Nekromanti Byt plats på promotion/recensioner

anth

Vetefan
Tidigare tyckte jag att ett av de bästa forumen på rollspel.nu var Recensioner och nyheter - det var dit man gick för att se vad som hänt i rollspelsbranschen.

Numera ligger det under Promotion, vilket gör att jag nästan aldrig kollar det (kanske var annan vecka eller så). I mitt huvud är nämligen Promotion = spam spam spam och jag har aldrig eller kommer att läsa ett forum som består av spam.

Kan vi inte byta plats på forumen, så Promotion blir ett underforum till Recensioner och nyheter?
Det skulle göra mig väldigt glad och skulle antagligen resultera i ökad aktivitet på forumet.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tycker, förstås, att det vore en dålig sak - av exakt motsatta skäl. Promotion är ett bra sätt att dela med sig av sina egna spel och hålla koll på andras rollspelsmakarprojekt. Att gömma undan det skulle skada en del av communitykänslan tycker jag - för det är en viktig aspekt att många skapar rollspel och att stötta och peppa varandra. Det är en del av det som gör Rollspel.nu till ett awesome community. Don't kill it.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om Promotion göms undan i ett underforum tror jag att det mest kommer att leda till att vi spelskapare i högre grad använder till exempel makarforumet för att informera om våra nya fina skapelser.

Vilket iofs inte vore helt snett det heller...

anth

Vetefan
Så vi är överens om att vi inte är överens. :gremsmile:

Robert Jonsson said:
Jag tycker, förstås, att det vore en dålig sak - av exakt motsatta skäl. Promotion är ett bra sätt att dela med sig av sina egna spel och hålla koll på andras rollspelsmakarprojekt.
...
Don't kill it.
Om jag förstått dig rätt anser du att Promo-forumet skulle dö om det blev ett underforum till Recensioner och nyheter.
Då är vi överens om att det forum som hamnar under det andra dör - ovsett vilket forum det blir.

Nytt förslag: slå ihop forumen och kalla det nya forumet: Recensioner, nyheter och promotion.
På så sätt blir vi av med problemet att något måste vara underforum till det andra.

Big Marco

Läskig
Själv tycker jagg det istället för 1x Huvudforum och 1x Undeforum borde blir 2x Huvudforum. Ser inte någon stark koppling mellan mellan de två som kräver den nuvarande strukturen.

krank

anth said:
Nytt förslag: slå ihop forumen och kalla det nya forumet: Recensioner, nyheter och promotion.
På så sätt blir vi av med problemet att något måste vara underforum till det andra.
Det här är jag helt och hållet för.

anth

Vetefan
Marco Behrmann said:
Själv tycker jagg det istället för 1x Huvudforum och 1x Undeforum borde blir 2x Huvudforum. Ser inte någon stark koppling mellan mellan de två som kräver den nuvarande strukturen.
De var 2 huvudforum från början, men då klagade folk på att startsidan var för plottrig med massor med huvudforum.
En rensning gjordes och antalet huvudforum minskades (det var inte bara recensionsforumet som försvann som huvudforum).

Även om kopplingen inte är så stark mellan forumen så tycker jag det är bättre att man slår ihop dem till ett huvudforum än att öka antalet huvudforum genom att göra bägge till huvudforum.

Robert Jonsson

krank said:
Om Promotion göms undan i ett underforum tror jag att det mest kommer att leda till att vi spelskapare i högre grad använder till exempel makarforumet för att informera om våra nya fina skapelser.

Vilket iofs inte vore helt snett det heller...
Om jag inte minns helt fel var väl ett av skälen att promotionforumet skapades för att man ville ha bort information från makarforumet för att renodla det?

krank

Marco Behrmann said:
Jag är mest emot allt som innebär att vår redan extremt bloatade lista med forum blir ännu längre...

Robert Jonsson

anth said:
Så vi är överens om att vi inte är överens. :gremsmile:
Är nog mer att vi vill ha ut olika saker helt enkelt. :gremsmile:

anth said:
Om jag förstått dig rätt anser du att Promo-forumet skulle dö om det blev ett underforum till Recensioner och nyheter.
Då är vi överens om att det forum som hamnar under det andra dör - ovsett vilket forum det blir.
Jadå, vi håller med varandra här helt. Det som hamnar underst syns sämre helt klart. Så jag kan helt hålla med om att slå ihop allt fast kalla det "Nyheter, promotion och recensioner" (bokstavsordning).

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Marco Behrmann said:
+1

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag har lyft detta tidigare, men jag kan ju passa på att säga nåt om det igen.

När jag kom hit 2006, och även innan dess när jag bara lurkade, då var recensioner på wrnu en grej. De hamnade på förstasidan och det var många som läste och kommenterade. Jättekul och jättebra! När frontsidan och artikelsystemet försvann fanns recensioner och nyheter fortfarande kvar längst upp, så de var välbesökta. Fortfarande ok.

Men när den nuvarande ordningen infördes -- för mig lite svårbegripligt varför -- sa jag att jag nog inte tänkte lägga energi igen på någon mer recension, då texten liksom göms undan, mer faktiskt än en vanlig post på rollspels- eller makarforumet. Det blir mest en affär för de närmast sörjande. När inget hände i frågan testade jag till sist med en recension om Spelet om Morwhayle nu nyligen, och för mig bekräftar det min gissning: Det är klart färre träffar än mina tidigare recensioner, trots att spelet på flera sätt kanske är intressantare än de tidigare och recensionen i sig i vart fall inte är sämre (tycker åtminstone jag).

Jag menar att det är jätteviktigt med recensioner på wrnu, för det kan variera, nyansera och demokratisera bilden av ett spel. Här kan vem som helst skriva, och det går att utforma recensionen friare och skriva utförligare. Det blir ett komplement och ibland kanske en motvikt till de kortare och mer standardiserarde recensionerna i Fenix, som väl skrivs av en väldigt liten krets och i det mesta följer modellen "sammanfattning+betyg". Men som det är nu har en recension i Fenix flera tusen läsare, medan en recension här kanske får hundra unika läsare. Onödigt!

Jag tycker erfarenheten visar att det inte alltid finns så mycket värde i distinktionen mellan nyheter och promotion på detta forum. Det finns exempel på bra skrivna Nyheter (främst Seters poster, tycker jag), men också på fan-poster som funkar som ren promotion.

Jag är liksom tidigare helt för att man gör ett forum med rubriken "Nyheter, Promotion och Recensioner", men tycker också att det ska placeras *högst upp på sajten*. Våra spel kan gott behöva det skyltfönstret.

För egen del tror jag inte jag kommer lägga tid på fler recensioner här om inget händer i frågan. Det är helt enkelt inte värt det. Jag inser att detta inte är en katastrof för någon -- jag nämner det bara som ett exempel på hur en forumist kan tänka.

Hälsar

Christian

krank

Jag håller med Fiktionslek.

Det är också synd att artikelsystemet tycks ha försvunnit helt; jag kommer inte längre åt det via den undermapp jag tycker mig minnas att jag skapade när jag fipplade om så forumet blev startsida. Det var bra, tyckte jag, att ha kvar systemet - om än låst - av historiska skäl. Om inte annat tycker jag att innehållet bör räddas. Till en annan sida, om wrnu inte ska ha artiklar.

(Helst skulle jag ju vilja ha en wrnu-wiki där även recensioner skulle kunna ligga...)

Men nå; hopslagning och flytt, absolut. Eftersom det mest berör rollspel borde det dessutom passa bra bland andra "Allmänna rollspelsforum".

Big Marco

Läskig
Fiktionslek said:
Jag är liksom tidigare helt för att man gör ett forum med rubriken "Nyheter, Promotion och Recensioner", men tycker också att det ska placeras *högst upp på sajten*. Våra spel kan gott behöva det skyltfönstret.

För egen del tror jag inte jag kommer lägga tid på fler recensioner här om inget händer i frågan. Det är helt enkelt inte värt det. Jag inser att detta inte är en katastrof för någon -- jag nämner det bara som ett exempel på hur en forumist kan tänka.

+1.

Zorbeltuss

Hero
Skulle inte Recentioner vara bättre som en del av treenigheten Krönikor, Spelrapporter och Recentioner (och Vinkelslip). Tycker själv det skulle passa myckeyt bättre där.

För er som undrar om vinkelslipen är den det fjärde elementet i alla treenigheter.

/Luna Lovegood

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Fiktionsallvar said:
Av nån anledning känns det här superfräscht och skitbra nu, oavsett om jag tyckt nåt annat förut (det minns jag inte).

Att det ska vara längst upp känns också helt okej fast jag först tänkte på ett annat sätt. Då tänkte jag att presentationsforumet borde vara överst för att välkomna nya användare. Men vaffan. Det är ju för den som redan tagit steget och vill etablera sig på nåt vis. Det kan ju lika gärna signalera att här ska man minsann vara medlem om man ska vara här.

Rakt upp i toppen med det sammanslagna nyhets-, promotion- och recensionsforumet. :heart:

kloptok

Pensionerad astrolog
Fina tankar ifrån Fiktionslek. Det känns på något sätt naturligt att något som nyheter ska finnas högt upp, synligt och lättillgängligt. Underligt nog finns ju här nyheterna undangömda i ett underforum (det tog faktiskt ett bra tag innan jag ens förstod var det där mystiska recensions- och nyhetsforumet låg någonstans). Sedan tror jag de flesta är insatta nog att kunna skilja på vad som är nyheter och vad som är ren reklam/promotion, i rollspelsbranschen blandas väl dessa ofta dessutom samman eftersom skaparen ofta står för nyheterna. Kort sagt - mitt förslag är att slå ihop nyheter, recensioner och promotion och släng upp det högt upp där man direkt ser det.