Nekromanti Bygga spelkort

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kortis:
Hur bygger man enklast en uppsättning spelkort till spel?

Hela långa posten:
Jag har börjat översätta Hyperborea (Tyska utgåvan av Bloodlust) till svenska, och kan ju inte låta bli att lägga tassarna i blöt och förbättra spelet samtidigt.

Min första åtgärd blir att byta ut taktiktärningen mot taktikkort, fint system för att visa hur man tänker agera under stridsrundan. Liknande korten som Krille använder i alla sina spel nuförtiden, tänket finns redan där i Hyperborea, men de insåg inte att det blir smidigare med kort än att visa olika sidor på en t6 för att indikera sina planer.

Så nu måste jag bygga kort. Korten kommer att innehålla en del text, någon/några små tabeller och kanske någon fin bild för att illustrera handlingen. Jag tror att jag kommer att behöva i storleksordningen 50-70 kort för att det skall räcka till min spelgrupp.

Är skriva ut och förvara tillsammans med ett vanligt spelkort för stadga i en kortkondom bästa sättet att göra små serier av kort för eget bruk?

Finns det någon käck mjukvara till Linux som jag kan rita korten i? Just nu lutar det åt LaTeX, eftersom det är det enda jag kan, men det finns kanske något bättre?

Havoc

Swordsman
Är skriva ut och förvara tillsammans med ett vanligt spelkort för stadga i en kortkondom bästa sättet att göra små serier av kort för eget bruk?
Ja. Har i alla fall aldrig hört om något bättre. Dock ska du se till att ha kort i rätt storlke för plastfickan. Vet inte om vanliga spelkort är ett bra val.

Krille

Super Moderator
"Är skriva ut och förvara tillsammans med ett vanligt spelkort för stadga i en kortkondom bästa sättet att göra små serier av kort för eget bruk?"

Åtminstone under utvecklingsfasen. Under spelfasen så kan det vara rätt vettigt att laminera korten.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Dock ska du se till att ha kort i rätt storlke för plastfickan. Vet inte om vanliga spelkort är ett bra val.
Vanliga svenska spelkort är lite mindre än Magic-kort, så de skulle i alla fall få plats i en plastficka, men inte fylla ut den helt.

/tobias

gråhök

Veteran
Finns det någon käck mjukvara till Linux som jag kan rita korten i? Just nu lutar det åt LaTeX, eftersom det är det enda jag kan, men det finns kanske något bättre?
Jag tror inte det finns något som är "helt perfekt" (dock borde lite LaTeXand fixa det), men jag har haft planer på att bygga en LaTeX-stilmall eller ett sidohack, eftersom jag fabnn mig behöva kort till ett brädspel jag inte har lyuckats skriva en rad till sedan i somras.

MrG

Swashbuckler
Laminering är guld, egen maskin eller vänners är bästa sätt. För seriös produktion... *söker efter länk* jag har haft en länk till en svensk spelkortstillverkare, tror miniupplagan var tusen kort eller nått sånt, i alla fall tillräckligt lågt för att man kunde titta på det som galen privatperson med konstiga hobbys. Ska försöka hitta länken igen.