Nekromanti Bygga Spells?

Der_Wald

Veteran
Jag älskar Magi systemet i Eon, förutom när det kommer till att bygga spells. Visst ska man vara glad att det går att bygga spells, för det är ganska ovanligt att det går i rollspel. Som jag ser det så har man tagit litte grann ur Archmagika när man har kunstruerat systemet. Jag tycker att man kunde ha haft det mer så än att göra det krångligare.
För när man har gjort en spell och ska kasta den i spelet så blir det en massa obT6 som vinner igenom luften. Det ska vara Alstring, transformering, transformerings förlust ska man ha i beräkning, besvärja och sen så ska mans slå för mera effekter.

Jag tycker att man kunde ha gjort så att t.e.x att rekviden personlig beröring... samt tiderna momentan temporär... kunde vara effekter sen så skulle också 1obT6 i trauma, 1obT6 smärta, 1obT6 blödnings takt, +-1obT6 i grund egenskaps slag vara effekter. För jag tycker inte att astralsköld låter som en effekt det låter som en spell samma sak med blixt.
Sedan så kunde man ta in många mer effekter, sen var det bara att pussla.
Sen så kanske det skulle vara så att bara visa skolor kan visa effekter.

Jag väntar spänt på era synpunkter

"Jag är dyslektiker så klaga inte på min stavning"

smaffy

Hero
det jag mest saknar är en relativitetsteori

Jag älskar Magi systemet i Eon, förutom när det kommer till att bygga spells.
jag älskar alltihop.. utom filamentens odelbarhet.

detdär med att begränsa effekterna till lite mer grundläggande saker har jag oxå tänkt på.. men för att kunna beskriva sina besvärjelser med mycket simplare effekter som påverkar omgivningen i ett mycket mer fundamentalt plan blir svårt.. jag tror att man om man ska falla ner till ännu mer grundläggande effekter måste hitta på en hel magiteori med tillhörande fysikekvationer.. och det blir svårt..

dessutom blir det en väldans massa tärningsslag man ska behöva göra för att se om man lyckas med något om man ska hugga upp alltihop i mycket mindre delmoment..

[blabla] skulle också 1obT6 i trauma, 1obT6 smärta, 1obT6 blödnings takt, +-1obT6 i grund [blabla] verkar inte det lite väl brutalt?

näe.. jag tycker nog inte att man ska ändra på regelsystemet för magin.. den är bra som den är.. men det hade nog varit rätt kul med lite mer magiteori som man skulle kunna fördjupa sig i.. då skulle man kunna prata lite mer som en magiker oxå..

fast.. det låter nog lite väl nog magiskt när man sitter på nått public-ställe och pratar med polarna om nån ritual..

det jag mest saknar är en relativitetsteori a la mundana som man skulle kunna fördjupa sig i.. i brist av en sån har jag redan börjat fantisera ihop en.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Man Mountainman

Storsvagåret
Magiteori

<A HREF="http://www.foxtail.nu/eon_raf.html">http://www.foxtail.nu/eon_raf.html</A> Här finns hur mycket magiteori du kan önska dig.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Der_Wald

Veteran
Re: det jag mest saknar är en relativitetsteori

Jag förstår hur du menar, jag förstår även att det inte går att ändra på systemet för det skulle se ganska löjligt om det kom en erata på hella magi systemet i Eon. Men precis som alla andra så ville jag få fram min åsikt.

[blabla] skulle också 1obT6 i trauma, 1obT6 smärta, 1obT6 blödnings takt, +-1obT6 i grund [blabla] verkar inte det lite väl brutalt?

Det jag menade var att man skulle få pussla emellan dessa och även fller effekter för att få fram spells.

Belgarth

Swordsman
Astral sköld det ända man kan ändra på den är ju räkvidd och tid så den låter litet som en besvärjelse men var kommer effekten blixt in i allt?

Two little goblins out in the sun. Down came a griffin and then it was one

Det kan du. Om du blandar nuvarande eller egna effekter så kommer du också få fram något nytt. Ta ex, sårade änglars spjut. Blixt plus ökad blödningstakt ger effekten av en laserstråle som kommer skjutandes mot målet. Om man ska vara exakt så skulle det komma en blixt och sedan skulle det rinna blod från kroppen (behöver inte ens vara i närheten av var blixten träffade) på stackaren. Nu är blixten också röd! Jippie! Star Wars!

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Der_Wald

Veteran

Som jag ser det så är Spellen Blixt konstruerad av effekterna momentan avstånd en obt6 i smärta samt en obt6 i trauma.

Den borde vara en spell inte en effekt.