Stradh la röst på Basse #170 i R1 och flyttade den sen inte på resten av rundan. Dreven i övrigt låg på två gröna spelare (Sidd och Octa). Det känns osannolikt som ulvbeteende att inte bara flytta rösten till någon av bybodreven då.
I R2 la han röst på Fjodde hyfsat tidigt, som tredje person och låg kvar där tills han hoppade på Vimes-tåget i slutet.
Och nu i R3 la han sig direkt på röst Fjodde igen (och Fjodde ligger med röst på Stradh).
Så det är konsekvent röstande, inte så mycket brunsmetning och avvikande beteenden från hur jag förväntar mig att en ulv skulle bete sig. Det kan ju dock vara så att rösten på Basse var på ulvpolare, av samma anledning som jag ville ha Sysp till här ovan. Stradh och Fjodde är dock ett osannolikt ulvpar. Fjodde hakade dessutom på Stradh tåget i slutet på R2 som mycket väl kunde flyget hela vägen om Vimes försvarat sig lite bättre.
Jag tror (läs: önskar, för jag tyar fan ente) inte att Basse är ulv. Så Stradh har väldigt få ulvkandidater kvar i min bok. Jag har svårt att se ulvrationaliteten i Isaac+Stradh, och BM+Stradh känns riktigt konstigt orkestrerat det med. Så Stradhs enda rimliga ulvpolare imo är Sysp.
Sysp, om han är ulv, har spelat superslickt i så fall. Vi vet ju att han kan det, men jag är verkligen på inget sätt övertygad. Han försvarar sig bra mot kritik, spelar ett lagom grönt spel och jag ser inte många reaktioner när han är i hetluften. Röstläget är som sagt lite suspekt. Hans röster indikerar lite på att ha Fjodde som ulvpolare, mem det är svårt att säga egentligen. I R2 hade det ju ur ulvperspektiv nog varit mer värt att försöka skapa ett annat drev än att kasta ulvpolaren under bussen så tidigt. Jag tolkar det nog hellre som att Fjodde och Sysp inte är ulvar tillsammans. Hade jag varit ulv med Fjodde i det läget hade jag grävt åt annat håll.
Fjodde är svårläst, för det finns inte så jättemycket att gå på. Röstningen i R1 var en kominispelröst på Sidd, en röst på BM när allmän konsensus är att hon borde vara grön för PM-grejen och slutligen den andra rösten på Octa. Så vi vet att Fjodde röstade på gröna spelare i R1. I R2 lägger han åter igen röst på BM, fram tills det står mellan honom och Vimes varpå han givetvis röstar på Vimes. Och nu ligger han med röst på Stradh, antagligen för att det ser väldigt mycket ut att stå mellan Fjodde och Stradh den här rundan. Fjodde försvarar sig dock på sätt som jag sett förut när han varit bybo och ställts mot väggen. Kanske läser jag in för mycket i det. Även Fjodde har samröre med Basse, och det är i mina ögon det mest rimliga ulvparet här imo, men eftersom jag inte tänker se Basse som en ulv så betyder det att Fjodde antagligen inte heller är det. Möjligtvis är Fjoddes smörande för Basse en ulv som fjäskar för en bybo, men då undrar jag varför Basse är målet för fjäskandet? Och om Fjodde är ulv så kvarstår frågan vem hans polare är? Det är inte Stradh. Det är inte BM (eller?). Det borde inte vara Basse. Om det är Sysp så undrar jag varför de ansåg att loppet var kört för Fjodde redan 09.27. Det lämnar Isaac, som har resonemang nedan.
Försvaret av Sömnige Isaac består ju i princip bara i att han är nybörjare. Men med kvarvarande kandidater som Caesar som fått välja ulvkumpan/-er finns det verkligen inte mycket som talar för vem som skulle välja Isaac till sitt ulvlag. Och om det är det som hänt här så är det oerhört snyggt spelat.
BM har sitt obefintliga PM i ryggen. Och det är ju fint, men någon måste ju också vara ulv. Så vad händer om vi bortser från den detaljen helt? I R1 lägger hon en röst. Första rösten på Octa långt innan drevet tagit fart, med en ganska svag motivering. I R2 är det en tidig röst på Fjodde som gäller för hela rundan. Och nu I R3 är vi på Fjodde igen. Så vi kan ju helt stryka att BM och Fjodde ulvar tillsammans. Nu när jag läste tillbaka så ser jag att anledningen till att BM outar att hon inte fått PM är för att Brynolf belyste att hon varit inne under helgen och tummar vid tillfälle för att kunna vara Caesar. Hur mycket lucky fluke kan meningen ha varit? BM svarar på vad hon gjorde inne under helgen, och hon svarar att hon väntat på bybo-PM för att undvika mer undersökning om att hon är Caesar och hade egentligen ingen aning om att det också skulle få effekten att det grönar väldigt mycket. Slump är ju en stor del i det här ändå. Och om BM är Caesar så är hon snabbt ute med att säga att Isaac aldrig skulle väljas av Caesar (#196). Under R1 gör hon sen inte mycket annat än att lågflyga. Hon har Basse, Sysp och Fjodde som icke-gröna på en lista i R2, med Fjodde som rödast. Basse och Sysp kan ju vara en maskering av ulvpolare i så fall. Icke att förglömma är ju också fiskandet efter vem Sidd väktade nu i R3, en fråga som bara en ulv borde vilja ställa. Sen är det lite skuggboxning mellan BM och Isaac nu i R3 som gör att jag tänker att vi kanske behöver omvärdera situationen helt och hållet.
Är BM och Sömnige Isaac ett orimligt ulvpar?