Nekromanti Bygga Ljusbord (eller "Gå och lägg dig, Hamster!")

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag gillar att rita, men har aldrig direkt övat på det eller tagit det särskilt seriöst. Men jag skulle vilja! Inspirerad av Solvebrings prat i chatten så bestämde jag mig för att utnyttja lite gammalt bröte som jag sett ligga och skräpa.

Så jag kapade av benen på ett gammal soffbord som saknade skiva och sågade till ett par bitar plexiglas som jag hittade. Dessa sammanfogades under natten till följande (Pappret är ett A4:a som referens):

Det är ju inte helt klart än. Glaset ligger dubbelt just nu och efter att jag putsat bort lite klet på dem tänker jag klämma fast en bit vitt smörgåspapper mellan de två skivorna för att få ett mjukare och jämnare sken. Sen måste jag så klart hitta någon form av ljuskälla och sätta fast under.

Vinkeln blev nog lite väl liten på det här ljusbordet, men det borde inte vara några problem att stoppa in någon slags kloss under bakbenen för att ändra på vinkeln tills den känns bra.

Attachments

Troberg

Sinister eater
Snyggt, men smörgåspapper kommer nog att missfärgas över tiden.

Gå till en skyltmakare, de har sån där film som man har i såna där ljusskyltar, den är beständigare.

Edit: Det kan nog funka med vit depron också (sånt där material som man lägger under klickgolv).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Aha, tackar för tipsen! Jag noterar det till ifall det blir till att bygga en förbättrad modell (eller förbättra nuvarande modell).

Just det här bygget är ett nollbudgetprojekt mest för att pröva på om det här överhuvudtaget är något för mig.

Hittade förövrigt lite silkespapper och några spottar som jag slängde på. Just nu grunnar jag på om jag verkligen behöver något mellanskikt mellan de två skivorna för att "mjuka upp" ljuset. I alla fall med nuvarande ljuskällor så känns det som att det stjäl mycket av ljuset. Nåja, det är som sagt lite av ett test =)

Och som sagt: än så länge har detta bygge kostat mig 0 kr =)Upphittat skräp och lite gamla prytlar som jag sparat mest för att jag är en riktig hamster.

Attachments

Cissi

Up to no good.
Vilken vinkel har du på sluttandet?
En idé är att försöka få till nått så du kan ändra vinkeln efterbehov. Ett stumt ritbord kan vara lite bökigt.

Jag har en gång jobbat med ett ritbord som hade ett rutmönster i glaset. Det var himla behändigt. *saknar* Kanske nått att ta efter?

Men, fiiiint! :gremlaugh:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rutmönster var ju en bra idé! Antecknar det också för framtiden.

Just nu är vinkeln på tjugo grader och det känns lite lite. Kommer definitivt grunna på något sätt att ordna med en justerbar vinkel så man kan få lite omväxling. Just nu funkar det dock rätt bra att lägga ett par brädbitar under bakbenen :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Hittade förövrigt lite silkespapper och några spottar som jag slängde på.
Spottar är inte så bra, av de skäl som syns på bilden. Lysrör är bättre.

Tyvärr så dumpade jag för bara en månad sedan en shitload (typ en SUV full) med lysrörsarmaturer som fyllt mitt förråd på tippen, och nästa omgång kommer inte förrän jag tar tag i att fixa hallen, vilket blir tidigast till sommaren. Annars kunde du fått tillräckligt med lysrörsarmaturer för att göra ett ljusbord där du kunde ritat mammutar i skala 2:1...