Nattlig sömnig gissning om vad Caesar kan ha valt, med utgångspunkt från vad jag själv hade valt. Jag har aldrig varit Ulv, är lika rädd varje gång att bli det men börjar bli lite nyfiken. Om jag blivit vald/lottad till Caesar...hmm...
Okej, här kommer mina hypotetiska val i fet stil, samt motiveringar
Statskassan måste ha 0 eller fler sestertier när alla val är gjorda.
A: Cohortes Praetoriae. Välj ett alternativ:
( X) 0 extra romare från Legio X Equestris. (26 s)
( ) 1 extra romare från Legio X Equestris. (18 s)
( ) 2 extra romare från Legio X Equestris. (10 s)
( ) 3 extra romare från Legio X Equestris. (4 s)
Vore satans ballt att köra själv. Slippa hjälpa andra ulvar som nån jävla morsa och samtidigt låtsas hålla avstånd. Slippa komma överens med andra om vem som ska nattmördas. Och hur ska byn kunna hitta en ensam ulv, en nål i en höstack. De skulle hacka varandra i småbitar innan de hittat fram till ensamma mig. Det enda tråkiga skulle vara att jag missar möjligheten att ha någon att snacka med och diskutera för en gångs skull.
Förstås svårt att bli ensam kvar som vinnare men det vore kul så länge det varar!
B: Troubadix sång. Välj ett alternativ:
( ) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli röda och gallernas gröna. (+6 s)
( ) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli gröna och gallernas röda. (+4 s)
( x) Troubadix sång får allas ansikten att bli gröna. (-2 s)
( ) Troubadix sång får allas ansikten att bli röda. (-2 s)
Om jag skulle vara ensam ulv så är första och andra alternativen mindre bra. Byborna kan knäcka det efter ett par vändor. Att alla sianden ger grönt gör dem helt oanvändbara vilket är toppen för en ensam ulv.
C: Vae victo, vae vicits! Välj så många du har råd med:
( x) Delenda Carthago: Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8 s)
( x) Et tu, Brute: Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor. (-8 s)
( ) Caliguliminix har kommit till byn: En romare, ditt val, får alltid grönt ansikte av Troubadix sång. (-8 s)
( ) Aut Caesar, aut nihil: Julius Caesar har en extra röst en gång (skrivs privat till SL). Kan användas för snajp. (-8 s)
( x) Semper Batallius har skapat en tvedräkt: Romarna har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning. (-8 s)
( ) Druiden har fått en bautasten i huvudet: trolldrycken han delar ut skyddar inte mot nattmord. (-8 s)
Nattmörda varje natt, ja tack.