Nekromanti Bygga dator

Gardener

Champion
  • Moderkort + Processor (minst P3 här, dual vore inte dumt)
  • Låda (ATX, behöver inte vara stor)
  • IDE-RAID-kontroller (vore mycket bra)
  • Diskar (7200 rpm, 4 st på runt 80Gb vore nog bra, för att kunna köra raidat)
  • Nätverkskort (2 st 100 mbit, en till denna och en till den befintliga)
  • Minne (3 x 512 MB SDRAM, DDR om moderkortet klarar det)
  • Grafikkort (här räcker det med precis vad som helst)
  • Diskettstation (för att kunna få in nåt system på burken)

fusk

Warrior
Näe men äsch. :)

:gremsmile: Nu får du ju mig att känna mig dålig när jag inte donerar några datorsaker.
Men jag är ju så fäst vid mina saker.. :gremlaugh:
Jag får rena mitt samvete genom att ge dig lite mer pengar. :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
Jag kanske har följande prylar hemma:

mini-tower med vad som BORDE vara ATX. kan vara mATX också.

Ett moderkort, socket 462 (max Athlon XP 1800 tror jag...) med 2 DDR resp 2 SDRAM slots och en FSB på 200/266 MHz. usb2, agp4x, 10/100 Lan sitter redan på. Ljudkort likaså. 5PCI platser.

3com 10mbps lan.

ati 3d rage pro grafikkort.

chrull

Troberg

Sinister eater
Moderkort + Processor (minst P3 här, dual vore inte dumt)
Jag har två stycken MSI-694D dual P3, ett med raid, ett utan. Tyvärr är bådas bios blåsta, ett efter att jag vänt ryggen till och någon installerade ett chernobylsmittat spel, ett efter en misslyckad flashning. Om någon har utrustning för att flasha deras bios (Winbond 2Mbit PLCC, sitter i sockel, så man kan plocka loss dem) så är det väldigt trevliga moderkort, mycket trevligare än de som jag varit tvungen att ersätta dem med för att jag inte kunna flasha om dem.

De finns tillgängliga i alla fall. Säg till om du vill ha dem.

Har inga processorer över (förutom några 486-or som jag inte har någon nytta av).

Låda (ATX, behöver inte vara stor)
Sorry, har själv brist på sådana. Har dock shitloads (bokstavligen!) av AT-lådor...

IDE-RAID-kontroller (vore mycket bra)
Har ingen lös, men som jag nämnde så har det ena moderkortet ovan tvåkanalers IDE-RAID och tvåkanalers vanlig kontroller, det vill säga totalt åtta diskar, varav fyra i RAID.

Diskar (7200 rpm, 4 st på runt 80Gb vore nog bra, för att kunna köra raidat)
Sorry, mitt diskuttrymme är som vanligt akut fullt.

Nätverkskort (2 st 100 mbit, en till denna och en till den befintliga)
Köpte sju nya maskiner nyss, vilka hade gamla 10Mbit-kort. Det åt upp hela mitt förråd av kort (och jag ligger fortfarande några kort back).

Minne (3 x 512 MB SDRAM, DDR om moderkortet klarar det)
Har bara småminnen över och de kommer antagligen att hamna i ovan nämnda maskiner snart.

Grafikkort (här räcker det med precis vad som helst)
När jag köpte maskinerna så köpte jag även en trave monitorer, vilket gör att jag helt plötsligt fick nytta av mina gamla kort (för multimonitor). Sorry där också alltså.

Diskettstation (för att kunna få in nåt system på burken)
Har en 4-5 sådana liggande. Problemet är att några av dem är dåliga och jag vet inte vilka. Jag brukar därför hellre lägga ut en femtilapp på en ny än att börja testa dem när jag behöver en.

Visst kan du få dem, men de kommer som sagt utan garantier.

Det är det bästa jag kan åstadkomma just nu, hade du frågat innan jag köpt de här sju maskinerna så hade jag nog kunnat fixa fram mer.

Robban

Hero
jag kan fixa datorprylar ganska lätt (men jag tror vi tar det privat i såna fall...)... ska jag kolla upp alla priserna, eller?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har en gammal p200 och en dator med K6-2 processor i. Jag är tvärdum vad det gäller hårdvara (mjukvara också för den delen) så jag har ingen aning om det är något av värde, men du får gärna slakta dem och ta vad du vill ha.

/Vulf

Robban

Hero
duron 1600mhz går det bra?
i såna fall hamnar det på lite över 8000 :- plus frakt.

svara ASAP.

Gardener

Champion
Några 8000:- kronor har vi inte att lägga ut tyvärr. Tanken med denna tråd var att se om det fanns befintlig hårdvara som folk kunde bidra med för att bygga ihop en dator.

Gardener

Champion
Lite sammanfattning av tråden hittills:

Chrulls låda och moderkort skulle fungera bra, så om någon har en Athlon att bidra med så vore det inte så dumt. Arvidos Riva TNT2 funkar som grafikkort, även om det kanske är lite overkill.

Tyvärr är vitulvs datorer inte till så stor användning, möjligen om det finns nåt grafikkort i dem. Minnen går det nog att ta om det finns några, men troligen är de för små för att göra någon nytta. Vore bra att veta vad det sitter i datorerna.

Om någon kan flasha trobergs moderkort vore det dock det absolut bästa, så om folk kunde höra runt lite efter sånt vore det bra.

Nätverkskort, och diskettstation saknas också fortfarande. Det senare kanske jag har, men som troberg så vet jag inte om de fungerar korrekt och har inte orkat kolla.

thark

Hero
Grafikkort: Tja, jag har ett S3 Virge som inte används, som funkar bra så länge man inte tänker aktivt använda datorn i någon större utsträckning (bristande skärpa stör iaf mig). Dock är jag nog för lat för att posta det eller liknande. :)

Troberg

Sinister eater
Om någon kan flasha trobergs moderkort vore det dock det absolut bästa, så om folk kunde höra runt lite efter sånt vore det bra.
Om någon har ett likadant moderkort så har jag en BIOS-switch. Med den kan man boota med ett bra BIOS, switcha till det dåliga och flasha det. Det går att flasha RAID-varianten i kortet utan RAID och tvärtom.

Kimon

Swordsman
På jobbet har vi nyligen bytt ut ett antal ganska gamla Compaq-servrar mot nya dito. Det är rätt stora lådor, de flesta är dock avpassade för rackmontering.

Den server jag öppnade hade ett moderkort som kunde ta två cpu:er (fanns dock bara en cpu på kortet) och scsi kort. Det finns även en eller två gamla externa disklådor (rackmonterbara) med hotswap Compaq scsi diskar. Tror att det satt 7st 9.1GB diskar i det. Har för mig att scsi-kortet har inbyggt raidstöd (S.M.A.R.T). CPU:n är nog inte mycket att hoppas på. Säkert inte bättre än 200-300Mhz.
Det kan också finnas diverse mindre scsidiskar (4.3GB) hotswap.

Just nu finns det alltså en hög med datorprylar, men den kommer att minska då de som fortfarande har såpass gammal hårdvara kvar i produktion kommer att få första tjing på reservdelar. Kvarvarande hårdvara kommer att utsättas för huggsexa av oss andra.

Om detta låter intressant, behöver jag nog veta det innan måndag för att kunna lägga mina klibbiga labbar på prylarna innan (förhoppningsvis) någon annan gör det.

Jag har också min förra dator ståendes i ett hörn just nu och som skulle kunna användas i bättre syften.
Det är en P3 650Mhz, 384Mb RAM (tror jag), 28Gb 7200rpm disk, Bigtower, Nätverkskort (10Mbit) ISA :gremtongue:, Voodoo 3, Diskettstation :gremwink:. Den hade (och har) en tendens att bli för varm och därför har jag kört den utan sidostycket på, men det skall finnas på förrådet. Hursomhelst så är den ... något dammig :gremsmirk:.

Användbart?

Gardener

Champion
Bägge sakerna låter intressanta. Vore bra att veta vilken typ av processorer det ska vara i den första. Den andra låter lite slö iofs, vad är det för chipset, hur snabb processor och hur mycket minne kan man stoppa in i den? Låter inte så bra att den blir varm heller, då den bör kunna stå på konstant.

Robban

Hero
Nätverkskort...

Hade du fortfarande nytta av ett nätverkskort till? 100/1000, givetvis.