Nekromanti Bygga egen laptop? Möjligt?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det är ju skitlätt att sätta ihop en egen stationär dator, customiserad in i minsta detalj, men hur är det att bygga en egen laptop?

Jag vet att man kan köpa barebone-chassin och peta in delar i, men alla jag hittat är 15,6". Det känns lite mycket för mig. Men om vi hypotetiskt skulle anta att jag löser biten med skal själv, hur lätt är det då att få tag i andra delar som är lämpliga? Moderkort? SoC? Skärm? Tangentbord och pekplatta? Annat?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag funderade egentligen på att kunna sätta ihop någon form av tunn klient. Pekplatta, tangentbord, skärm på typ 7-8", en USB-port och trådlöst nätverk. Behöver inte mer prestanda än ~1 GHz, 2GB RAM och hårddisk på 20 GB.

Men det verkar vara hopplöst svårt att få tag i delar - iaf till ett överkomligt pris. Dessutom lär det vara en massa lödande och petande hur jag än gör, plus att jag måste bygga chassit själv... Man kanske får kalla det ovärt, helt enkelt? :p

Troberg

Sinister eater
Jag skulle inte bry mig. Det skulle kosta mer och man skulle få en sämre dator. Stationära bygger jag nästan alltid själv, men bärbara skulle jag inte bygga.

Arfert

Facit
Frågan är: varför ska man bygga själv? För att lära sig saker?
Troberg said:
För att få en bättre maskin. Färdiga maskiner är alltid bantade någonstans, oftast på något olämpligt ställe.
Arfert said:
Jag menade: varför ska man bygga en bärbar själv.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Arfert;n11041 said:
Kul? Kanske. Tufft? Glöm det, nördmes. ;)
Det tuffa ligger inte i att bygga utan i att ha en unik och för ändamålet specialbyggd lapptopp.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
För mig skulle det i så fall handla om att marknaden inte erbjuder det jag vill ha. Fast det verkar inte som att jag kan bygga det själv heller :(