Leder en kampanj med Dod4:s regelverk men när jag kollar på mer moderna rollspel så verkar det finnas rätt intressanta alternativ därute.
Funderar helt enkelt på att byta system mitt under kampanjen, mycket för att göra det lite roligare för mig själv också - känner mig rätt klar med EDD och Dod4.
Men till vad?
Jag har funderat på Trudvang, men det finns ju ingen nyutveckling där (om inte Riotminds bomb har något med saken att göra, vilket jag tvivlar). Hindrar iofs inte spelsystemet från att vara bra.
Eon? Fantasy!? Symbaroum?
Har även funderat på Pathfinder, mycket på grund av alla tekniska hjälpmedel därute, men vill inte spela en halvengelsk kampanj - det skulle döda stämningen jag bytt upp.
Har inte så bra koll på olika system - lärde mig bara härom månaden uttrycket R20-spel -- så har ingen koll på fördelar och nackdelar.
Jätteglad för er input! (eller en länk till den tråd där allt detta redan är förklarat)
Det finns massor med fina spel där ute, och alla för de med sig bra saker. Risken är att du snart blir överöst med rekommendationer av folks olika favoritspel trots att ingen har nån större aning om vad du är ute efter. Vad tycker du saknas i Expert och DoD4?
Vill du att rollpersonernas värderingar ska spela roll i reglerna?
Vill du ha nåt med många fiffiga hjälpmedel som du nämner kring Pathfinder? (kan bli svårt att hitta när det gäller svenska spel tror jag?)
Eller vill du ha nåt som kanske är lite samma sak men känns nytt och fräscht på nåt vis, kanske med lite mindre krångel/mer strömlinjeformning?
Tycker du om att skriva äventyr, eller vill du ha nåt med färdiga? Eller kan det passa med ett spel som är tänkt för en mer improviserad stil?
Saga liknar det regelsystem som du använder idag men är enklare, bättre och mer strömlinjeformat. Det är snabbare och det blir roligare att spela rollspel. Dessutom kan du enkelt lägga till eller dra ifrån, förändra och förbättre som du själv vill.
The One Ring är ett modernt och prisbelönt spel som funkar fantastiskt bra om ni spelar mycket i vildmarken, bergen, tunnlar, skogen och vidderna. Självklart finns det färdigheter för att spela bland folk, vid hov eller i städerna, men fokuset ligger på skogen och farorna i vildmarken.
Det jag främst saknar är nog utveckling av förmågor. I DoD4 och innan har man en färdighet och förutom B-färdigheter i EDoD så blir man bara bättre på samma sak - man lär sig inte att göra något nytt inom färdighetens ramar.
Jag har löst detta för stunden genom att ha ett 50-tal hjälteförmågor, varav många är billiga (1-3 hp) och är inspirerade av Trudvang och Pathfinder. Typ Kraftslag (minskar initiativslag med 10 men ger mer skada) och Sparka på de svaga (mer skada på de som redan är skadade). Men det är knappast optimalt, om RP inte gör hjältedåd så kan de få FV upp till 20 utan att lära sig några förmågor.
Jag är skeptisk till levelsystem a Pathfinder då jag kör hyfsat realistiskt spel och ser det på tok för ologiskt att någon ska ha tio gånger mer i KP än en annan.
Överlag så leder jag en rätt jordnära kampanj med politiska maktspel ovanför spelarnas huvuden och där de (än så länge) får tampas med den skit som rinner neråt. Har haft väldigt lite monster, men tänkte börja utöka lite mer -- är väldigt nöjd med en mantikora som utger sig för att vara sphinx och ställer korkade gåtor till spelarna, men det är också det konstigaste de mött efter troll och illvättar.
Vill du att rollpersonernas värderingar ska spela roll i reglerna?
Det vore ju nåt! I dagsläget har de fått välja gudar och belönas / straffas om de agerar utanför gudarnas ramar, men det är svårt att hålla reda på och påverkar i stort bara bonuserfarenheten.
Kan det passa med ett spel som är tänkt för en mer improviserad stil?
Det låter intressant! Jag leder inga färdiga äventyr eftersom jag finner det begränsande och svårare än att utveckla sina egna, dessutom finns det inget uttrymme för färdiga äventyren i historien som den är nu och utvecklar sig. Plus att det roliga med att vara SL är att sitta och knepa och knåpa ihop dem.
Några saker låter som de passar bra in på nya Svavelvinter-rollspelet (baserat på Trakorien som spelmiljö snarare än de gamla äventyren). Där har du maktspel ovanför rollpersonernas huvuden (inte spelarnas dock, de spelara varandras skuggmakter), det lägger mer vikt på rollpersonernas "mjuka delar" än klassiska rollspel gör, och det passar nog väldigt bra för att köra spel där handlingen utvecklar sig allt eftersom. Jag säger "nog" för jag har inte testat det själv.
Det ser inte riktigt ut som klassiska rollspel när det gäller grundegenskaper och sånt, och jag vet inte om det stödjer att rollpersonerna lär sig nya förmågor och sånt allt eftersom. Någon annan kanske har svar på det?
Om du vill spana in Svavelvinter lite mer så finns det snabbstartsregler att ladda hem från Fria Ligan (de hittar du här). Några forumiter i Luleå kör en kampanj i spelet och skriver krönika om det här.
När det gäller spel där rollpersonerna får nya förmågor och sånt allteftersom är det ju Dungeons & Dragons och Pathfinder som gjort mest på den fronten, men då var det ju det där med att Hit Points går upp så kraftigt i de flesta versioner. Kommer inte på rak arm på nåt spel som har tyngdpunkt på utveckling av förmågor men samtidigt inte biffar upp tåligheten ordentligt. Hoppas någon annan kan komma med ett tips på ett spel som passar in i det facket.
Själv spelar jag Trudvang fast med regler från Fantasy! Old School Gaming. Det fungerar ganska bra, men det finns en del saker jag har lite problem med i Fantasy!, t.ex. att det rätt kvickt blir inflation på tärningar. Hade innan funderat på att använda ovan nämnda Svavelvinter i Trudvang men det blev inte av. Annars tror jag det kan fungera rätt bra faktiskt, både Svavelvinter och Trudvang har den härliga, episka, ödesmättade känslan över sig. Sedan gissar jag att Svavelvinter är lite stabilare än Fantasy!, det finns inte samma svårighet med tärningsinflation. Däremot är det mycket möjligt att spelstilen som Svavelvinter passar för inte är den spelstil du gillar. Jag skulle nämligen gissa att den spelstil som Svavelvinter är skapad för skiljer sig rätt markant från sättet du spelar DoD4 på. Har dock inte spelat Svavelvinter så jag vet inte hur det är i praktiken. En del modifikationer behöver man göra i vilket fall.
Trudvang har ett ganska knöligt och detaljerat regelsystem som jag övergav till förmån för Fantasy! för att jag tyckte det blev för mycket att hålla reda på och att det gick på tok för segt i t.ex. striderna. Det är ett bra regelsystem för dig om du inte har något emot en drös med fördjupningar att hålla reda på och ganska mycket detaljer. Ska du spela den här versionen av Trudvang är det antingen boxen (DoD:Trudvang) eller onlineversionen, som nu släppts i jubileumsutgåva (DoD: Trudvang Jubileumsutgåvan), som gäller. Annars finns den lite äldre s.k. reviderade upplagan (DoD6:Reviderade) som jag tycker är rätt schysst, det är en revision av den första regelboken som Riotminds släppte (Drakar och Demoner 6). Du får nog precisera lite mer i detalj vad du gillar och inte gillar så blir det lättare att veta om Trudvang är något för dig.
I övrigt finns det ju en hel drös med intressanta spelsystem som skiljer sig markant från gamla DoD. Vi har till exempel Apocalypse World och dess många derivat, Fate med senaste (vad jag förstår bästa) utgåvan Fate Core, klassisk BRP och Burning Wheel bara för att nämna några (dessa är alla sinsemellan väldigt olika). Jag skulle kunna tänka mig att t.ex. Burning Wheel kan passa för DoD, speciellt för den som gillar traditionella spelsystem.
Mitt tips är att du provar dig fram och kikar på lite olika system för att hitta något som du gillar. Jag får en känsla (rätta mig om jag har fel!) att du inte provat så många system och därför inte vet exakt vad du är ute efter. Det är i alla fall den erfarenheten jag har, när jag började utforska andra system bortom det jag växt upp med och var van vid insåg jag vilken bredd det finns och hur många andra sätt man kan spela på.
Det jag främst saknar är nog utveckling av förmågor. I DoD4 och innan har man en färdighet och förutom B-färdigheter i EDoD så blir man bara bättre på samma sak - man lär sig inte att göra något nytt inom färdighetens ramar.
I mitt egna Matiné så är alla färdigheter indelade i fem nivåer (DoD-språk: alla färdigheter har också B-värden) som man kan säga ger nya områden att använda färdigheten inom men det är mestadels riktlinjer till vad personen klarar av på den nivån. Du hittar alla färdigheter i Rollpersonshäftet i filarkivet på hemsidan. Där kan du också hitta reglerna till Matiné.
Dock är det ett spel som handlar om swashbucklinghjältar, även om jag själv brukade spelleda fisktankar i det spelet. Vargavinter som finns i filarkivet är ett sådant äventyr och är förlagt i Kandra i Ereb.
Det är precis som Kloptok skriver: Jag är så ovan vid andra spelsystem att jag inte vet vad jag vill ha.
Gällande Pathfinder/ D&D så kanske jag ska ta och revidera min uppfattning om ökade KP. Det är faktiskt rätt menligt med låg KP som aldrig ökar. Det spelar ingen roll om någon har superrustning när en fiende med ett tvåhandssvärd får in en bra träff - har du 4 i KP i en arm så ryker den.
Har länge tänkt ge Svavelvinter ett försök, första utgåvan står och glöder i bokhyllan. Men det känns så långt från det system vi spelar nu att det vore svårt att föra över kampanjen dit. Att däremot prova ett separat äventyr vore nog spännande!
Spontant känns Fantasy! Old school gaming som... ja, gamla DoD. Jag vill inte ha old school, jag vill ha lite new school! Men kanske värt att läsa in sig lite, det är ju inte många sidor att kolla igenom iaf.
Av alla era tips låter det iallafall som att Eon är uteslutet?
Rickard: Har bokmärkat din fisktanktext, blir bra kvällsläsning om någon timme. Skulle ju varit soft med allt på en sida så jag kunde köra in den i Pocket eller min Kindle, men man kan inte få allt!
Jag använder faktiskt Kandra i min värld, ligger på nordvästkusten i Vortland och heter här Kamdraga. Förutom magikerna och tjuvarnas gille så är dock det mesta ändrat. Framför templet finns t.ex. en offerplats åt Storme och det är kamp mellan två olika ordnar i staden som är fiender över hårklyvierier. Just nu är Kamdraga i dålig form, kriget mot Dranvelte i väst har gjort att en vasall installerat sin armé istället för statsvakt för att hålla koll och med ökad fascism också ökad misär för invånarna. Ska kolla in Vargavinter också!
I övrigt är jag nästan mest sugen på Pathfinder ändå. Alla verktyg därute gör mig helt upphetsad. Önskar jag hade programmeringsskillsen kvar från gamla Basic-tiden så jag kunde skriva mina tärningsscripts till Androiden, men icke. Finns det något som irriterar mig är när verktyg inte fungerar exakt som jag vill (därför jag sportar Android istället för Iphone, t.ex.), men med urvalet för Pathfinder så borde jag nog kunna hitta något som är tillräckligt nära det jag vill ha.
Arfert said:
Fantasy! ...menade du att det är likt Drakar och Demoner? Nej, inte mycket. Det är fantasy och man har tärningar, typ. Och om du menade gamla Dungeons & Dragons så kan Fantasy! simulera den spelstil som fanns 1978-1983, men regelmässigt har spelen inte någonting gemensamt. Att modda Fantasy! (det är ett extremt lättmoddat spel) till den stil du vill ha är inga problem. Du behöver i princip inte göra nåt om jag tänker efter.
Rickard: Har bokmärkat din fisktanktext, blir bra kvällsläsning om någon timme. Skulle ju varit soft med allt på en sida så jag kunde köra in den i Pocket eller min Kindle, men man kan inte få allt!
Du kan klicka på "Alla sidor" i sidomenyn så får du allt på en sida. Om du inte har något emot att läsa på engelska så finns den tredje iterationen på engelska och är kortare och mer to the point. Den andra iterationen, som är på svenska, finns i Mutiné-systemfilen men smått anpassad till Mutant.
Quasimodo said:
Hej!
Har satt ihop mitt första fishtank-äventyr, och första speltillfället kändes väldigt bra. Inte bara i relationskartan mellan fraktioner, utan nästan främst i dina allmänna tips kring att låta handlingen utspelas där karaktärerna är (exemplet med badhuset), inte ha färdiga exits och att ge mer information än de egentligen behöver.
Spelade Vinterskogen hemlighet förut och där gick det på tok för långsamt eftersom de i mycket var tvungna att söka upp äventyret. Vi var alla överens efteråt om att det var segt och frustrerande.
Nu har det istället hänt saker mest hela tiden, och de har verkligen börjat diskutera lösningar sinsemellan utan att jag ens behöver uppmuntra det.
Det som gett mest med det öppna sättet att spela är att jag har låtit deras handlingar mötas med den typ av respons som SLP borde bemöta dem - tidigare har de fått komma undan med på tok för mycket dumheter eftersom jag styrt dem mot en viss punkt. Det har gett oanade konsekvenser i aktuell kampanj, så pass oanade att jag pustade ut när speltillfället var till ända eftersom jag knappt hade något förberett åt det håll kampanjen gick.
En sak jag gjorde på eget bevåg var en hyfsat tydlig tidslinje under tre dagar med vilka händelser som händer när (om inte RP påverkar). Du skrev om liknande i fisktankguiden, jag spaltade bara upp det lite mer. Det gav en trygghet för mig, för om spelarna började bli rådvilla kunde jag kolla ner på min tidslinje och veta att det kommer hända något fett spännande till kvällen.
Nå, ville bara ge tillbaka lite som tack för din fina guide!
Jag ska väl inte vara sämre jag, så jag kan lika gärna göra reklam för Järn. Än så länge är det under utveckling, så reglerna i länken där är kortfattade i punktform. Järn är ett hårt och hårigt hack av Basic Roleplaying, så det borde inte vara så svårt att konvertera DoD4 dit.
Vill du komma bort från EDD eller vill du ha mer av samma sak? Om du vill ha ett spel som med ännu mer regeldetaljer, tror jag Eon skulle passa bra. Själv äger jag bara grundboxen till Eon III och två-tre supplement och jag har bara läst reglerna, aldrig spelat det. Men det finns många hängivna Eon-spelare här på forumet som kan hjälpa dig. Det finns mycket material till Eon III och en fjärde utgåva kommer senare i år(?).
Här är min egen, högst subjektiva, lista över likheter/fördelar och olikheter/nackdelar. Erfarna Eon-spelare får gärna komma med synpunkter.
Likheter mellan EDD och Eon, fördelar:
+ Grundegenskaper slås också (i allmänhet) med 3T6.
+ Spannet på färdigheter är liknande, men man använder 3T6 (och slå under FV) istället för T20.
+ Inget level-system utan du får erfarenhet som ökar dina färdigheter.
+ Du kan köpa specialiseringar av färdigheter. Tänk dig att du har färdigheten Svärd som du första kan specialisera till Svärd > Tvåhandssvärd och ytterligare en nivå till Svärd > Tvåhandssvärd > Barbarsvärd. Du kan dock inte göra nya saker, du blir bara bättre inom ditt specialområde.
+ System som lämpar sig för jordnära spel. Du kan i allra högsta grad riskera att dö av en oturlig träff med ett kortsvärd, trots höga FV.
+ Detaljerat stridssystem med varianter som snabbt/kraftfullt anfall m.m.
+ Regler för de flesta saker genom de olika expansionera. Regler för fartyg och sjöslag, check! Vill du även ha väderdata med vindriktning för _hela_ världskartan? Check! En adlig RP som fått ta över en borg och undrar vad som krävs för att förvalta egendomen framgångsrikt, check! Fältslag, check! Stridskonster/vapentekniker, check!
Olikheter, nackdelar:
- Magissytemet är väldigt annorlunda och kan liknas vid en "vetenskaplig" tillämpning på magi. Magin är inte så spektakulär och traditionella besvärjelser som Kasta eldboll lyser delvis med sin frånvaro. Men en påhittig och kreativ spelare ska kunna göra roliga saker inom magisystemets ganska rigida ramar.
- Pilligt skadesystem. Tror dock det kan förenklas avsevärt genom att helt enkelt kasta ut valda delar som tex Utmattning.
- Dödligt skadesystem. Även en mäktig krigare kan gå i däck av små vapen. Regelsystemet använder generellt obegränsade slag, vilket gör att även en liten skada kan få en snöbollseffekt och träffa lika illa som ett hugg med ett tvåhandssvärd.
- systemet lämpar sig för jordnära spel och även om du visserligen kan spela intriger vid hovet, kommer du inte hitta några alvkrigare ridandes på flygande gripar eller tama drakar. Men i ditt fall, uppfattar jag att detta snarare är en fördel.
- Regler för de flesta saker...
Quasimodo said:
Tack för info!
Mer komplicerat stridssystem har avskräckt mig från Eon tidigare, men jag gillar att det finns så många expansioner. Var och kolla på Sci-fi Bokhandeln häromdagen och även om jag inte hittade någon grundbok att bläddra i så måste det stått 20 olika expansionböcker där.
Exploding dice verkar kul på sina sätt. Har funderat på att ta in det på en blygsam nivå, typ att det bara sker en gång. Ett vapen ska ju i teorin kunna döda lite vad som helst med rätt träff, hur skulle Bard annars dödat Smaug, liksom! Jag finner det väldigt konstigt att en dolk skadar 1T4+1 och det är det, när man kan stöta den i hjärtat eller halsen. Kanske ska ta och göra om särskilt slag från full skada till +1T i stället.
Jag tycker å ena sidan magi är lite fånigt, å andra sidan att det är kul för spelarna. Men jag är sparsmakad med det.
Idag har jag suttit och letat bra tärningsapp till min Android, men det finns ingen som uppfyller mina enkla behov (typ: om 1T20<variabel slå skada). Däremot finns såklart en drös till Pathfinder. Börjar bli så sugen på att få använda de prylarna.
Dessutom har vår diskussion fått mig att fundera mer och mer på levelsystemet. De är fan hjältar, de ska kunna strida vidare med fyra spjut i ryggen!
Om det enda du spelat är Drakar och Demoner, skulle jag vara försiktig med att rekommendera Dungeons & Dragons (inklusive Pathfinder).
D&D innebär ett väsentligt annorlunda sorts äventyrande. Vid en snabb titt ser det rätt så likt ut, men med tiotals års erfarenhet vill jag säga: perspektivet är helt annorlunda, och det är svårt att jämka de två.
Vad pratar jag om: jo, hela världsbilden din äventyrare har! D&Ds alla regler och subsystem fostrar alla en syn på världen som din gubbes lekpark, alltså att världen är till för din gubbe snarare än tvärtom.
I Drakar (och i princip alla andra icke levelbaserade spel) fostras man ju till en viss ödmjukhet i hur man behandlar de människor och monster man möter, hur man lägger upp sina planer, och så vidare.
Byter du till D&D kommer du inte märka någon omedelbar skillnad, iallafall ingen du inte tror dig kunna hantera. Men 50 sittningar och ett dussin levlar senare kommer du inse att du förändrats; att ditt sätt att spela - att tänka - din karaktär ändrats.
Tro mina ord: du kommer tycka D&D vara mycket roligt (oavsett 4E, Pathfinder, d20, eller t.o.m. AD&D), men se det som lockelsen hos the Dark Force - i längden är icke levelbaserat rollspel mycket mera givande!
Jag vet iallafall att jag önskade att många av mina rollspelsvänner aldrig hittat D&D... nu lever de i D&Ds tänk, och kan inte tänka sig spela något annat. Och jag tröttnar alltid på de D&D kampanjer jag är med i... det är något... närmast humanistiskt... som saknas, som däremot finns i CoC, finns i WFRP, finns i MUA, etc etc
Quasimodo said:
Tack! Ditt inlägg fick mig att minnas tonårens spelträffar där majoriteten ofta ville spela hack'n'slash-äventyr och jag satt ensam och ylade om att jag ville ROLLSPELA!
Men det handlar såklart om balans. Vad jag vill ha från D&D är ju nya roliga egenskaper som ska sporra spelarna, men sporrar de för mycket i att jaga exp så blir det ju lvl-jagande i slutet. Det kan nog stämma.
Har pratat lite i spelgruppen om mina tankar och de flesta är glada med hur det är, tror nog det bara är jag som vill ha något nytt. Kanske får prova D&D men inte flytta över nuvarande kampanjen till det.
Någon stor tänkare sade att anfallet är aldrig problemet, utan försvaret. Dvs att du kan lägga in hur stora fireballs och svärdsvirvelvindar som helst, så länge karaktären fortfarande kan dö av en goblindolk i ögat är allt lugnt.
Har satt ihop mitt första fishtank-äventyr, och första speltillfället kändes väldigt bra. Inte bara i relationskartan mellan fraktioner, utan nästan främst i dina allmänna tips kring att låta handlingen utspelas där karaktärerna är (exemplet med badhuset), inte ha färdiga exits och att ge mer information än de egentligen behöver.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.