På lördag tänkte jag spelleda Mutant Chronicles. Med originalregler. Utan splatbooks, visserligen, och ganska släpphänt vad gäller vilka slag man behöver acceptera.
Nå; jag tänkte spelleda äventyrsserien Venusian Apocalypse, eftersom ingen av spelarna varit med om den tidigare.
Jag gillar äventyren; det finns en del schyssta idéer i dem. Samtidigt lider de av en hel del ålderstecken, underliga lösningar, och så.
Jag tror inte vi hinner så mycket mer än första delen av första äventyret på lördag, så jag tänkte fundera lite här.
(Och om mina spelare inte fattat att de inte ska läsa än, så... Ja, you know)
Resten är spoilermärkt, så om ni tror att ni kommer att spela det här äventyret... låt bli att läsa.
Tankar?
Nå; jag tänkte spelleda äventyrsserien Venusian Apocalypse, eftersom ingen av spelarna varit med om den tidigare.
Jag gillar äventyren; det finns en del schyssta idéer i dem. Samtidigt lider de av en hel del ålderstecken, underliga lösningar, och så.
Jag tror inte vi hinner så mycket mer än första delen av första äventyret på lördag, så jag tänkte fundera lite här.
(Och om mina spelare inte fattat att de inte ska läsa än, så... Ja, you know)
Resten är spoilermärkt, så om ni tror att ni kommer att spela det här äventyret... låt bli att läsa.
Såhär är upplägget på första delen:
Rollpersonern kontaktas och anlitas av den Capitolske kaptenen Harding. Capitol har köpt ett stycke djungel av en Bauhausfamilj, Renauld. Rollpersonerna och Harding ska rekognisera, eftersom de köpt marken osedd. Delar av Renaudfamiljen är konservativ, och tjurig för att marken sålts.
De åker lyx-zeppelinare ut över den venusianska djungeln.
När de åker rammas de nästan av ett flygplan. Rollpersonerna kan få reda på att skeppet ägs av Renaudfamiljen.
Ombord finns också en av de yngre medlemmarna i Renaudfamiljen. Han blir förgiftad av sin närmaste tjänare (giftgas i vinflaskor). Det finns också tre sabotörer ombord, som placerat en bomb i kaptenens hytt, i ett gömt lönnfack under sängen. Kaptenen är dessutom Imperialspion.
Problemen med den här delen av äventyret:
- Det är oklart hur rollpersonerna ska kunna få reda på vem som äger planet som körde mot dem; de har inte direkt internettillgång. Det är MC det här, inga datorer. Fråga via radio?
- Att få reda på vem som dödade Renauldsnubben är alldeles för lätt. Gå till rätt rum, där sitter tjänaren och super. Han kvackar direkt. Luktar peka-klickaäventyr, liksom. Ingen tankemöda behövs.
- Samtidigt är det enda sättet att få veta att det finns en bomb ombord att typ vålds-tortera-förhöra tjänaren ifråga. Vilket är helt pudas. Ett enda sätt att få reda på att det finns en bomb ombord? Känns som att äventyret bara spelats igenom en gång, och att det improviserades ganska mycket utifrån lösa anteckningar. och sen skrev man ner vad som hände, som "lösningar". Det gäller många köpäventyr, vad jag märkt.
Pusselbitarna:
Vi har alltså ett mordmysterium. Luftskeppet ger sig av "på morgonen", resan beräknas ta 16 timmar, och middagen där förgiftningen sker är "vid middagen klockan åtta". Om "morgonen" kan sträckas ut till att vara klockan 1000, så kommer man fram 0600 ut i djungeln, och mordet sker efter halva vägen ungefär. Så vi har ett mysterium som behöver lösas på absolut max åtta timmar.
Så pusselbitarna som behöver sättas ihop till något begripligt och roligt är:
- En högt uppsatt person blir mördad genom giftgas i vinflaskor.
- Det finns sabotörer ombord. Som inte kan tänka sig att självmordsbomba.
- Det finns en bomb ombord.
De två saker jag egentligen vill ha hjälp med:
- Hur bygger man en intressant mordgåta baserat på ovanstående? Hur kan sökandet efter mördare på zeppelinare göras intressant?
- Hur kan man få reda på att det finns en bomb ombord?
Rollpersonern kontaktas och anlitas av den Capitolske kaptenen Harding. Capitol har köpt ett stycke djungel av en Bauhausfamilj, Renauld. Rollpersonerna och Harding ska rekognisera, eftersom de köpt marken osedd. Delar av Renaudfamiljen är konservativ, och tjurig för att marken sålts.
De åker lyx-zeppelinare ut över den venusianska djungeln.
När de åker rammas de nästan av ett flygplan. Rollpersonerna kan få reda på att skeppet ägs av Renaudfamiljen.
Ombord finns också en av de yngre medlemmarna i Renaudfamiljen. Han blir förgiftad av sin närmaste tjänare (giftgas i vinflaskor). Det finns också tre sabotörer ombord, som placerat en bomb i kaptenens hytt, i ett gömt lönnfack under sängen. Kaptenen är dessutom Imperialspion.
Problemen med den här delen av äventyret:
- Det är oklart hur rollpersonerna ska kunna få reda på vem som äger planet som körde mot dem; de har inte direkt internettillgång. Det är MC det här, inga datorer. Fråga via radio?
- Att få reda på vem som dödade Renauldsnubben är alldeles för lätt. Gå till rätt rum, där sitter tjänaren och super. Han kvackar direkt. Luktar peka-klickaäventyr, liksom. Ingen tankemöda behövs.
- Samtidigt är det enda sättet att få veta att det finns en bomb ombord att typ vålds-tortera-förhöra tjänaren ifråga. Vilket är helt pudas. Ett enda sätt att få reda på att det finns en bomb ombord? Känns som att äventyret bara spelats igenom en gång, och att det improviserades ganska mycket utifrån lösa anteckningar. och sen skrev man ner vad som hände, som "lösningar". Det gäller många köpäventyr, vad jag märkt.
Pusselbitarna:
Vi har alltså ett mordmysterium. Luftskeppet ger sig av "på morgonen", resan beräknas ta 16 timmar, och middagen där förgiftningen sker är "vid middagen klockan åtta". Om "morgonen" kan sträckas ut till att vara klockan 1000, så kommer man fram 0600 ut i djungeln, och mordet sker efter halva vägen ungefär. Så vi har ett mysterium som behöver lösas på absolut max åtta timmar.
Så pusselbitarna som behöver sättas ihop till något begripligt och roligt är:
- En högt uppsatt person blir mördad genom giftgas i vinflaskor.
- Det finns sabotörer ombord. Som inte kan tänka sig att självmordsbomba.
- Det finns en bomb ombord.
De två saker jag egentligen vill ha hjälp med:
- Hur bygger man en intressant mordgåta baserat på ovanstående? Hur kan sökandet efter mördare på zeppelinare göras intressant?
- Hur kan man få reda på att det finns en bomb ombord?
Tankar?