Andy
Vila i frid
Hur brukar ni gör när en spelare har tröttnat på sin rollperson mitt i ett äventyr eller kampanj och vill spela något annat, gör en ny gubbe helt enkelt?
Det finns ju flera senarion. Ett är ju att en rollperson dör (ofta av fysiskt våld från en fiende) och det är ju helt okej. En ny rollperson bör skapas och intrudoceras till kampanjen.
Ett annat senario är att rollsperson som är med finner att han inte längre har någon uppgift i gruppen eller äventyret eller saknar drivkrafter och livsmål som sammanfaller med historien. Är det en anledning lika god som att rollpersonen dör, för att byta gubbe?
Det tredje, och sista senariot, som jag tänkte presentera är om spelaren helt enkelt har tröttnat på sin rollperson. Rollpersonen är tråkig, den utvecklades inte i den rikting som spelaren hade hoppats eller att rollpersonen är en stadsperson men äventyret utspelar sig i en vildmark hela tiden. Spelaren har helt enkelt tröttnat på gubben. Är det okej att byta då?
I den spelgrupp som jag spelar med (och har gjort under lång tid, för tillfället M:UA, Kaisers testamente), så är det okej att hoppa in med en ny rollperson om den gamla skulle dö. Däremot så är SL enligt mig (och det har jag också sagt till honom) lite feg vad gäller motståndet från fienden. Det flesta strider är en dans på rosor för våra erfarna zonrävar och det har gått så långt att rollpersonerna ofta använder närstridsvapen för att slippa slösa forntida ammunition. Ni ser själva att motståndet i denna megakampanj är på ett Kalle Anka stadie. Så, visste, dör en rollperson så får man hoppa in med en ny, inga problem.
Men nu kommer vi till senario två och tre och det är här som det inte funkar i vår spelgrupp, anser jag. Jag har vid kanske tio tillfällen under UA-äventyret sagt att jag vill byta rollperson och jag har haft mist lika många anledningar. Jag anser att min rollperson inte har något incitament att fortsätta äventyra, han passar inte in i gruppen, jag får inte det utrymme jag vill ha för att min karaktär ska utvecklas, vårat sätt att spela är play-to-win men jag vill ha ett personlighetsdrivet spel med min rollperson, jag är trött på min sugiga automatrollperson, min rollperson är bästa på att slåss och överskuggar de andra, min rollperson är bäst på teknologi och överskuggar de andra, min rollperson är robot och kan inte dö av fysiskt våld osv.
Men jag får inte byta rollperson. SL vill inte det och framför allt en av spelarna tycker absolut inte att man ska byta rollperson i en pågående kampanj hur som helst. Jag kan hålla med om att det kan vara kul att lyckas överleva och behålla en rollperson och se honom utvecklas men om man har tröttnat på en gubbe och verkligen inte vill och skiter i karaktärsutveckling för sin rollperson så måste man väl få byta, oavsett anledning?
Hur funkar det i din spelgrupp och hur ofta uppstår problemet?
Det finns ju flera senarion. Ett är ju att en rollperson dör (ofta av fysiskt våld från en fiende) och det är ju helt okej. En ny rollperson bör skapas och intrudoceras till kampanjen.
Ett annat senario är att rollsperson som är med finner att han inte längre har någon uppgift i gruppen eller äventyret eller saknar drivkrafter och livsmål som sammanfaller med historien. Är det en anledning lika god som att rollpersonen dör, för att byta gubbe?
Det tredje, och sista senariot, som jag tänkte presentera är om spelaren helt enkelt har tröttnat på sin rollperson. Rollpersonen är tråkig, den utvecklades inte i den rikting som spelaren hade hoppats eller att rollpersonen är en stadsperson men äventyret utspelar sig i en vildmark hela tiden. Spelaren har helt enkelt tröttnat på gubben. Är det okej att byta då?
I den spelgrupp som jag spelar med (och har gjort under lång tid, för tillfället M:UA, Kaisers testamente), så är det okej att hoppa in med en ny rollperson om den gamla skulle dö. Däremot så är SL enligt mig (och det har jag också sagt till honom) lite feg vad gäller motståndet från fienden. Det flesta strider är en dans på rosor för våra erfarna zonrävar och det har gått så långt att rollpersonerna ofta använder närstridsvapen för att slippa slösa forntida ammunition. Ni ser själva att motståndet i denna megakampanj är på ett Kalle Anka stadie. Så, visste, dör en rollperson så får man hoppa in med en ny, inga problem.
Men nu kommer vi till senario två och tre och det är här som det inte funkar i vår spelgrupp, anser jag. Jag har vid kanske tio tillfällen under UA-äventyret sagt att jag vill byta rollperson och jag har haft mist lika många anledningar. Jag anser att min rollperson inte har något incitament att fortsätta äventyra, han passar inte in i gruppen, jag får inte det utrymme jag vill ha för att min karaktär ska utvecklas, vårat sätt att spela är play-to-win men jag vill ha ett personlighetsdrivet spel med min rollperson, jag är trött på min sugiga automatrollperson, min rollperson är bästa på att slåss och överskuggar de andra, min rollperson är bäst på teknologi och överskuggar de andra, min rollperson är robot och kan inte dö av fysiskt våld osv.
Men jag får inte byta rollperson. SL vill inte det och framför allt en av spelarna tycker absolut inte att man ska byta rollperson i en pågående kampanj hur som helst. Jag kan hålla med om att det kan vara kul att lyckas överleva och behålla en rollperson och se honom utvecklas men om man har tröttnat på en gubbe och verkligen inte vill och skiter i karaktärsutveckling för sin rollperson så måste man väl få byta, oavsett anledning?
Hur funkar det i din spelgrupp och hur ofta uppstår problemet?