Nekromanti Bygga monster-guide?

CapnZapp

Myrmidon
Dante said:
Däremot var han inte behjälpt av »anti-grind-guiden«, eftersom han redan löst grind-problemet på annat sätt (halv hp och halv helning).
Återigen, den guiden är riktigt bra läsning för monsterbyggaren med.

CapnZapp

Myrmidon
Necross said:
Men om man gör en så på radikal ändring som den jag nämnde så behöver man väl inte anti-grind-guiden, eller?
Talar vi fortfarande om att bygga monster?

Necross

Swashbuckler
Dante said:
Nä, så tolkade jag inte alls frågan.

Necross ville veta om det fanns hårda regler för att konstruera vettiga D&D4-monster helt enkelt.

Däremot var han inte behjälpt av »anti-grind-guiden«, eftersom han redan löst grind-problemet på annat sätt (halv hp och halv helning).

Det är i alla fall så jag uppfattade det hela.
Exakt så är det.

Necross

Swashbuckler
Dante said:
Jag har faktiskt klurat på att försöka »reverse engineera« ett gäng monster från MM3 (då dessa monster verkar bäst balanserade) för att skapa en egen monsterbyggarmall.

Jag ska börja med att kika på de riktlinjer som faktiskt finns i olika böcker, samt alla Dragon-artiklar om monsterbyggande jag kan hitta (dvs. alla, eftersom jag är DDI-prenumerant).

Sen får vi se om jag kommer fram till något nyttigt.
Låter kanon. Jag försökte bygga en lvl 2 human bandit som den i MM1 med hjälp av reglerna från DMG1 p184-185 igårkväll, men det gick inte så bra. Jag förstår helt enkelt inte vad som står där angående abilities och defenses. Har du järnkoll?

Necross

Swashbuckler
CapnZapp said:
Dante said:
Återigen, den guiden är riktigt bra läsning för monsterbyggaren med.
Alright, jag ska kika på den igen.

Necross

Swashbuckler
CapnZapp said:
Necross said:
Men om man gör en så på radikal ändring som den jag nämnde så behöver man väl inte anti-grind-guiden, eller?
Talar vi fortfarande om att bygga monster?
Eh... Ja? Eller hur menar du? Bygga encounters?

Jarl

Hero
Under GenCon höll Wizards ett seminarie om hur de tänker runt monsterbyggande. Det fokuserade inte speciellt mycket på ren mekanik (siffror och så), utan mer på koncept, kontext och annat runt omkring. Men det kanske ändå kan ge lite insikt/inspiration till byggandet? Finns att ladda ner som podcast.

Necross

Swashbuckler
OK, nu testade jag Monster Builder i Adventure Tools, och huvudvärken blev bara värre. Man kan alltså välja vilken tärningsstorlek monstret gör skada med? Och vad är den ability array som är "average" egentligen? Är det 17/14/14/11/11/11 eller vad? *Urgh, me éad úrtz*