Nekromanti Byta ADSL-modem?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har varit oerhört bortskämd vad gäller internettillgång. När jag flyttade hemifrån på riktigt så blev det en lägenhet med fiber -- alltså typ en vanlig ethernetkontakt i väggen ovanför dörren, och så funkade allt.

Numera har jag ComHem, som väl visserligen inte är några fantastiska stjärnor men jag fick i varje fall ett hyfsat bra "modem" av dem, som tjänat mig rätt bra de senaste åren.

Mina föräldrar däremot... De har ADSL via Bredbandsbolaget. Det betyder att de har ett skitdåligt modem som visserligen pallar deras extremt ofrekventa småsurfande och kvällstittande på netflix ganska bra, men som överhettas och dör och startas om flera gånger om dagen om jag är hemma och spelar lite MMO's eller så. framför allt om det är en varm sommardag. Budgetskit.

Jag har nu skickat ett mail till Bredbandsbolaget om saken men framemotser knappast någon form av konstruktivt svar.

Det jag funderar på är hur pass möjligt det vore att självsvåldigt byta ut modemet mot, till exempel, ett sånt här monster. Hur stor skillnad är det mellan xDSL-modem? Kan det finnas skillnader som inte syns i specsen? Jag vet ju att BBB låst firmwaren i modemet; vet ni om de brukar göra en massa annan skit också?

Jag tänkte ju bekosta den här operationen själv eftersom det mest är jag som lider av den nuvarande situationen, men jag slänger ogärna 12-1300 spänn på nåt som den inte funkar.

Troberg

Sinister eater
Vi har redan avhandlat vad jag vet om ADSL och BBB, så det lämnar jag därhän.

När det gäller ComHem, däremot, så har jag ett bra tips (om det är deras kabel-TV-modem). Köp långsammaste anslutningen och ändra sedan MAC-adress på modemet. De styr nämligen vilka prestanda du får via MAC-adressen. Du kan behöva ändra några gånger, men det är inte speciellt svårt att hitta en adress som ingår i deras snabbaste adress-range.

Vill man sedan ha ännu mer prestanda, gå till blocket och köp begagnade modem. Folk som sagt upp sina abonnemang säljer dem för en spottstyver. Ändra IP tills du får bästa prestanda även på dem. Du kan sedan ha alla modemen inkopplade samtidigt för dunderprestanda på ett enda abonnemang med billigaste anslutningen.

Känner en som körde sex stycken modem på det sättet. Bästa av allt, det finns (eller åtminstone fanns då) inget i deras avtal som förbjöd det.