Nekromanti Bysans - en förbisatt nation?

Storuggla

Champion
I går natt kom en fråga, på något underligt vis, upp i lådan. Vi kom fram till att Bysans är sorgligt eftersatt. Det har ju allt? De krigar mot folk åt alla håll, de slår varandra i pallet över hur Jesus existerade (oftaste inte om utan hur), de skar näsor av varandra och stack ut ögon på tronpretendenter, intrigerade så att ända in i dessa dagar så betyder bysantinsk of, relating to, or characterized by a devious and usually surreptitious manner of operation (och vist, arkitekturen spelar in där men vafan). Det formligen kryllar om äventyrsuppslag och intriger man kan ägna sig åt och... inte ett enda spel?
Inte ett enda?
Ser man ett spel som utspelar sig någon gång under den tidsrymd som Bysans existerade så är det ofelbart förlagt till England eller norra Frankrike. Vadan denna Bysans-dissning?
Är det så att vi inte vill spela/skriva spel där folk har långa och jobbiga namn? Är det ett utslag av vårat hat mot grekisk sallad?

Storuggla, varför?

Nightowl

Champion
Ser man ett spel som utspelar sig någon gång under den tidsrymd som Bysans existerade så är det ofelbart förlagt till England eller norra Frankrike
Eller Skandinavien. Vikingar, historiska såväl som fantasyversioner, brukar ha ett lagom dekadent imperium de kan vara borta och varjaga sig i.

Erik, hatar inte grekisk sallad

Arfert

Facit
tror det jättemycket handlar om våra förkunskaper, det är lättare att komma in i nordeupeisk medeltid för vi är nordeuropeer...

..som parantes kan nämnas att även om Saga i grundboken är väldigt mycket "ivanhoe-england" så håller jag på att skissa på en modul om kampanjens bysans (som heter Dantras)... men det kräver mer just för att jag behöver läsa på lite mer för att få rätt känsla... En bysanskampanj har ju massor med äventyrspotential med allt som följer med intriger i en gammal miljonstad. :gremsmile:

Storuggla

Champion
"som parantes kan nämnas att även om Saga i grundboken är väldigt mycket "ivanhoe-england" så håller jag på att skissa på en modul om kampanjens bysans (som heter Dantras)... men det kräver mer just för att jag behöver läsa på lite mer för att få rätt känsla... En bysanskampanj har ju massor med äventyrspotential med allt som följer med intriger i en gammal miljonstad."

Bysans Historia av Alf Henriksson. Lättläst, rolig och lärorik. Och tjockt med hovintriger. Det lägger vi på rotmos, som trafikbefälet sa.

Storuggla, glasögon från femtiotalet

Arfert

Facit
tack för tipset! införskaffar den genast!

..sen spelar vi Burning Wheel i ett alternativt Dantras (samma stadskarta, men annan världskarta, annat innehåll).. men en del av den kampanjen lånar jag kanske över...

Illern

koppariller
Som den romarnörd jag är så är det inte omöjligt att jag tar mig an ett östromerskt projekt någon gång men det är ju det där med tid...

Nightowl

Champion
Förförståelse (OT)

det är lättare att komma in i nordeupeisk medeltid för vi är nordeuropeer
Du har antagligen rätt - men ändå. Jag har en vag känsla rörande min egen förförståelse som dök upp när jag läste en helt annan tråd någon annanstans. Den handlade om "asiatisk fantasy" eller något sådant.

En riddare och en samurai har mycket mer gemensamt med varandra än med mej. Jag kan inte identifiera mig bättre med riddaren bara för att han tekniskt sett kunde vara min förfader. Och ändå har jag inte läst in mig på samuraier och tocket, det jag kan begränsar sig till nån manga och "Shogun" på TV när jag var grabb.

"Traditionell" västerländsk rollspelsfantasy, känns det som, handlar oftast om moderna människor utklädda i kostymer. Ivanhoe till trots. (Jag misstänker för övrigt att den asiatiska fantasyn är moderna japaner och kineser utklädda i kostymer också.) Förförståelse has got nothing to do with it.

Erik

Cybot

Mest spelbar
Ser man ett spel som utspelar sig någon gång under den tidsrymd som Bysans existerade så är det ofelbart förlagt till England eller norra Frankrike. Vadan denna Bysans-dissning?
Det beror på ett klart mindervärdes komplex från resten av europa på grund av att bysantierna var mycket coolare än resten av Europa.

Vilka var de första som hade tungt kavalleri i Europeisk stil? Jo, Bysans. Och de var de som lärde Normanderna hur man slogs på riktigt. :gremgrin:

Vilka var de som gjorde det coolt att slåss mot otrogna? Bysans. Innan det blev mainstream med korståg och sådana nymodigheter.

Vilka hade den coolaste arkitekturen? Jo Bysans

Dessutom så hade de galärer och en kejsare, vilket automatiskt ger dem extra cred-poäng :gremgrin:

Necross

Swashbuckler
Jag har både spelat och spellett Vampire Dark Ages-kampanjer förlagda i Konstantinopel (cirka år 1200). Just "Constantinople by Night" är bland de mest välskrivna rollspelsböcker jag stött på, för att inte tala om illustrationerna. Rekommenderas.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Miklagård

På 1990-talet skrev jag Västerled-modulen till Viking. Nästa steg skulle ha varit Österled, där mer än hälften av texten skulle ha avhandlat Miklagård och dess imperium. Tyvärr kraschade spelproducenten innan vi han komma till skott. Allt som togs fram var en grovskiss. Synd, det hade varit en cool miljö.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Miklagård

Jag lovar inget bestämt här. Jag har ju redan lovat för mycket när det gäller PW. :gremwink:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Väst är väst och öst är öst och aldrig...

Vadan denna Bysans-dissning?
För att vi nordeuropeer är en del av den västkristna världen. Vi har inte accepterat att världens medelpunkt Rom erövrades av barbarerna, att den politiska makten flyttade till Bysans och att de där borta dessutom hade mage att ha åsikter om hur kristendomen skulle utövas. Romarriket sägs ha fallit år 476 när det i själva fallet bestod, om än stadigt krympande, till 1453. Efter Konstantinopels fall tog Moskva upp rollen som hotet från öst.

1054 bröt väst- och östkristendomen med varandra och Roms påve och Konstantinopels patriark utbytte ömsesidiga bannlysningar. De östkristna ansågs som föga bättre än hedningarna vilket bl.a. gjorde att västkristna styrkor kunde erövra och plundra staden 1204.

Kort sagt; skälet till att Bysans är förbisett är att de i vår kultursfär ansetts som religiösa och politiska avfällingar.

Dewil

Ymir

Liten kantbaron
Re: Allt koolt är förbisatt, egentligen

Det kryllar av kulturer och epoker som är åsidosatta i rollspel. Liksom, Qara-Khitai, Xixia, Timur Lenks välde, Tangkina, Srivijaya, Tui-Tonga-imperiet... :gremsmirk:

Okej, mer seriöst då: -Hellenismen-, for fucks sake? Seleukiderna och Ptoleméerna och co hade ju så blodiga och intrigtäta konflikter att de trotsar all beskrivning.

Jag tror att det beror på klassisk gammal unken eurocentrism, och på det Dewil tog upp i inlägget nedan. Vanligt folk är alldeles för insnöade på Robin Hood, Ivanhoe och skit; deras bild av medeltiden innehåller inget annat än det sugtråkiga England.

That being said, så gjorde WW inledningsvis ett väldigt bra jobb med att lansera lite mer vettiga fokus för modulutgivningen i den första utgåvan av Vampire Dark Ages. De släppte massor av fantastiska moduler: Constantinople by Night, Transylvania by Night (om hela Östeuropa), Jerusalem by Night, Veil of Night (massiv modul om arabvärlden), Iberia by Night, Wind from the East (om mongolerna), Blood and Silk (om Östasien, till Kindred of the East), och bara ett enda bottennapp, 'Wolves of the Sea', om vikingarna - i sedvanlig amerikansk tönttappning. Men undantaget vikingamodulen, släppte de inte -en enda- modul om någon av de områden västerländsk media oftast begränser medeltiden till - England, Frankrike, Heliga romerska riket (det där sistnämnda är iofs koolt, men hur många filmer, serier, böcker, rollspel etc finns det egentligen som utspelar sig i det?). Dessa moduler kom såklart när WW började gå ned sig iochmed Dark Ages: Vampire, dvs den andra utgåvan, men men...det är en annan historia. Första utgåvan av Vampire Dark Ages var verkligen ett fantastiskt medeltidsrollspel.

Min poäng är, att -vettiga- spelskapare vet bättre än att drunkna i Howard Pyle. Tyvärr verkar sådana inte växa på träd; jag antar att man behöver viss karaktär för att verkligen kunna skilja det som är coolt och intressant från det som bara är passé och fattigt.

- Ymir, vill spelleda A Game of Thrones-stylee i den hellenistiska epoken

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Okej, mer seriöst då: -Hellenismen-, for fucks sake? Seleukiderna och Ptoleméerna och co hade ju så blodiga och intrigtäta konflikter att de trotsar all beskrivning."

Hum hum hum.

I övrigt håller jag med. Jag vill se spelmiljöer med influenser från andra kulturer än den västeuropeiska i avesvärt fler spel. Helst som centrum för handlingen -- att göra dem till exotiska platser i utkanten av världskartan medan rollpersonerna kommer från trygga Kvasieuropa är bara tråkigt.

Troberg

Sinister eater

Det kryllar av kulturer och epoker som är åsidosatta i rollspel. Liksom, Qara-Khitai, Xixia, Timur Lenks välde, Tangkina, Srivijaya, Tui-Tonga-imperiet...

Okej, mer seriöst då: -Hellenismen-, for fucks sake? Seleukiderna och Ptoleméerna och co hade ju så blodiga och intrigtäta konflikter att de trotsar all beskrivning.
Jag har precis tittat genom den gamla TV-serien Shaka Zulu och är attans sugen på ett rollspel i den miljön (Afrika under Zulu-imperiet). Rått, mustigt, mytologiskt, episkt, intriger. Den har allt, utom pulsjetmotorer.

Och innan någon påpekar det: Det beror inte på att det finns fler tuttar per minut än i någon annan TV-serie (och innan genusdebatten börjar igen, det finns gott om lättklädda muskelkillar också), bortsett från att jag uppskattar en serie som vågar vara autentisk med kläder och sånt.

Illern

koppariller
Re: Klädstil (OT)

Fast bara kvinnobröst och blottade mansbringor kan man ju få i tidiga östmedelhavskulturer också :gremgrin: och koola fransar på de färgglada kiltarna.