Re: Hur stor??? Lite OT...
Där jag kommer ifrån bor det bara drygt 3000 personer i hela kommunen och kommunen är den fjärde största i Sverige. Men jag anser inte att det är någon by för det. Vi har ju allt, klädaffärer, biograf, sporthall, mataffärer, pizzeria, hamburgerhak, typ 6 hotell och en kampingplats, gymnasium och Europas största biltestanläggning typ.
Det är en tätort, ett mindre samhälle, men någon by är det inte.
Jag tror det är bättre att räkna storleken på byn i familjer inte invånare. Typ 4 familjer är drygt 20 personer. Då inräknat två försörjare och tre barn. Men med tanke på Mundanas demografiska siffror så borde en familj inte innehålla mer än typ 1,5 barn per familj eftersom jag fick det klart för mig att det inte bor speciellt mycket folk i Mundana. Därmed borde byarna vara mindre eftersom det inte är speciellt många som bor i de bördiga områdena och ägnar sig åt jordbruk. Skulle kunna tänka mig att kanske det bor ett 20tal familjer som brukar jorden. HUr stora är de befintliga städerna i Mundana då??? Kan ju knappast vara städer med invånare på hundratusentals innevånare. Det är j*vligt stora städer för en värld där jordbruk inte verkar vara speciellt övertygande utbrett. Hur ska man då kunna försörja sådana bamse städer om det inte finns resurser för det??? Lite nyfiken bara...