Nekromanti Bygga om gammalt äventyr: Venusian Apocalypse del1

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
På lördag tänkte jag spelleda Mutant Chronicles. Med originalregler. Utan splatbooks, visserligen, och ganska släpphänt vad gäller vilka slag man behöver acceptera.

Nå; jag tänkte spelleda äventyrsserien Venusian Apocalypse, eftersom ingen av spelarna varit med om den tidigare.

Jag gillar äventyren; det finns en del schyssta idéer i dem. Samtidigt lider de av en hel del ålderstecken, underliga lösningar, och så.

Jag tror inte vi hinner så mycket mer än första delen av första äventyret på lördag, så jag tänkte fundera lite här.

(Och om mina spelare inte fattat att de inte ska läsa än, så... Ja, you know)

Resten är spoilermärkt, så om ni tror att ni kommer att spela det här äventyret... låt bli att läsa.

Såhär är upplägget på första delen:

Rollpersonern kontaktas och anlitas av den Capitolske kaptenen Harding. Capitol har köpt ett stycke djungel av en Bauhausfamilj, Renauld. Rollpersonerna och Harding ska rekognisera, eftersom de köpt marken osedd. Delar av Renaudfamiljen är konservativ, och tjurig för att marken sålts.

De åker lyx-zeppelinare ut över den venusianska djungeln.

När de åker rammas de nästan av ett flygplan. Rollpersonerna kan få reda på att skeppet ägs av Renaudfamiljen.

Ombord finns också en av de yngre medlemmarna i Renaudfamiljen. Han blir förgiftad av sin närmaste tjänare (giftgas i vinflaskor). Det finns också tre sabotörer ombord, som placerat en bomb i kaptenens hytt, i ett gömt lönnfack under sängen. Kaptenen är dessutom Imperialspion.

Problemen med den här delen av äventyret:

- Det är oklart hur rollpersonerna ska kunna få reda på vem som äger planet som körde mot dem; de har inte direkt internettillgång. Det är MC det här, inga datorer. Fråga via radio?

- Att få reda på vem som dödade Renauldsnubben är alldeles för lätt. Gå till rätt rum, där sitter tjänaren och super. Han kvackar direkt. Luktar peka-klickaäventyr, liksom. Ingen tankemöda behövs.

- Samtidigt är det enda sättet att få veta att det finns en bomb ombord att typ vålds-tortera-förhöra tjänaren ifråga. Vilket är helt pudas. Ett enda sätt att få reda på att det finns en bomb ombord? Känns som att äventyret bara spelats igenom en gång, och att det improviserades ganska mycket utifrån lösa anteckningar. och sen skrev man ner vad som hände, som "lösningar". Det gäller många köpäventyr, vad jag märkt.

Pusselbitarna:

Vi har alltså ett mordmysterium. Luftskeppet ger sig av "på morgonen", resan beräknas ta 16 timmar, och middagen där förgiftningen sker är "vid middagen klockan åtta". Om "morgonen" kan sträckas ut till att vara klockan 1000, så kommer man fram 0600 ut i djungeln, och mordet sker efter halva vägen ungefär. Så vi har ett mysterium som behöver lösas på absolut max åtta timmar.

Så pusselbitarna som behöver sättas ihop till något begripligt och roligt är:

- En högt uppsatt person blir mördad genom giftgas i vinflaskor.
- Det finns sabotörer ombord. Som inte kan tänka sig att självmordsbomba.
- Det finns en bomb ombord.

De två saker jag egentligen vill ha hjälp med:
- Hur bygger man en intressant mordgåta baserat på ovanstående? Hur kan sökandet efter mördare på zeppelinare göras intressant?
- Hur kan man få reda på att det finns en bomb ombord?

Tankar?

Cybot

Mest spelbar
Skulle det inte vara bättre att man hittar den yngre Renauld brutalt torterad till döds.
Det är HAN som har planterat bomben och de andra sabotörerna (som inte gillar tanken på självmord) har torterat honom till döds för att få reda på var bomben är.

Under tiden så försöker de tre sabotörerna hitta bomben själva samtidigt som de försöker följa sin egen plan för att sabotera hela affären.

För att få reda på att det finns en bomb så måste man antingen lösa Renaulds letrådar i Renaulds tillhörigheter (kryptiska anteckningar, spår av kemikalier, kanske en avbitar tång. Go wild!) eller lösa hans mord så att de andra sabotörerna (så snart de fattar att leken är slut) spottar ur sig att Renauld har planterat en bomb.

Sen leker man vidare med det spåret

krank

Cybot said:
Skulle det inte vara bättre att man hittar den yngre Renauld brutalt torterad till döds.
Det är HAN som har planterat bomben och de andra sabotörerna (som inte gillar tanken på självmord) har torterat honom till döds för att få reda på var bomben är.

Under tiden så försöker de tre sabotörerna hitta bomben själva samtidigt som de försöker följa sin egen plan för att sabotera hela affären.

För att få reda på att det finns en bomb så måste man antingen lösa Renaulds letrådar i Renaulds tillhörigheter (kryptiska anteckningar, spår av kemikalier, kanske en avbitar tång. Go wild!) eller lösa hans mord så att de andra sabotörerna (så snart de fattar att leken är slut) spottar ur sig att Renauld har planterat en bomb.

Sen leker man vidare med det spåret

Hmmm... Samtidigt är jag lite förtjust i hela vinhistorien, får jag väl säga.

Jag överväger att låta något under sökandet efter Renaulds tjänare vara en ledtråd. Nu är det liksom "gå till hans hytt, där sitter han och super". Jag vill nog att det ska vara lite... mer. Och sen funderar jag på att ha flera misstänkta för dådet.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Hmmm... Samtidigt är jag lite förtjust i hela vinhistorien, får jag väl säga.

Jag överväger att låta något under sökandet efter Renaulds tjänare vara en ledtråd. Nu är det liksom "gå till hans hytt, där sitter han och super". Jag vill nog att det ska vara lite... mer. Och sen funderar jag på att ha flera misstänkta för dådet.
Okej, då skulle man kunna göra så här. Gör det klart att det är Renaulds personliga kock som måste ha förgiftat honom. Men ingen vet vem Renaulds kock är. Renauld hade pretantioner att han var en hård äventyrare som kunde ta hand om sig själv, men samtidigt är det en öppen hemlighet att Renauld var så svag för mat (och var en urusel kock själv) att han alltid släpade med sig sin personlige kock i smyg.
Så de måste lista ut vem kocken är. När de sen hittar kocken (som skulle hjälpa Renauld att sabotera skeppet genom att spränga en motorgondol) så sitter han och super och bölar att när hans älskade herre är död så ska alla dö med honom.
Det måste inte vara ett mysterium om man sätter rätt fnurr på det hela.

krank

Hmmm...

Jag funderar på det här mordmysteriet. Och på bomben. Egentligen känns det lite korvtårta, men mitt mål är trots allt att spela så nära originalet som möjligt - alltså behåller jag båda.

Det här med att hitta rester av bombtillverkning tycker jag är en bra grej. Frågan är var de ska hittas, och under vilka omständigheter; en enkel pryl kunde ju vara att hitta verktyg i en hytt som undersöks. Och besättningsmännen har knappast några egna hytter, så det kanske skär ner antalet misstänkta men inte tillräckligt...

Ett annat sätt är ju att som boken föreslår undersöka vilka besättningsmän som är nyanställda.

Det borde gå att hitta fler sätt...

Jag funderar på villospår på vinflaskorna. Jag tänker mig att de stått förhållandevis obevakade, eller i vart fall att en någorlunda stor grupp haft möjlighet att hantera dem. Tjänaren kommer fortfarande att ha gjort det, men jag vill ge rollpersonerna en anledning att tro att han talar sanning när han bedyrar sin oskuld. Då passar det bra att göra så att det finns fler misstänkta, som kan ha handskats med flaskorna.

Jag tror också att det här med att sabotera motorn är bättre än originalets åtta dynamitgubbar under kaptenens säng. En bomb på en zeppelinare behöver inte vara stor eller ens särdeles kraftfull. Däremot kanske välplacerad...

Jag ska kolla lite på traditionella zeppelinare, kanske rita en karta över olika våningsplan.

Sabotörerna hade tänkt fly med hjälp av jetpacks; såna kan ju rollpersonerna tänkas hitta gömda nånstans där de inte ska vara, tänker jag mig.

En grej jag tänkte på vad gäller vinflaskorna, för att röka ut en sabotör skulle man kunna låta en av de andra besättningsmedlemmarna ha, tillsammans med några andra, smuttat på vinet - tagit sig en liten lunchsup av rikingarnas dricka, så att säga. Men att en av dem var noga med att just vissa flaskor skulle man låta bli.

Så, pusselbitar:

- I en hytt hittas bombmakarprylar. Där bor tre gamla besättningsmän och två nya. (en skyldig, en icke skyldig)
- Fyra av de 22 besättningsmännen är nyanställda. (Tre av dem är sabotörer)
- Fyra jetpacks hittas... i matförrådet, kanske. I en skrubb där. (En av sabotörerna är ombord som kökspersonal)
- En besättningsman nämner att en person vetat att man ska låta bli vissa flaskor.

Jag ska fundera på om jag kommer på några fler. Imorgon ska jag försöka göra ett flödesschema, rita kartor och fundera på vilka besättningsmän som kan tänkas finnas ombord.

(I originalet är hela grejen smått vansinnig: SL förväntas aktivt motarbeta rollpersonernas försök att hitta bomben. De får leta var som helst utom i kaptenens hytt. Och de hittar bara bomben om de både uttryckligen säger att de letar efter gömställen, och lyckas med ett dolt perceptionsslag med negativ modifikation.)

Dilandau

Myrmidon
Här utgår jag från att giftmordet och bomben är orelaterade.

Bomben
Flygplanets egentliga syfte är inte att ramma luftskeppet, utan att droppa typ sprängämnen eller motsv (något som är kanske är svårt att smuggla ombord) till sabotörerna.

Eventuellt ser någon av rollpersonerna att någonting faller ner på luftskeppet från flygplanet, men när rpn springer dit för att kolla så är det borta. Istället ligger där – om man letar runt lite – en tappad säregen knapp, bit av klädsel, skoavtryck eller vad det nu kan vara.

Nu gäller det bara att ta reda på vem knappen tillhör, och vad den personen plockade upp.

När sabotör 1 avslöjas att han inte vet så mycket. Sabotörerna är nämligen ovetande om varandras identitet. Sabotör 1:s instruktioner var att snabbt hämta försändelsen och lämna innehållet på två olika ställen. Han/hon vet dock att det var bombdelar. Och 1:an kan även säga ungefär när bomben ska sprängas (eftersom han hade tänkt hoppa fallskärm strax innan – han har t.o.m. en fallskärm gömd på rummet.)

Nu vet RP att det finns minst en bomb och minst en till sabotör ombord. Hinner de upptäcka vem det är i tid? Kan de hitta bomben?

Sabotör 2 & 3 är också omedvetna om varandras identitet. 2:ans uppdrag är att placera ut bomben (kanske är han en städare med tillgång till kaptenens hytt?), och vid ett givet tillfälle ska sedan 3:an trycka på fjärrutlösaren (kanske mitt i natten medan han och resten av sabotörerna är på väg ner mot marken medelst fallskärm?).

3:an har även en "nödbomb" som han/hon kan utlösa om allting verkar gå åt helvete. Den är dock inte lika kraftig och kanske inte alls sänker skeppet.

Om det blir känt att en sabotör (1:an) upptäckts, blir givetvis 2 & 3 nervösa. Då kan de börja göra misstag, bete sig konstigt och dylikt. Lättare att upptäcka, kanske. Givetvis finns det fler ledtrådar att upptäcka: en soldat-rp känner plötsligt den omisskännliga doften av sprängdeg i mässen – men från vem av alla människor i kön till buffén kommer den i från? M.m. liknande saker. Kanske finns ett fingeravtryck vid sabotör 1:s bomddelsgömställe? Vem vet.

Hur rollpersonerna får reda på vem som äger flygplanet: familjens vapensköld är målad på sidorna.

Mordet
Mordet sker efter att RP börjat misstänka att det finns sabotörer och bomber ombord. De kommer med 99% sannolikhet tro att en sabotör ligger bakom. Ett rejält falskt spår så att säga.

Egentligen är det dock tjänaren (jag antar att äventyret förklarar varför tjänaren mördade?), som kanske inte sitter på sitt rum och erkänner direkt, men som under tiden efter mordet dricker ganska kraftigt och beter sig allmänt konstigt.

Mest intressant blir det ju om rp tror att tjänaren vet något om bomberna, eller om de fångar en till sabotör och tror att den vet något om mordet. Det kan bli en hel del förvillelser.

Andra komplikationer är: Renauldsnubben hade fler tjänare, och alla beter sig mysko (som man gör när någon man känner bli mördad). Kanske är dessutom en tjänarna en sabotör?

Vinflaskan var ursprungligen en gåva av kaptenen. Rp kanske t.o.m. såg kaptenen ge Renauldsnubben flaskan vid påstigningen – "Välkommen till Lyxkryssaren Bombom, sir. Tillåt mig överskänka ett litet tecken på min och besättningens uppskattning att ha er ombord".

Och om det DESSUTOM kommer fram att kaptenen är imperialspion .. tja. Confusion galore! (Om RP bryter sig in i kaptenens hytt kanske de hittar spiondokument. Kanske hittar de även bomben, om den hunnit bli utplacerad.)

Udersökning av flaskan visar att den har manipulerats. Ett litet hål har borrats i botten, vätskan har tömt ur, gas har sprutats in, och hålet har förseglats igen.

krank

Magnus Edlund said:
Här utgår jag från att giftmordet och bomben är orelaterade.
Skit! Visste att jag glömde nåt. Båda är anordnade av en konservativ Renauld, som till varje pris vill hindra det hela. Och som enligt de förhörda verkar lite tossig, pratade om "mänsklighetens framtid" etc. Jag har inte hunnit glutta igenom de kommande äventyren så mycket, vet inte om han återkommer.

Däremot gillar jag tanken, att plantera bomb-grejen (höhö) tidigt. Just nu är det ju 8 timmar mellan takeoff och middag, men det kan ju ändras.

Magnus Edlund said:
När sabotör 1 avslöjas att han inte vet så mycket. Sabotörerna är nämligen ovetande om varandras identitet. Sabotör 1:s instruktioner var att snabbt hämta försändelsen och lämna innehållet på två olika ställen. Han/hon vet dock att det var bombdelar. Och 1:an kan även säga ungefär när bomben ska sprängas (eftersom han hade tänkt hoppa fallskärm strax innan – han har t.o.m. en fallskärm gömd på rummet.)
Eller jetpack =) bra skit, ska övervägas. Det här med att de inte vet om varandra är riktigt bra.

Magnus Edlund said:
Mordet
Mordet sker efter att RP börjat misstänka att det finns sabotörer och bomber ombord. De kommer med 99% sannolikhet tro att en sabotör ligger bakom. Ett rejält falskt spår så att säga.
Jag gillar't. Om den äldre Renauld är så tossig och envis, kan han absolut ha bomben som primär plan istället för som backup.

Eller så lägger jag bombtiden ett par timmar efter middagen, så beror det lite på om rollpersonerna lyckas hitta rätt personer etc innan.

Magnus Edlund said:
Egentligen är det dock tjänaren (jag antar att äventyret förklarar varför tjänaren mördade?), som kanske inte sitter på sitt rum och erkänner direkt, men som under tiden efter mordet dricker ganska kraftigt och beter sig allmänt konstigt.
Förklarar och förklarar... Han är lite styvnackad men egentligen feg, och har fått väldigt bra betalt av den äldre Renauld. Och så.

Magnus Edlund said:
Mest intressant blir det ju om rp tror att tjänaren vet något om bomberna, eller om de fångar en till sabotör och tror att den vet något om mordet. Det kan bli en hel del förvillelser.

Andra komplikationer är: Renauldsnubben hade fler tjänare, och alla beter sig mysko (som man gör när någon man känner bli mördad). Kanske är dessutom en tjänarna en sabotör?

Vinflaskan var ursprungligen en gåva av kaptenen. Rp kanske t.o.m. såg kaptenen ge Renauldsnubben flaskan vid påstigningen – "Välkommen till Lyxkryssaren Bombom, sir. Tillåt mig överskänka ett litet tecken på min och besättningens uppskattning att ha er ombord".

Och om det DESSUTOM kommer fram att kaptenen är imperialspion .. tja. Confusion galore! (Om RP bryter sig in i kaptenens hytt kanske de hittar spiondokument. Kanske hittar de även bomben, om den hunnit bli utplacerad.)

Udersökning av flaskan visar att den har manipulerats. Ett litet hål har borrats i botten, vätskan har tömt ur, gas har sprutats in, och hålet har förseglats igen.
Bra skit!

vandraren

Swordsman
Har ett svagt minne av denna äventyrssvit, är den inte riktigt riktigt kass? Jag tror att du skulle kunna komma på en bättre story själv på fem minuter!

Men om du nödvändigtvis vill bygga på sviten så skulle jag låta bomben bli lätt att upptäcka men svår att desarmera/flytta. Då uppstår problem med hur man ska evakuera zeppelinaren, kanske hinner man bara få med sig vissa passagerare? Hur ska man prioritera? Det öppnar för lite moraliska dilemman...kanske måste man transportera något skrymmande från skeppet och måste välja mellan detta objekt och att rädda fler människor? Ska man hålla upptäckten av bomben hemlig eller berätta för besättningen? Är den man berättar för pålitlig eller en sabotör / agent för en främmande makt?

krank

Vandraren said:
Har ett svagt minne av denna äventyrssvit, är den inte riktigt riktigt kass?
Tja, det är ett köpäventyr. Den håller ungefär vad jag anser vara normstandard för just köpäventyr...

Vandraren said:
Jag tror att du skulle kunna komma på en bättre story själv på fem minuter!
För mig är "komma på en story" omkring 2% av jobbet med att bygga ett äventyr. Resten är att få ihop allt, bygga SLP:er, platser, hitta på lagom ledtrådar, utmaningar etc etc... jag är en väldigt förberedande spelledare. Funkar rätt dåligt med improvisation.

Så... sammantaget - så länge jag inte bygger om så mycket att jag inte kan använda originalmaterialet så är det mindre arbetsbörda att fixa till något existerande än att hitta på och förbereda något nytt.

Vandraren said:
Men om du nödvändigtvis vill bygga på sviten så skulle jag låta bomben bli lätt att upptäcka men svår att desarmera/flytta. Då uppstår problem med hur man ska evakuera zeppelinaren, kanske hinner man bara få med sig vissa passagerare? Hur ska man prioritera? Det öppnar för lite moraliska dilemman...kanske måste man transportera något skrymmande från skeppet och måste välja mellan detta objekt och att rädda fler människor? Ska man hålla upptäckten av bomben hemlig eller berätta för besättningen? Är den man berättar för pålitlig eller en sabotör / agent för en främmande makt?

Nackdelen med att faktiskt spränga zeppelinaren på det viset är ju att de ju faktiskt ska ta sig tillbaks till civilisationen sen, efter att ha rantat runt i djungeln en massa. Går kanske att lösa, men om de kraschar är det lite svårt att övertyga dem om att inte bara signalera efter hjälp direkt istället för att springa iväg och slutföra det egentliga uppdraget känner jag.

Äh, jag gillar mordgåtor, och sånt. Betydligt intressantare och roligare - i mina ögon - än "svåra val". Kanske är jag tråkig, men jag uppskattar mysterier =)

Dilandau

Myrmidon
krank said:
Skit! Visste att jag glömde nåt. Båda är anordnade av en konservativ Renauld, som till varje pris vill hindra det hela. Och som enligt de förhörda verkar lite tossig, pratade om "mänsklighetens framtid" etc. Jag har inte hunnit glutta igenom de kommande äventyren så mycket, vet inte om han återkommer.
Okej, samma snubbe ligger (via bulvaner antar jag) bakom båda planerna. Men de kan ändå vara orelaterade i den mening att ingen av sabotörerna känner till att det finns några andra planer. Giftmördaren har ingen aning om bomber, bombarna har ingen aning om giftet.

Jag gillar't. Om den äldre Renauld är så tossig och envis, kan han absolut ha bomben som primär plan istället för som backup.
Eller så är giftmordet hela tiden tänkt som en skenmanöver som ska skapa kaos och oro på skeppet. När alla rusar för att "titta på liket" så passar sabotör 2 på att plantera bomben på lämpligt ställe.

Det är möjligt att Herr Renault ( eller vad han hette) egentligen inte var målet för giftet? Tanken kanske var att mörda någon annan snubbe, skapa kaos – och rikta bort uppmärksamheten från den egentliga komplotten mot Renault – och sen boom.

Förresten, är målet med allt att döda renault eller att stoppa hela expeditionen?

krank

Magnus Edlund said:
Förresten, är målet med allt att döda renault eller att stoppa hela expeditionen?
Stoppa expeditionen. Giftet i vinflaskan var tänkt att spridas snabbare och döda både kapten, rollpersoner och Renault.

Tyr

Hero
krank said:
- Det är oklart hur rollpersonerna ska kunna få reda på vem som äger planet som körde mot dem; de har inte direkt internettillgång. Det är MC det här, inga datorer. Fråga via radio?
Unge Renauld får syn på planet, och dess Bauhauslogga, men säger inget. Om rollpersonerna frågar så nämner han att han tror att den tillhör familjen och att han åkt i planet som liten.

Rollpersonerna kan försöka få piloten till att fråga flygledningen. Antingen om de kan använda radarn eller åtminstone kolla loggboken över plan som lyft nyligen som matchar beskrivningen.

Jag kommer inte ihåg hur äventyret fortsätter, men kanske rollpersonerna kan hitta planet till synes övergivet senare i äventyret.

krank said:
Pusselbitarna:

Vi har alltså ett mordmysterium. Luftskeppet ger sig av "på morgonen", resan beräknas ta 16 timmar, och middagen där förgiftningen sker är "vid middagen klockan åtta". Om "morgonen" kan sträckas ut till att vara klockan 1000, så kommer man fram 0600 ut i djungeln, och mordet sker efter halva vägen ungefär. Så vi har ett mysterium som behöver lösas på absolut max åtta timmar.

Så pusselbitarna som behöver sättas ihop till något begripligt och roligt är:

- En högt uppsatt person blir mördad genom giftgas i vinflaskor.
- Det finns sabotörer ombord. Som inte kan tänka sig att självmordsbomba.
- Det finns en bomb ombord.

De två saker jag egentligen vill ha hjälp med:
- Hur bygger man en intressant mordgåta baserat på ovanstående? Hur kan sökandet efter mördare på zeppelinare göras intressant?
- Hur kan man få reda på att det finns en bomb ombord?

Tankar?
Tja, jag skulle låta sabotörerna ha mött varandra innan resan. Om inte annat för att de inte ska motarbeta varandra av misstag. Har de aldrig mött varandra så kan det ta för lång tid för rollpersonerna att sätta stopp för dem. I grund och botten så har sabotörerna dock olika åsikter om hur det ska gå till, och jobbar därför mestadels individuellt. Jag skulle nog gjord något åt det här hållet i grunden:

Sabotör 1 - Tjänaren
Har spionerat åt Renauld den äldre sedan dagen unge Renauld anställde honom. Han har dock börjat gilla den unge mannen med tiden, vilket leder till en lojalitetskonflikt. Hans mål är att sabotera zeppelinaren så att den tvingas vända innan hans kompanjoner får för sig att döda hans herre. Han ogillar dock våld och är extremt oteknisk. När det blir dags för mord kuvas tjänaren snabbt av övriga sabotörer, men inte förrän efter högljudda protester. Efteråt sörjer tjänaren över en flaska med vin, eller två. Han kan tänkas försöka ta kontakt med rollpersonerna för att lätta sitt hjärta. Kanske nämner han bomben, men att han inte vill säga mer i närheten av andra. I sådana fall dödas han av Sabotör 2 vid första bästa tillfälle. Gömd bland tjänarens tillhörigheter finns en journal där han skriver ner allt av värde som unge Renault gör. Den kan även lite vagt nämna bomben.

Sabotör 2 - Flygvärdinnan
Har ett förflutet med unge Renauld. Vad det än är så hatar hon honom över allt annat. Hennes mål är i första hand att mörda Renauld, och i andra hand att sabotera resan. Hon är den smartaste av sabotörerna ombord. När hon mördar eller saboterar så föredrar hon att plantera falska bevis som får andra att se skyldiga ut. T.ex. injicera gasen i vinflaskan genom korken med en av husläkarens sprutor, dumpa sprutan i kökets soptunna och sedan låta en av de andra värdinnorna leverera vinet. Hon gillar också att styra och ställa över de övriga sabotörerna, vilket är en trolig anledning till att hon avslöjas (hon ses tillsammans med de övriga sabotörerna ofta).

Sabotör 3 - Driftteknikern
Drifteknikern är inte en driftekniker alls. Han bara utger sig för att vara en. För teknikern är detta ett jobb som vilket annat och han har ingen dold agenda (om man inte ser bomben som en). Det var han som fick bomben av Renauld den äldre för att använda om luftskeppet når jungeln. Han smugglade in bomben med bagaget utklädd till bagagelastare. Hans mål är att få zeppelinaren att störta så snart som möjligt, och fly med hjälp av jetpacken han förvarar med resten av sina tillhörigheter för säkerhets skull (han är lite paranoid). Bland hans tillhörigheter finns även flygvärdskläder om de skulle behövas.

Villospår 1 - Bombhotet
Rollpersonerna hinner inte mer än borda luftskeppet innan ett larm går och alla tvingas ut igen och samlas upp i terminalen. Frågar de säkerhetspersonalen så får de reda på att det rör sig om ett bombhot. Stämningen är orolig och ger utrymme för lite "mingel" med andra passagerare. Det hela kulminerar med att den anställde som tyckte sig se bomben (vilket han/hon gjorde) blir rejält utskälld av först Renauld och sedan av flygplatschefen för falsklarmet. Renauld ser till att detta blir den sista resan den anställde gör som anställd. Det hela gör att resan blir försenad, idéen om en bomb ombord planteras och det finns en med motiv för Renaulds mord senare.

Villospår 2 - Doktorn
Renauld har diabetes typ 1. Detta i kombination med hans kärlek för viner gör att hans närmsta familj inte litar på att han ska sköta sina insulininjektioner. Därför tvingas en tjurig husdoktor följa med på resan. Doktorn har en mörk hemlighet, och vad det än är så sysslar han med detta då Renauld dör. Han bedyrar sin oskuld, och drar till med någon lögn som kan snabbt kan avslöjas. Då det står klart att han inte kan ljuga längre så väljer han att tiga istället. Det ska till mycket innan han avslöjar sin hemlighet. Han sörjer dock unge Renauld och verkar uppriktig. Det är också lätt att plantera falska bevis mot doktorn, som jag nämnde tidigare.

krank

Jag har inte riktigt bestämt hur allt ska hänga ihop ännu, men som tankehjälp för mig själv har jag gjort en karta över luftskeppet...

Jag vet väldigt lite om luftskepp/zeppelinare. Skitsamma, jag har gjort en kul karta med fokus på sånt som nämns i äventyret (inklusive matsal för 100 pers...)

Zeppelinaren är rätt stor, 100 meter lång. De minsta korridorerna på min ritning är 1m, så då har ni ungefär skalan. Jag har tänkt mig omkring 12-15 meter i diameter utvändigt och att de här våningarna är på insidan av cigarren, så att säga.

Jag har fått massa bra förslag här. Min tendens är att ändra så lite som möjligt, men jag kommer att sno diverse villospår etc. Och den kommer inte att vara i kaptenens hytt. Ska försöka göra en sammanfattning ikväll...

Attachments

Storuggla

Champion
Inte för att jag vet ett jota om hur luftskepp egentligen var, men jag vet hur jag vill de ska vara i fiktionen - ett slags atlantångare eller lyskryssare som åker upp för Nilen medan överklassen smuttar coctails, typ.

Angående din ritning: Är det inte trevligare om hytterna vetter mot utsidan, så de har naturligt ljus och utsikt från hytten? Utsiktsdäck kan ju finnas någon annan stans.

Besättningen måste ha hytter. Och kanske rentav en livbåt (antingen något så dumt som en faktiskt båt med två fallskärmar, en i varje ände eller ett litet flygplan man lossar och flyger iväg med?).

Storuggla, nu ska snubben grilla en korv

krank

Storuggla said:
Angående din ritning: Är det inte trevligare om hytterna vetter mot utsidan, så de har naturligt ljus och utsikt från hytten? Utsiktsdäck kan ju finnas någon annan stans.

Besättningen måste ha hytter. Och kanske rentav en livbåt (antingen något så dumt som en faktiskt båt med två fallskärmar, en i varje ände eller ett litet flygplan man lossar och flyger iväg med?).
Bra påpekanden. Förvandlar de där hytterna till besättningens, lägger till ett extra våningsplan som mest är just hytter som vätter åt kanterna...

Tyr

Hero
Storuggla said:
Inte för att jag vet ett jota om hur luftskepp egentligen var, men jag vet hur jag vill de ska vara i fiktionen - ett slags atlantångare eller lyskryssare som åker upp för Nilen medan överklassen smuttar coctails, typ.

Storuggla, nu ska snubben grilla en korv
Medhåll. Jag skulle halverat matsalen och lagt till en salong för en mer avslappnad stämning där man kan sitta och smutta vin om man vill, och även ett rökrum där det är tillåtet att röka.

krank

Tyr said:
Medhåll. Jag skulle halverat matsalen och lagt till en salong för en mer avslappnad stämning där man kan sitta och smutta vin om man vill, och även ett rökrum där det är tillåtet att röka.
Jag tänker mig observationsdäcken som såna salonger; såg en ritning på Hindenburg och där hade observationsdäcken små runda bord, flyglar, liten bar... Det gillade jag (och snodde).

Vad gäller rökrum... Jag tänker mig att begreppet "rökning förbjuden" är ganska begränsat till sin spridning i Mutant Chronicles.

Tyr

Hero
krank said:
Tyr said:
Jag tänker mig observationsdäcken som såna salonger; såg en ritning på Hindenburg och där hade observationsdäcken små runda bord, flyglar, liten bar... Det gillade jag (och snodde).

Vad gäller rökrum... Jag tänker mig att begreppet "rökning förbjuden" är ganska begränsat till sin spridning i Mutant Chronicles.
Haha, absolut. Det är macho. Tänkte mer på faran att röka på ett luftskepp. En del luftskepp hade rökrum som var byggda på ett sätt att det ansågs säkert att röka där. Kanske det inte är värt att bry sig i Mutant Chronicles.

krank

Tyr said:
Haha, absolut. Det är macho. Tänkte mer på faran att röka på ett luftskepp. En del luftskepp hade rökrum som var byggda på ett sätt att det ansågs säkert att röka där. Kanske det inte är värt att bry sig i Mutant Chronicles.
En grej jag bestämt mig för är att till skillnad från Hindenburg inte typ är målat med raketbrändle och inte använder väte som lyftgas. Jag tänker mig helt enkelt att trots den allmänna ångpunkiga teknologin så har man lyckats bygga lyftskepp som är hyfsat brandsäkra.

Liksom, visserligen har man glömt bort hur, men det här är en mänsklighet som byggde terraformare för att göra fucking venus till en gränväxtlig djungel...