Nekromanti Bygga en dungeon

tull

Hero
Vad har ni för erfarenheter av dungeonbyggande? Är det någon som har provat att "gjuta" olika former för väggar, golv osv?

Tänker då på exempelvis http://www.hirstarts.com/molds/molds.html produkter. Kanske finns det fler företag ute på marknaden men jag har då inte hittat några. Vad är det för material man gjuter i egentligen?

Alternativet för den som vill bygga en ambitiös dungeon är dwarven forge. Men personligen känner jag inte att ca 1000 kronor förpackningen är värt det. Särskilt då man gärna skulle behöva minst fem olika förpackningar för att skapa något skoj.

rjonas

Hero
Jag gillar World Works Games. Det är roligt att bygga (skriva ut, skär upp och vik ihop) och det blir snyggt. Förvånansvärt stadigt, blir det också.

tull

Hero
klistrar du fast pappret på hårdpapp då eller? Hur modeleringsvänligt är mallarna? Finns det fasta ritningar eller kan man bygga egna dungeons med det?

rjonas

Hero
Jag har använt vanligt kopieringspapper och det blir ganska hållbart för konstruktionen är robust. Om man vill ha starkare strukturer kan man använda tyngre papper helt enkelt. Det är nästan aldrig nödvändigt att klistra fast det på papp.

Det är helt modulärt och lätt att blanda kits (som det heter). Man lär sig snabbt var man ska skära med kniven för att skapa unika grejor om man nu önskar det.

Pappersterräng käkar naturligtvis upp skrivarbläcket snabbt men det blir snyggt och det går fort. Man kan nog, med lite vana, svänga ihop en kvällsdunge på 20 minuter. Ännu snabbare om man redan har standardgångar klara.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Till Hirst-arts gjuter man vanligast i sk stengips. (ett gips som alltså är hårdare än vanligt modellgips, innehåller en smula cement om jag förstått det rätt...)
Finns ett annat alternativ också som jag i brådrasket inte kommer ihåg vad det heter... någon form av plastigt material (finns beskrivet på HAs sidor)

Jag körde en mycket enkel variant sist vi spelade (finns bland galleri-spelsidorna) med omålade HA bitar och ett rutat golv. Det gick bra, nästa steg är att bygga som Olle Sahlin gjort se flickr fast givetvis i dungeonstil.

Fördelen med färdiga moduler är givetvis att de går att slänga upp lite hursom. Nackdelen är å andra sidan transport...

Men... som sagt, det är en senare fråga. Ska snart fila ihop mina sista lösningar på en miniatyr med elaka magiker...
å så är de de där miniatyrerna... som måste målas...