Nekromanti Byggnader för nomader.

Magnum_UBBT

Warrior
Jag sitter och försöker hitta förslag på byggnader till ett nomadliknande folkslag. Rasen/folkslaget är humanoider men inte människor. De har tillgång till high tech så som anti grav fordon, strålvapen och biologiska rustningar.

De kommer ifrån /lever på relativt platta och stora öppna yor, stora slätter och mjuka låga kullar.
Rasen lever ett ganska mobilt liv och är tänkt att likna nomadliknande folkslag. Dvs stannar inte allt för länge på samma plats utan flyttar och tar med sig sina byggnader och bygger upp sina hem på olika platser eftersom de flyttar, Ungefär som amerikanska indianer och aborginerna och även samerna gjorde en gång i tiden.

Min fråga är nu om någon av er har något förslag på hur en high-tech ras byggnader skulle kunna se ut. Har ni några förslag på byggnadesdesign som är mobila, funktionella men samtidigt inte för likt vanliga tält och kåtor.

Byggnaderna bör kunna vara i flera olika sorlekar allt i från små övernattningssjul upp till boningshus och även samlingslokaler/garage.

Jag har funderar på tältliknande byggnader men jag vil gärna hitta ett nytänkande sätt.

Förslag, någon?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Hur man än vänder sig så är den runda formen den mest effektiva när det gäller materialåtgång per yt- eller volymenhet så en rund modell, blott allt för lik vår världs kåtor, igloor, kupoltält eller uppblåsbara tennishallar, kommer att vara den logiska i en värld som fungerar som vår.

Ett high-tech-kupoltält kan tänkas vara stort som ett garage eller en liten hangar. Tältstommen är gjord i ett lätt men böjligt och urstarkt material. Pinnarna är av en teleskopmodell och fälls ut genom tryckluft. När tältet ska resas bredes alltså tältduken ut, slangar ansluts till tältpinnarna och wooosh - tältet är rest. Små mobila pålkranar förankrar byggnaderna i marken. Bostadstält har golvduk (så att inte vatten rinner in) medan förrådstält kan sakna golv.

Dewil

The_Gorger

Hero
Jag tänker mig självpackande och uppblåsbara grejer, som i förpackat tillstånd är som en tjock bok.

Jag vet inte hur high-tech det är, men varför inte en portal minidimension bestående av ett välutrustat hem?

Om du vill ha något som inte ser ut som ett tält, så kan man ju tänka tvärt om. Alltså en maskin som hypersnabbt (eller iaf ganska snabbt) gräver en bostad i marken. Ett cylindriskt hål ner till en större underjordisk cylinder. Bra att ha i termer av skydd mot hot från marknivå.

Troberg

Sinister eater
Jag tror att moderna nomader är mobila. Tänk Jawas och deras sand crawlers.

Jat ser framför mig stora, tunga kolosser till fordon som är "byggnaderna", med snabba antigrav-fordon för transporter och spaning. Nu vet jag inte hur världen är, men byggnadsfordonen kan dessutom vara bepansrade och beväpnade för försvar, med snabbare antigravs för attack och mechas som tung support.

MrG

Swashbuckler
I min skalle blir det Truckers, med stora lastbilshusvagnar. Och så country och lite-lite mad max...

Gordeg

Hero
Jag ser framför mig stora, tunga kolosser till fordon som är "byggnaderna", med snabba antigrav-fordon för transporter och spaning.
Alternativt har även de tunga byggnaderna antigravmotorer, som människornas byggnader i Starcraft!

Gordeg

Johan K

Gammal & dryg
Förslag, någon?
Kom & tänka på Kalle Ankas, Musse Piggs & Långbens husvagn, ni vet det som brukar visas på julafton.
Att man bygger nått liknande den. Att genom olika knapptryck så får man vram olika användnongs områden. Det är ju lite lagom hightech. kankse inte så praktsitk, men oherhört cool !! :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Alternativt har även de tunga byggnaderna antigravmotorer, som människornas byggnader i Starcraft!
Haha, glömmer alrig när jag fuckade upp en storoffensiv som skulle mosat mig rejält för en annan spelare med en sådan. Han spelade alvgrejorna, jag spelade Zerg och hade tagit över några människobyggnader från en tredje spelare. Han hade aldrig sett byggnaderna flyga. Han plöjde rakt genom mina enheter och jag skulle inte få fram förstärkningar i tid (Zerg producerar iofs skitsnabbt, men de var på fel ställe). Mina enheter vid det viktiga passet var praktiskt taget slut.

Vad gör man?

Jo, man startar sina människobyggnader och vrålar (vi spelade i LAN): "Nu ska jag mosa dig, din jävel! Vänta bara tills jag plattar ut dina trupper!". Jag satte fart mot hans trupper med byggnaderna, och istället för att skjuta (vilket skulle varit helt säkert för honom) så får han panik och flyr hals över huvud. Jag jagar honom en bra bit över kartan med två harmlösa byggnader. När han så småningom inser sitt misstag (och jag börjar kunna andas igen efter att ha skrattat så att jag fått ont i magen) så går han tillbaka till passet med sina segervissa trupper. Som jag sa, Zergs producerar snabbt, och kan gräva ner sig, så han hade en otäck överraskning att vänta sig där...

Underskatta inte psykologi!

Magnum_UBBT

Warrior
Det var en tanke som jag inte hade snuddat vid. Jag hade fastnat helt i att de måste bygga upp sina hus som tält etc.
Mobila "husbilar" är en ny anfallsvinkel.

Aven om rasen använder antigrav och snabba fordon så fungerar stora kolosser som Landships eller stora rörliga hus etc. Skulle kunna sväva någon meter ovan marken vid förflyttning och landa när den står still, hmm....
Ett förslag som är värt att spinna vidare på.
Tack och bock,

Ram

Skev
Jag ser faktiskt framför mig ett tivoli. Eller nåja, ett liknande koncept i alla fall. Lösa väggsegment som packas i specialbyggda fordon, kranliknande lösningar för utrustningar såsom väderobservationsutrustning eller övervakningsutrustning, hopskjutbara lastbilar eller husbilar i stil med de man ser på mässor. Metoder som kopplar samman flera fordon till större enheter, men som ändå är användbara varförsig (typ moduler).