Nekromanti Bygga om EON-systemet

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Tja.

Tänkte dra igång lite EON... men är inte så himla på regelsystemet. Gillar dock skalan på färdigheterna samt sättet man slår på, så det tänker jag ha kvar.

Hur tycker ni att strider ska se ut, och behöver man fler värden än färdigheter? Jag vill INTE ha grundegenskaper.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Hur tycker ni att strider ska se ut, och behöver man fler värden än färdigheter? Jag vill INTE ha grundegenskaper.
Då är ju frågan vad det är du inte gillar. Grundegenskaper syns ju att du inte gillar men vad ska man ha istället om man inte ska behöva göra om hela spelet, och är det då inte lättare att leta efter ett rollspel med regler som man gillar och spela det i mundana om man vill ha Eon världen?

Men till din fråga: Striderna ser bra ut, vill man förändra dom kan man lägga in flera frivilliga regler för att få större variation. Vill man ha "snyggare" strider är det ju bara att man tolkar reglerna lite som man vill.
Fler värden än färdigheter? Förstår inte hur du menar om du menar att grundegenskaperna är överflödiga värden och att man bara behöver fördigheterna så går det lätt att kontra med att grundegenskaperna är breda, ospecifierade färdigheter som man kan slå mot i fall där man inte har någon passande färdighet.

Jag tror inte riktigt att jag förstod vad du ville ha fram, kan mycket väl bero på att jag är trött och lite seg, men skriv ut lite tydligare vad du vill ha fram så kan iaf jag försöka svara lite bättre =)) tror jag iaf =P


/Berfa, som påpekar att allt är IMHO... =)
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Har du kikat på Krilles T10-system? Om inte, så gör det. Det kan falla dig i smaken.


/Naug, som skulle kunna tänka sig sig Eon med T10
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Mer detaljer

Jag var inte särskilt klar i vad jag ville få ut, men nu har jag grubblat lite mer.

Jag ska, som sagt, ha kvar färdighetssystemet som det är, minus specialiseringar. Problemet är som följer: övriga modifikationer samt strid.

Striden hade jag tänkt spela med hjälp av färdighetsslag, och det blir helt enkelt en tärning svårare för varje gång man fått en allvarlig skada.

Då har vi övriga modifikationer kvar. Personligen så är jag döförtjust i t10-systemet, men inte mina spelare. Kanske ska jag köra på något som liknar de fördelar och nackdelar som redan finns, jag vet inte. Hjälp! :gremsmile:
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Mer detaljer

Måste bara fråga, har du satt dig in i hur de officiella reglerna fungerar? =)

Striden hade jag tänkt spela med hjälp av färdighetsslag, och det blir helt enkelt en tärning svårare för varje gång man fått en allvarlig skada.
Låter lite så som vi spelar, vi kör "halv-fritt". Det innebär att vi gått ifrån mallen för hur en strid går till. Ett ex:

nr.1 och nr.2 ska strida, nr.1 är anfallare.
striden börjar, nr.1 gör sin attack eller vad han nu vill göra och slår för det, sedan gör nr.2 vad han vill göra och slår han också. Vi använder oss inte av att deklarera vad som ska hända och inte heller av svårighetsökningar. Istället har vi en SL som fixar allt så att det blir bra. Om man får ett hugg som inte tar helt kan man dock få svårare om man överhuvudtaget kan fortsätta slåss.

Som du ser så är det lättare att överleva (om man har hyffsade värden) för oss än enligt grundboken.

Så som jag utläser att du vill ha striden verkar vara precis som i boken, men kan också vara precis som vi spelar. Eftersom båda använder färdighetsslag, dock fler enligt grundreglerna.

Då har vi övriga modifikationer kvar.
Varför? Vad är det som inte är bra? Vad "måste" ändras och vad är du bara lite missnöjd med?


/Berfa, som tenderar till att krångla till även de lättaste svar.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Re: Mer detaljer

Striden har jag löst nu med ett eget system.

Övriga modifikationer: Jag hatar grundegenskaper. De tar bara upp plats, och fyller för det mesta ingen funktion, förutom de man har riktigt högt i.

Jag vill istället se något annat som ger plus eller minus på färdighetsslagen, och hade tänkt mig något i stil med de fördelar och nackdelar som redan finns. Frågan är bara - ska man slå fram dem, eller välja? Och hur ska detta gå till?
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Mer detaljer

Har du kollat Västmarks system? Det verkar ligga rätt nära det du strävar efter. Västmark finns (eller fanns åtminstonde) på www.foxtail.nu . By the way så är det ett av Krilles skapelser.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Re: Mer detaljer

När jag redan nämnt två gånger i tråden att jag inte tänker använda det? Jeeez..
 
Top