Det här är lite tankar om hur man kan bygga RP under spelets gång, och därmed minska förberedstiden (och göra rollspel mer lättillgängligt).
Idén är att låta RP bestå av kort av olika slag, som egenskapskort eller klasskort, attitydkort med personlighetsdrag, och hemlighetskort som innehåller saker RP vill hålla hemligt om sig själv eller andra.
SL kan t.ex. dela ut tre kort av varje innan första äventyret, två till efter andra, osv. RP kan använda korten när denne utför handlingar för att få bonus vid tärningsslag. Korten förbrukas inte utan kan användas hur många gånger som helst, och sparas givetvis till nästa äventyr.
Ett annat intressant upplägg är att låta varje RP ha en egen kortlek, som SL kanske har byggt eller ingår färdigställd i rollspelet. Spelaren ska alltid ha fem kort på hand, som används vid icke-triviala handlingar. Leken blandas när alla kort är använda. I leken ingår attityder m.m. som är typiska för RP:s klass.
Om man helt vill slippa papper och penna, vilket jag tänker är eftersträvansvärt om rollspel ska nå en bredare publik, kan man också använda kort för icke-trivial utrustning (var nu den gränsen ska dras). Ett problem som kan uppstå med det är att SL tvingas rota och leta bland kort under spelets gång.
Karaktärskort kan också delas ut under själva äventyret beroende på vad RP gör. Om RP sätter sig vid spakarna i ett rymdskepp får denne "Pilot"-kortet (det finns bara ett sådant kort att dela ut); om RP hoppar på någon med knytnävarna får denne "Slagskämpe"-kortet, osv. Då kan man t.o.m. göra att själva målet med spelet är att bygga en karaktär, lite som när man ritar en gubbe och sen viker pappret så någon annan får rita huvudet, någon tredje benen, osv.
Speciellt hemlighetskorten kan vara drivande i ett äventyr. Säg t.ex. att RP får i uppdrag att beskydda någon. RP A får ett kort om "Du har legat med den här personen får två år sedan", medan RP B får kanske samma kort (lol) eller "Du vet att A har leget med personen, men A vet inte att du vet, och du tänker utnyttja detta". Extra kul kan det ju vara om SL slumpar korten och inte själv vet vem som får vad.
Att köpa ett äventyr i ett sådant spel innebär också att med äventyret följer ett antal kort. Att göra egna äventyr innebär att skriva egna kort (finns tomma kort att beställa), utöver den vanliga brödtexten.
Nå, det var ett förslag.
Idén är att låta RP bestå av kort av olika slag, som egenskapskort eller klasskort, attitydkort med personlighetsdrag, och hemlighetskort som innehåller saker RP vill hålla hemligt om sig själv eller andra.
SL kan t.ex. dela ut tre kort av varje innan första äventyret, två till efter andra, osv. RP kan använda korten när denne utför handlingar för att få bonus vid tärningsslag. Korten förbrukas inte utan kan användas hur många gånger som helst, och sparas givetvis till nästa äventyr.
Ett annat intressant upplägg är att låta varje RP ha en egen kortlek, som SL kanske har byggt eller ingår färdigställd i rollspelet. Spelaren ska alltid ha fem kort på hand, som används vid icke-triviala handlingar. Leken blandas när alla kort är använda. I leken ingår attityder m.m. som är typiska för RP:s klass.
Om man helt vill slippa papper och penna, vilket jag tänker är eftersträvansvärt om rollspel ska nå en bredare publik, kan man också använda kort för icke-trivial utrustning (var nu den gränsen ska dras). Ett problem som kan uppstå med det är att SL tvingas rota och leta bland kort under spelets gång.
Karaktärskort kan också delas ut under själva äventyret beroende på vad RP gör. Om RP sätter sig vid spakarna i ett rymdskepp får denne "Pilot"-kortet (det finns bara ett sådant kort att dela ut); om RP hoppar på någon med knytnävarna får denne "Slagskämpe"-kortet, osv. Då kan man t.o.m. göra att själva målet med spelet är att bygga en karaktär, lite som när man ritar en gubbe och sen viker pappret så någon annan får rita huvudet, någon tredje benen, osv.
Speciellt hemlighetskorten kan vara drivande i ett äventyr. Säg t.ex. att RP får i uppdrag att beskydda någon. RP A får ett kort om "Du har legat med den här personen får två år sedan", medan RP B får kanske samma kort (lol) eller "Du vet att A har leget med personen, men A vet inte att du vet, och du tänker utnyttja detta". Extra kul kan det ju vara om SL slumpar korten och inte själv vet vem som får vad.
Att köpa ett äventyr i ett sådant spel innebär också att med äventyret följer ett antal kort. Att göra egna äventyr innebär att skriva egna kort (finns tomma kort att beställa), utöver den vanliga brödtexten.
Nå, det var ett förslag.