Nekromanti [BW gör dunge] Valley of Engelbrekt Creek

chrull

Stockholm Kartell
Kan inte du posta någon guide på hur du gör dina kartor? Jag fattar bara inte hur du kan få dem så snygga, så eftersom jag tror att allt är en materialsport måste det såklart vara att jag inte har tillräckligt dyra pennor...

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag tog en näve olika svarta kulspetspennor från jobbet. Den som var tunnast flöt ut minst, så den använde jag.

Vitt papper (typ det första jag hittade i hyllan), rutat papper under. Helst bättre belysning än jag hade, för det var skitsvårt att kalkera av rutorna. Till sista kartan kom jag på att fylla i rutorna på det rutade pappret med svart penna, så då syntes det lite bättre igenom när jag skulle kalkera. Sen gjorde jag så här:
- Ritade rummens former
- Kalkerade av rutorna från det rutade pappret
- Mönstrade allt som var bergvägg (dra 2-4 streck, sen drar du 2-4 streck intill vinklade åt ett annat håll. Fortsätt tills du är less, och sen tvingar du dig att fortsätta tills du gjort runt hela)
- Fyllde i rummens väggar med, antingen med en tjockare penna eller genom att dra några linjer till

Klart.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nice! Nu vill vi bara ha en genomgång av hur man ritar så där snygga 3D-kartor för hand :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
Björn Wärmedal said:
Jag tog en näve olika svarta kulspetspennor från jobbet. Den som var tunnast flöt ut minst, så den använde jag.

Vitt papper (typ det första jag hittade i hyllan), rutat papper under. Helst bättre belysning än jag hade, för det var skitsvårt att kalkera av rutorna. Till sista kartan kom jag på att fylla i rutorna på det rutade pappret med svart penna, så då syntes det lite bättre igenom när jag skulle kalkera. Sen gjorde jag så här:
- Ritade rummens former
- Kalkerade av rutorna från det rutade pappret
- Mönstrade allt som var bergvägg (dra 2-4 streck, sen drar du 2-4 streck intill vinklade åt ett annat håll. Fortsätt tills du är less, och sen tvingar du dig att fortsätta tills du gjort runt hela)
- Fyllde i rummens väggar med, antingen med en tjockare penna eller genom att dra några linjer till

Klart.
Problemet verkar alltså inte vara min utrustning utan min kompetens. Darn :gremlaugh:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Which is why it is oh so more important! Jag har aldrig blivit så tänd på att spela dungeoncrawl som när jag såg din 3D-karta. Så jäkla skön känsla!

Eksem

Champion
De kan både vara praktiska och förvirrande, de där kartorna. Men snygga som fan är de. Det här är ju en av de smaskigaste kartorna någonsin:

anth

Vetefan
Eksem said:
De kan både vara praktiska och förvirrande, de där kartorna. Men snygga som fan är de. Det här är ju en av de smaskigaste kartorna någonsin:

Ooh - _världens_ _snyggaste_ _kartor_ någonsin.

Tyvärr är de ett helvete att spelleda med så jag har ritat om hela Ravenloft med egna kartor som jag kan läsa. :gremsmile:

Vi skulle antagligen kunna ha kartor som ett helt tema i podcasten.

chrull

Stockholm Kartell
Björn Wärmedal said:
anth said:
Vi skulle antagligen kunna ha kartor som ett helt tema i podcasten.
Do it!
Kanske världens mest frustrerande podcast avsnitt om ni inte samtidigt släpper en serie bilder till...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
"Det är som en slags päronlik sak, men lite tunnlar här och någon slags grejer på golvet."

chrull

Stockholm Kartell
Eksem said:
Och avsnittet efter så ska vi prata om våra favoritillustrationer :gremlaugh:
- Jo, och sen har vi ju den här bilden, av han du vet...
- Ja, det står ju namnet på bilden där nere i hörnet!
- Precis, han. Bilden är alltså ett omslag på uhm. Vad hette modulen?
- Minns inte, men jag tror den kom någon gång under sent sjuttital till början på 00-talet.
- Ja precis!
- Jävlar vad snygg den är.
- Ja. Kanske det snyggaste omslaget som släpptes till den produktlinjen.
- Mhm. Och nu går vi vidare till nästa bild.

anth

Vetefan
弾幕 said:
Kanske världens mest frustrerande podcast avsnitt om ni inte samtidigt släpper en serie bilder till...
Vi kan ju publicera bilderna som jag gjort.
Hittills har ingen någonsin lyckats gissa rätt vid första försöket vad de föreställer... :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I gårkväll när jag kom hem satte jag mig ner och började rita lite kartor enligt Beas riktlinjer för att se hur det kändes.

Och faktum är att det kändes rätt lätt att få till snygga 2D-kartor på det här sättet. Jag fuskade och ritade direkt på rutat papper för enkelhetens skull då detta just var tänkt som ett test, och redan det tyckte jag blev rätt bra. Att rita det på vitt papper med rutpapper under kommer garanterat att höja det ännu mer.

Just det där med att rita massa streck runt kartan i olika vinklar var verkligen det som tog kartan från nått som såg okej ut till nått som började se riktigt bra ut, men det var tusan i mig inte särskilt roligt, och kommer nog vara den största utmaningen om man ska rita stora kartor. Det var lite trixit att få till strecken snyggt, och jag prövade lite olika längder och avstånd, och kom fram till att i det här fallet gäller inte riktigt "less is more" utan jag tyckte det blev bäst när man vräkte på med massor av rätt små linjer.

En sak jag känner här är att jag tror att man tjänar på att dra skalan lite här. Jag ritade på vanligt kollegieblockpapper, och då kändes det rätt pilligt. Nästa gång jag sätter mig kommer jag att köra med centimeterstora rutor istället.

Kan tyvärr inte bistå med några inskanningar, då jag inte har en skanner. Men jag tycker att man ska pröva på att följa Beas genomgång.

Jag försökte mig också på att rita en sån där 3D-karta. Det var mycket riktigt lite pyssligt. Absolut svåraste var att få till bra rutor. Jag känner att här skulle jag behöva ett rutpapper där alla rutor sågs ur perspektiv. Men om man kan lösa det problemet så tror jag att det inte är så jäkla mycket pyssligare att rita 3D-kartor, så länge de inte blir allt för stora och invecklade i designen.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Yay! :gremlaugh:

Just rutorna i den isometriska kartan är svårast, faktiskt. Löjligt egentligen att det är det som ser enklast ut som är krångligast att få till :gremtongue:

chrull

Stockholm Kartell
Björn Wärmedal said:

Just rutorna i den isometriska kartan är svårast, faktiskt. Löjligt egentligen att det är det som ser enklast ut som är krångligast att få till :gremtongue:
Borde väl vara lätt att bara printa ut lite isometriska rutor man kan ha som mall under?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
弾幕 said:
Björn Wärmedal said:

Borde väl vara lätt att bara printa ut lite isometriska rutor man kan ha som mall under?
Det är mycket möjligt att det är lättast. I så fall har jag för mig grejen är att göra ett rutnät, rotera det 45 grader och minska ner det till 30% av höjden. Tror det stod så i någon tutorial på G+

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Testade att rita lite fler 2D-kartor och jag tyckte att det blev mycket lättare om man skalade upp det lite (nu gjorde jag varje ruta 1x1 centimeter). Att rita streck runt hela kartan gick mycket snabbare och var inte alls lika pilligt i den här skalan.

Jag gjorde ett snabbt test i paint med att rita isometriska rutor föresten, och det verkar som att även där stämmer Beas riktlinjer rätt bra: rotera 45 grader och dra ner till 30 procent av höjden. Men det verkar vara jobbigt så så småningom kommer jag rota runt på internet efter någon mall.