Nekromanti Bygg RP under spelets gång med hjälp av kort

stenhöna

tellstory
Det här är lite tankar om hur man kan bygga RP under spelets gång, och därmed minska förberedstiden (och göra rollspel mer lättillgängligt).

Idén är att låta RP bestå av kort av olika slag, som egenskapskort eller klasskort, attitydkort med personlighetsdrag, och hemlighetskort som innehåller saker RP vill hålla hemligt om sig själv eller andra.

SL kan t.ex. dela ut tre kort av varje innan första äventyret, två till efter andra, osv. RP kan använda korten när denne utför handlingar för att få bonus vid tärningsslag. Korten förbrukas inte utan kan användas hur många gånger som helst, och sparas givetvis till nästa äventyr.

Ett annat intressant upplägg är att låta varje RP ha en egen kortlek, som SL kanske har byggt eller ingår färdigställd i rollspelet. Spelaren ska alltid ha fem kort på hand, som används vid icke-triviala handlingar. Leken blandas när alla kort är använda. I leken ingår attityder m.m. som är typiska för RP:s klass.

Om man helt vill slippa papper och penna, vilket jag tänker är eftersträvansvärt om rollspel ska nå en bredare publik, kan man också använda kort för icke-trivial utrustning (var nu den gränsen ska dras). Ett problem som kan uppstå med det är att SL tvingas rota och leta bland kort under spelets gång.

Karaktärskort kan också delas ut under själva äventyret beroende på vad RP gör. Om RP sätter sig vid spakarna i ett rymdskepp får denne "Pilot"-kortet (det finns bara ett sådant kort att dela ut); om RP hoppar på någon med knytnävarna får denne "Slagskämpe"-kortet, osv. Då kan man t.o.m. göra att själva målet med spelet är att bygga en karaktär, lite som när man ritar en gubbe och sen viker pappret så någon annan får rita huvudet, någon tredje benen, osv.

Speciellt hemlighetskorten kan vara drivande i ett äventyr. Säg t.ex. att RP får i uppdrag att beskydda någon. RP A får ett kort om "Du har legat med den här personen får två år sedan", medan RP B får kanske samma kort (lol) eller "Du vet att A har leget med personen, men A vet inte att du vet, och du tänker utnyttja detta". Extra kul kan det ju vara om SL slumpar korten och inte själv vet vem som får vad.

Att köpa ett äventyr i ett sådant spel innebär också att med äventyret följer ett antal kort. Att göra egna äventyr innebär att skriva egna kort (finns tomma kort att beställa), utöver den vanliga brödtexten.

Nå, det var ett förslag.

Mukwa

Swashbuckler
I like it, men jag säger:
släng ut spelledaren. Den kommer bara vara i vägen. Det här är ett samberättarspel. Kanske kan man t o m lira det som något brädspelsaktigare rollspel med dolda kort för att kunna kora en vinnare. Den rollperson som först har lyckats utföra sitt "uppdrag" under X antal scener "vinner". Uppdragen kan vara:
Få rollpersonen till höger om dig att kyssa dig
Döda rollpersonen till vänster om dig (förutsätter att ingen rollperson kan dö om inte spelaren själv vill det)
Få rollpersonen mitt emot dig att svika rollpersonen till vänster om dig i en svår situation

Kanske kunde vara kul... åtminstone en gång, tills alla vet vad som står på korten, för sedan är nog scenariot komplett ospelbart efter det, med så mycket role-blocking...

/Mukwa, det är sent

Bassejr

Hero
Haha, jag gillar id´en. Det käns lite Cluedo möter bordsrollspel. I ett samberättarspel, liknande Fiasco, skulle det här vara oerhört roligt. Speciellt om karaktären får helt vrickade kombinationer. Typ "Personlighetsdrag: osäker, timid, småvuxen, gammmalmodig. Utrustning: rep, aftonklänning, vita handskar. Hemlighet: är en seriemördare på flykt".

Om någon stött på G-mod koncept till PC som "Trouble in Terrorist Town", eller "Murder", skulle det vara awesome att spela ett sånt här spel där en av spelarna i hemlighet kommer få ett kort som säger "Du är mördaren. Du måste döda de andra innan de listar ut att de är du", och sedan bygga in ett system för att i hemlighet undergräva och döda de övriga spelarnas karaktärer innan de listat ut vem mördaren är.

Säg att spelarna tilldelas diverse utrustning, plats-kort, och någonting mer, och sedan kan på något sätt "satsa" dom här korten på de andra spelarna. Vanligtvis är det en bra sak när folk satsar kort på en, men om mördaren satsar kort på folk kan han satsa typ mordvapen och groteska mord-scener, så att karaktären blir dödad. Beroende på hur mycket uppmärksamhet spelarna har haft på hhur mmycket kort som satsats, på vem, och i vilken ordning de satsade korten har använts, kan de lista ut vem mördaren är utan problem.

Max Raven

T12-kultist
Jag gillar idén! Den gör så att man potentiellt kan ordna så att en av de sakerna som kan svälja mycket tid (och upplevas som tråkigt) kan dyka upp i spel, där de är mer roliga.

Jag funderar nu på att rycka en del av den och göra något liknande till Ett Steg Framåt, med någon kombination av Blå Himmels "låt mig göra dig häftig"-tänk. Typ:
Spelare kan välja att ta upp en annans RPs förflutna i spel - med bakgrundshändelser som deras egna vet om/varit med om. Den spelare vars RP blir fokus kan välja att acceptera bakgrunden (och ta emot kortet) och sedan så har man med det i sessionen och gruppen får Energi/Refresh. (Obs: Bara för att spelaren accepterar så behöver inte RP göra det "Nu minns jag var jag sett dig - du var med i gruvupproret på Sedna-B!" "Du måste blanda ihop mig med någon annan.").

stenhöna

tellstory
Mukwa said:
I like it, men jag säger:
släng ut spelledaren. Den kommer bara vara i vägen. Det här är ett samberättarspel. Kanske kan man t o m lira det som något brädspelsaktigare rollspel med dolda kort för att kunna kora en vinnare. Den rollperson som först har lyckats utföra sitt "uppdrag" under X antal scener "vinner". Uppdragen kan vara:
Få rollpersonen till höger om dig att kyssa dig
Döda rollpersonen till vänster om dig (förutsätter att ingen rollperson kan dö om inte spelaren själv vill det)
Få rollpersonen mitt emot dig att svika rollpersonen till vänster om dig i en svår situation

Kanske kunde vara kul... åtminstone en gång, tills alla vet vad som står på korten, för sedan är nog scenariot komplett ospelbart efter det, med så mycket role-blocking...
Jag förstår lockelsen i att löpa linan ut, men jag skulle vilja utforska mellanlägret lite mer, dvs. ta bort rollformuläret, behålla allt annat.

Jag tror att lägga till ett tydligt winstate skulle göra spelet mer lättillgängligt. Samtidigt är ju en av styrkorna med rollspel just att "ingen/alla vinner".

Återspelbarheten blir oförändrad - det är ju aldrig aktuellt för en spelgrupp att spela ett äventyr mer än en gång. Om spelet reduceras till ett kortspel med improvisationsteater får återspelbarheten ligga i kortens kombinationer.

stenhöna

tellstory
Bassejr said:
Haha, jag gillar id´en. Det käns lite Cluedo möter bordsrollspel. I ett samberättarspel, liknande Fiasco, skulle det här vara oerhört roligt. Speciellt om karaktären får helt vrickade kombinationer. Typ "Personlighetsdrag: osäker, timid, småvuxen, gammmalmodig. Utrustning: rep, aftonklänning, vita handskar. Hemlighet: är en seriemördare på flykt".

Om någon stött på G-mod koncept till PC som "Trouble in Terrorist Town", eller "Murder", skulle det vara awesome att spela ett sånt här spel där en av spelarna i hemlighet kommer få ett kort som säger "Du är mördaren. Du måste döda de andra innan de listar ut att de är du", och sedan bygga in ett system för att i hemlighet undergräva och döda de övriga spelarnas karaktärer innan de listat ut vem mördaren är.

Säg att spelarna tilldelas diverse utrustning, plats-kort, och någonting mer, och sedan kan på något sätt "satsa" dom här korten på de andra spelarna. Vanligtvis är det en bra sak när folk satsar kort på en, men om mördaren satsar kort på folk kan han satsa typ mordvapen och groteska mord-scener, så att karaktären blir dödad. Beroende på hur mycket uppmärksamhet spelarna har haft på hhur mmycket kort som satsats, på vem, och i vilken ordning de satsade korten har använts, kan de lista ut vem mördaren är utan problem.
Fiasco står överst på min inköpslista! Måste se till att skaffa några sådana spel. :gremtongue:

Jo, roliga kombinationer kan dra känslan lite åt charader. Är helt OK med det.

Man kan ha både kort som är permanenta på en själv, och kort som är förbrukningsbara (och som kan användas mot andra spelare eller SLP). Om man vill ge spelarna mer narrativt inflytande kan man ju också inkludera scener och små berättelser som man kan lägga. Bra idé.

stenhöna

tellstory
Max Raven said:
Jag gillar idén! Den gör så att man potentiellt kan ordna så att en av de sakerna som kan svälja mycket tid (och upplevas som tråkigt) kan dyka upp i spel, där de är mer roliga.

Jag funderar nu på att rycka en del av den och göra något liknande till Ett Steg Framåt, med någon kombination av Blå Himmels "låt mig göra dig häftig"-tänk. Typ:
Spelare kan välja att ta upp en annans RPs förflutna i spel - med bakgrundshändelser som deras egna vet om/varit med om. Den spelare vars RP blir fokus kan välja att acceptera bakgrunden (och ta emot kortet) och sedan så har man med det i sessionen och gruppen får Energi/Refresh. (Obs: Bara för att spelaren accepterar så behöver inte RP göra det "Nu minns jag var jag sett dig - du var med i gruvupproret på Sedna-B!" "Du måste blanda ihop mig med någon annan.").
Jo, jag tror på ett mer interaktivt skapande av RP. Frågan är vilka krav det ställer på spelarna, hur aktiva de själva måste vara. Jag tänker att det kan bli svårt för nybörjare.