Nekromanti Bygga monster-guide?

Necross

Swashbuckler
Finns det beskrivet någonstans hur man bygger monster "från scratch" till D&D 4E? Dvs WotC själva beskrivit nånstans hur man gör egna monster på en viss lvl. Eller har nån annan "knäckt koden" och berättat om det?

Tacksam för svar.

CapnZapp

Myrmidon
Nej, inget officiellt.

WotC säljer ju dig hellre fisk efter fisk än lär dig fiska. (4E är ju inte precis spelet där spelledaren sätts i centrum...)

Däremot inte sagt att det handlar om raketforskning. :gremsmile: Man kan rätt snabbt komma fram till sånt som hur många hp ett Soldier-monster ska ha per level etc. Titta i MM3 och tillhörande forumdiskussioner.

Något färdigförpackat färdigserverat har jag inte sett. (Det ska dock finnas en "monster builder" på DDI som jag inte provat)

Ymir

Liten kantbaron
Det finns en 'Monster Builder' som är i stort oumbärlig för en spelledare givet hur mycket jobb den besparar dig. Den funkar inte alltid jättebra, så man måste hela tiden se över vad den gör med monstren när man levlar dem upp och ned, men om inte annat är den gräjt för att den samlar -alla- jävlar publicerade monster på ett ställe och har en vettig sökfunktion, bara det i sig är...helt obetalbart.

Så skaffa, I'd say.

- Ymir, tipselitipsar

Hellzon

Långsamma Vargen
Jag känner mig nästan snorkig som nämner det, men du har väl inte missat att alla siffror finns på sidan 184-185 i DMG. Sen ger de väl i princip upp och säger "titta på likalevlade critters när du gör powers".

Necross

Swashbuckler
Hellzon said:
Jag känner mig nästan snorkig som nämner det, men du har väl inte missat att alla siffror finns på sidan 184-185 i DMG. Sen ger de väl i princip upp och säger "titta på likalevlade critters när du gör powers".
Nja, jo, jag har sett det där, men har lite svårt att förstå hur jag ska tolka det där "Following these steps won´t result in a fully designed and developed monster, but they´ll provide a good approximation". Och särskilt det där om powers känns lurigt.

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, det kan tilläggas att även ned Monster Builder-programmet är reglerna för monsterbyggande jäääääävligt luddiga. Jag har brottats som faen med att levla ner en Blight Dragon förbi det magiska lvl 11-strecket tex, men som den då blir i Monster Buildern gör dess aura fortfarande 10 hp i skada, vilket verkar helt extremt mot rollpersonen på lägre levlar. Och det är bara ett av många, många problem.

Wizards själva verkar enormt inkonsekventa i sin monsterdesign, really. Hur fan i helvete man designar ett fungerande solomonster verkar ju fortfarande vara något av ett mysterium, till exempel.

- Ymir, en liten aning frustrerad där

CapnZapp

Myrmidon
Ymir said:
Alltså, det kan tilläggas att även ned Monster Builder-programmet är reglerna för monsterbyggande jäääääävligt luddiga.
OK, tack. Då invalideras alltså inte min åsikt (ovan, att WotC hellre gör jobbet åt dig - mot betalning) av monsterbyggarn.

CapnZapp

Myrmidon
I min erfarenhet finns det ingen annan lösning än att skaffa sig "hantverksskicklighet".

Dvs spelleda, dra slutsatser, spelleda lite mer, prova olika monster, lära sig av sina missar, och spelleda lite till.

En forumist vid namn Stalker0 skrev en ytterst informativ guide hur man gör/behåller/ökar rolighetsfaktorn. Sök på "guide to anti-grind".

I korthet kan jag sammanfatta mina egna erfarenheter med
1) det är sällan en bra idé att slänga in monster på högre level än gruppen. Om du ändå gör det, använd inte en Solo och helst inte Elites. De enda "överlevlade" monster som fungerar riktigt bra är Brutes.
2) Var inte rädd för att dubbla ett monster. Antingen skadan eller antalet attacker. Eller antalet monster - utan mer xp. (På "min tid" fanns inte MM3 och dess reviderade skadeoutput)
3) Denna punkt (#2) gäller än mer för Solos. Det är verkligen inte en dum idé att skala bort lite försvar (HP, defenses) mot att biffa upp anfallet rejält.
4) Och ännu mer för Solos som du verkligen avser att använda solo. (Namnet är grymt felvalt - en MM1 Solo är inte alls avsedd för att vara ensamt motstånd). Enklaste och mest radikala lösningen? Ge varje ensammonster en bonus action point per runda.
5) De flesta auras suger. Vet inte hur det är med just den du nämner, men de auras som har en damagetyp är det ju närmast trivialt att skydda sig mot. I min åsikt är en potion of Fire Resistance (exempelvis) sjukt underprisad - hade jag spelat vidare hade jag allvarligt funderat på att helt sonika halvera dess skydd (så att resistance 5 resp 10 blir 2 resp 5 osv)

Lite av vad jag minns såhär på rak arm. Men googla upp Stalkers tråd - du hittar honom på ENWorld. Hans guide borde fantamej vara obligatorisk i all reklam från WotC: spelet är inte alls lika lätt och rättframt att få till som en hel del anhängarpojkar vill ge sken av.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp said:
I min erfarenhet finns det ingen annan lösning än att skaffa sig "hantverksskicklighet".
Och det är oerhört synd i mina ögon.

För mig är D&D4e's styrka intressanta monster och encounters. Att de då inte tycks skrivit någon vettig guide till att skapa just dessa är en stor svaghet.

Anon

Veteran
krank said:
CapnZapp said:
Och det är oerhört synd i mina ögon.

För mig är D&D4e's styrka intressanta monster och encounters. Att de då inte tycks skrivit någon vettig guide till att skapa just dessa är en stor svaghet.
Håller med dig. Men å andra sidan måste jag ändå påstå att det finns enormt mycket monster redan, så jag har inte behovet (eller jag DM'ar ju inte D&D4, men ändå). Skulle jag verkligen behöva skapa ett monster skulle jag ta ett existerande och hitta på ett nytt utseende och byta förmågor med andra monster av samma level. Visst, det blir kanske inte perfekt, men D&D4 har ganska låg dödlighet, så det är svårt att göra bort sig helt.

Necross

Swashbuckler
CapnZapp said:
En forumist vid namn Stalker0 skrev en ytterst informativ guide hur man gör/behåller/ökar rolighetsfaktorn. Sök på "guide to anti-grind".
Jo, allt det där är ju tipptopp, men nu har jag just löst evighetsgrindarproblemet genom att halvera allas hp och all helning (alltså både för PC:s och monster). Det är under utvärdering, men känns än så länge riktigt bra. Och enkelt!

CapnZapp

Myrmidon
Att jag tog upp den guiden handlade i detta sammanhang mer om de insikter i monsterbyggeri den ger.

CapnZapp

Myrmidon
Anon said:
måste jag ändå påstå att det finns enormt mycket monster redan, så
Jo fast då är vi tillbaka till ruta ett i diskussionen.

Även om fiskaffären är välfylld och varorna är billiga finns det fortfarande goda argument för att fiska själv, och att det ska gå att fiska själv.

CapnZapp

Myrmidon
krank said:
Att de då inte tycks skrivit någon vettig guide till att skapa just dessa är en stor svaghet.
Att de inte ens försökt skriva en guide är jag som sagt övertygad om beror på att hela tänket kring 4E handlar om skedmatning. Betald skedmatning.

Att det inte finns någon vettig guide kan i ärlighetens namn bero på andra saker. Det är ett komplext spel. Att få till bra encounters handlar mer om individuellt skulpterade konstföremål än massproduktion på löpande bandet. Så jag kan inte utesluta att en instruktionsmanual skulle bli för tjock och komplicerad för att gå hem hos de flesta.

För att inte tala om hur "fel" signal en sådan guide skulle sända ut - det skulle ju antyda att D&D inte alls är det användarvänliga lättfattliga och nybörjarvälkomnande spel vi alla vet att det är... :gremcool:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp said:
Att det inte finns någon vettig guide kan i ärlighetens namn bero på andra saker. Det är ett komplext spel. Att få till bra encounters handlar mer om individuellt skulpterade konstföremål än massproduktion på löpande bandet. Så jag kan inte utesluta att en instruktionsmanual skulle bli för tjock och komplicerad för att gå hem hos de flesta.
Jag tror att det skulle gå att skriva en bok om encounters generellt, utan att knyta den till 4e, om det ska vara så. Alltså, att bygga en schysst encounter tycker inte jag handlar om D&D's regelmekanik eller att sätta stats på monster; som jag intuitivt vill förstå det så är det mer en samling generella tekniker om vad som kan kombineras, hur man designar en spännande miljö, och så vidare.

Vilken effekt får det på en encounter om den utspelar sig i en serie trånga korridorer? Öppna ytor? Vad kan man göra med vatten och broar? Encounterplatser med utsträckning på höjden?

Vilka knep kan man ta till för att få monster att bli en intressant taktisk utmaning? Jämför de olika "rollerna" i ett PC-party; kan man ha liknande roller bland monstren - och hur sätter man ihop en monstergrupp som kräver lite eftertanke?

Såna grejer skulle jag vilja se i en "encounter design guide". Jag är inte ute efter en exakt instruktionsmanual, utan mer en lärobok som visar olika knep och mönster man kan använda sig av.

Anon

Veteran
CapnZapp said:
Anon said:
måste jag ändå påstå att det finns enormt mycket monster redan, så
Jo fast då är vi tillbaka till ruta ett i diskussionen.

Även om fiskaffären är välfylld och varorna är billiga finns det fortfarande goda argument för att fiska själv, och att det ska gå att fiska själv.
Dude, jag sa att jag inte har behovet, inget annat. Efter det gav jag tips om hur jag skulle göra om jag trots allt behövde skapa ett eget monster. Varför aggrar du?

Necross

Swashbuckler
CapnZapp said:
Att jag tog upp den guiden handlade i detta sammanhang mer om de insikter i monsterbyggeri den ger.
Men om man gör en så på radikal ändring som den jag nämnde så behöver man väl inte anti-grind-guiden, eller?

anth

Vetefan
Necross said:
CapnZapp said:
Men om man gör en så på radikal ändring som den jag nämnde så behöver man väl inte anti-grind-guiden, eller?
Vänta nu...
Ditt primära mål var alltså inte att kunna skapa egna monster för att öka mångfalden, utan att skapa egna monster för att anpassa till din spelstil?

Och nu har du kommit på att det var enklare att halvera allas HP?
Jag bara dubbelkollar - du har väl sett tråden "Fråga om half hitpoints" av Jarl, skapad den 19 juli, och det utmärkta svaret av Dante?
(jag antar att du har det, ville bara dubbelkolla)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nä, så tolkade jag inte alls frågan.

Necross ville veta om det fanns hårda regler för att konstruera vettiga D&D4-monster helt enkelt.

Däremot var han inte behjälpt av »anti-grind-guiden«, eftersom han redan löst grind-problemet på annat sätt (halv hp och halv helning).

Det är i alla fall så jag uppfattade det hela.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag har faktiskt klurat på att försöka »reverse engineera« ett gäng monster från MM3 (då dessa monster verkar bäst balanserade) för att skapa en egen monsterbyggarmall.

Jag ska börja med att kika på de riktlinjer som faktiskt finns i olika böcker, samt alla Dragon-artiklar om monsterbyggande jag kan hitta (dvs. alla, eftersom jag är DDI-prenumerant).

Sen får vi se om jag kommer fram till något nyttigt.