Jag har lyft detta tidigare, men jag kan ju passa på att säga nåt om det igen.
När jag kom hit 2006, och även innan dess när jag bara lurkade, då var recensioner på wrnu en grej. De hamnade på förstasidan och det var många som läste och kommenterade. Jättekul och jättebra! När frontsidan och artikelsystemet försvann fanns recensioner och nyheter fortfarande kvar längst upp, så de var välbesökta. Fortfarande ok.
Men när den nuvarande ordningen infördes -- för mig lite svårbegripligt varför -- sa jag att jag nog inte tänkte lägga energi igen på någon mer recension, då texten liksom göms undan, mer faktiskt än en vanlig post på rollspels- eller makarforumet. Det blir mest en affär för de närmast sörjande. När inget hände i frågan testade jag till sist med en recension om Spelet om Morwhayle nu nyligen, och för mig bekräftar det min gissning: Det är klart färre träffar än mina tidigare recensioner, trots att spelet på flera sätt kanske är intressantare än de tidigare och recensionen i sig i vart fall inte är sämre (tycker åtminstone jag).
Jag menar att det är jätteviktigt med recensioner på wrnu, för det kan variera, nyansera och demokratisera bilden av ett spel. Här kan vem som helst skriva, och det går att utforma recensionen friare och skriva utförligare. Det blir ett komplement och ibland kanske en motvikt till de kortare och mer standardiserarde recensionerna i Fenix, som väl skrivs av en väldigt liten krets och i det mesta följer modellen "sammanfattning+betyg". Men som det är nu har en recension i Fenix flera tusen läsare, medan en recension här kanske får hundra unika läsare. Onödigt!
Jag tycker erfarenheten visar att det inte alltid finns så mycket värde i distinktionen mellan nyheter och promotion på detta forum. Det finns exempel på bra skrivna Nyheter (främst Seters poster, tycker jag), men också på fan-poster som funkar som ren promotion.
Jag är liksom tidigare helt för att man gör ett forum med rubriken "Nyheter, Promotion och Recensioner", men tycker också att det ska placeras *högst upp på sajten*. Våra spel kan gott behöva det skyltfönstret.
För egen del tror jag inte jag kommer lägga tid på fler recensioner här om inget händer i frågan. Det är helt enkelt inte värt det. Jag inser att detta inte är en katastrof för någon -- jag nämner det bara som ett exempel på hur en forumist kan tänka.
Hälsar
Christian