Nja, jo, jag har sett det där, men har lite svårt att förstå hur jag ska tolka det där "Following these steps won´t result in a fully designed and developed monster, but they´ll provide a good approximation". Och särskilt det där om powers känns lurigt.Hellzon said:Jag känner mig nästan snorkig som nämner det, men du har väl inte missat att alla siffror finns på sidan 184-185 i DMG. Sen ger de väl i princip upp och säger "titta på likalevlade critters när du gör powers".
OK, tack. Då invalideras alltså inte min åsikt (ovan, att WotC hellre gör jobbet åt dig - mot betalning) av monsterbyggarn.Ymir said:Alltså, det kan tilläggas att även ned Monster Builder-programmet är reglerna för monsterbyggande jäääääävligt luddiga.
Och det är oerhört synd i mina ögon.CapnZapp said:I min erfarenhet finns det ingen annan lösning än att skaffa sig "hantverksskicklighet".
Håller med dig. Men å andra sidan måste jag ändå påstå att det finns enormt mycket monster redan, så jag har inte behovet (eller jag DM'ar ju inte D&D4, men ändå). Skulle jag verkligen behöva skapa ett monster skulle jag ta ett existerande och hitta på ett nytt utseende och byta förmågor med andra monster av samma level. Visst, det blir kanske inte perfekt, men D&D4 har ganska låg dödlighet, så det är svårt att göra bort sig helt.krank said:Och det är oerhört synd i mina ögon.CapnZapp said:I min erfarenhet finns det ingen annan lösning än att skaffa sig "hantverksskicklighet".
För mig är D&D4e's styrka intressanta monster och encounters. Att de då inte tycks skrivit någon vettig guide till att skapa just dessa är en stor svaghet.
Jo, allt det där är ju tipptopp, men nu har jag just löst evighetsgrindarproblemet genom att halvera allas hp och all helning (alltså både för PC:s och monster). Det är under utvärdering, men känns än så länge riktigt bra. Och enkelt!CapnZapp said:En forumist vid namn Stalker0 skrev en ytterst informativ guide hur man gör/behåller/ökar rolighetsfaktorn. Sök på "guide to anti-grind".
Jo fast då är vi tillbaka till ruta ett i diskussionen.Anon said:måste jag ändå påstå att det finns enormt mycket monster redan, så
Att de inte ens försökt skriva en guide är jag som sagt övertygad om beror på att hela tänket kring 4E handlar om skedmatning. Betald skedmatning.krank said:Att de då inte tycks skrivit någon vettig guide till att skapa just dessa är en stor svaghet.
Jag tror att det skulle gå att skriva en bok om encounters generellt, utan att knyta den till 4e, om det ska vara så. Alltså, att bygga en schysst encounter tycker inte jag handlar om D&D's regelmekanik eller att sätta stats på monster; som jag intuitivt vill förstå det så är det mer en samling generella tekniker om vad som kan kombineras, hur man designar en spännande miljö, och så vidare.CapnZapp said:Att det inte finns någon vettig guide kan i ärlighetens namn bero på andra saker. Det är ett komplext spel. Att få till bra encounters handlar mer om individuellt skulpterade konstföremål än massproduktion på löpande bandet. Så jag kan inte utesluta att en instruktionsmanual skulle bli för tjock och komplicerad för att gå hem hos de flesta.
Dude, jag sa att jag inte har behovet, inget annat. Efter det gav jag tips om hur jag skulle göra om jag trots allt behövde skapa ett eget monster. Varför aggrar du?CapnZapp said:Jo fast då är vi tillbaka till ruta ett i diskussionen.Anon said:måste jag ändå påstå att det finns enormt mycket monster redan, så
Även om fiskaffären är välfylld och varorna är billiga finns det fortfarande goda argument för att fiska själv, och att det ska gå att fiska själv.
Men om man gör en så på radikal ändring som den jag nämnde så behöver man väl inte anti-grind-guiden, eller?CapnZapp said:Att jag tog upp den guiden handlade i detta sammanhang mer om de insikter i monsterbyggeri den ger.
Vänta nu...Necross said:Men om man gör en så på radikal ändring som den jag nämnde så behöver man väl inte anti-grind-guiden, eller?CapnZapp said:Att jag tog upp den guiden handlade i detta sammanhang mer om de insikter i monsterbyggeri den ger.