig också på att rita en sån där 3D-karta. Det var mycket riktigt lite pyssligt. Absolut svåraste var att få till bra rutor. Jag känner att här skulle jag behöva ett rutpapper där alla rutor sågs ur perspektiv. Men om man kan lösa det problemet så tror jag att det inte är så jäkla mycket pyssligare att rita 3D-kartor, så länge de inte blir allt för stora och invecklade i designen.