Nekromanti Caligula-effekten

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Entfarming

"Jag kom på en sak till nu. Några nyreggade medlemmar är säkert nybörjarrollspelare, men det finns massor av erfarna spelare där ute som uppenbarligen inte lockas till forumen. Var är alla enter och entiskor? Är forumen inte tillräckligt stimulerande? För mycket interna forumgrejor?"

Tja, jag tror att man egentligen ska ta väldigt seriöst på rollspelande för att vilja läsa och tala om det så mycket som vi gör. Vi är ju rätt knäppa och upphöjer rollspelande till något mer än bara ett fritidsnöje. :gremsmile:

Vi fångar upp de som har ett djupare intresse av rollspel och som vill utveckla det. Har man ett avslappnat förhållande till sitt spelade, en fungerande spelgrupp och en spelstil som man är nöjd med så har man inte lika mycket att hämta här som någon som vill skapa ett eget rollspel eller spela i sin egen värld på sitt egna sätt.

Hur många är egentligen medlemmar i spelgrupper där samtliga personer är aktiva här? Jag är det, men det beror enbart på att jag bildat en spelgrupp av personer som redan var aktiva här innan vi träffades ansikte mot ansikte.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag tror att Caligulas och Trobergs banningar är en mycket stor orsak till att forumaktiviteten har minskat."

Jag tycker att många har lite väl höga tankar om dessa två och lite väl låga tankar om sin egen förmåga. Ingen av dem klarade egentligen av att hålla sina provokationer på en sådan nivå att de enbart skapade ett gott diskussionsklimat. Såhär i efterhand tar kanske nostalgin överhand men många aktiva trådar var aktiva för att folk blev arga och inte för att de ifrågasatte sina grundmurade rollspelsvärderingar och lärde sig någonting nytt på kuppen. Nu är det förstås stor skillnad på Caligula och Troberg, men vad jag menar var att Caligulas närvaro här på forumet bidrog till att svetsa samman oss eftersom han trampade så många på tårna, var så klumpig och sade så fel saker. Och inget av det gjorde han på något positivt sätt. Forumets livsstil var hotad och många forumiter rusade ut för att försvara den. Det hade varit kul om man hade kunnat få sådan uppslutning även kring mer positiva saker.

Jag håller med om att Jonas Karlsson och MrG tillför ett nytt perspektiv och en ny glöd som gör att de är ett välkommet tillskott till forumet. Fler sådana personer hade jag gärna velat se.

thark

Hero

[ QUOTE ]
Tja, jag tror att man egentligen ska ta väldigt seriöst på rollspelande för att vilja läsa och tala om det så mycket som vi gör. Vi är ju rätt knäppa och upphöjer rollspelande till något mer än bara ett fritidsnöje.

[/ QUOTE ]
[ QUOTE ]
Hur många är egentligen medlemmar i spelgrupper där samtliga personer är aktiva här? Jag är det, men det beror enbart på att jag bildat en spelgrupp av personer som redan var aktiva här innan vi träffades ansikte mot ansikte.

[/ QUOTE ]

Definitivt en poäng. I min nuvaranda primära spelgrupp så har väl alla spelat rollspel i sisådär en 15+ år, spelar troget två speltillfällen i veckan och gnäller högljutt om något av dem behöver ställas in, och jag skulle nog egentligen inte klassa mig själv som den som är mest passionerad kring själva spelet.

Övriga är däremot ändå inte speciellt intresserade av att diskutera spelet "utanför spelet"; försöker man ta upp något när man träffas i andra sammanhang är det verkligen en kamp att få till någon diskussion.

Så nej, för de flesta är det nog helt enkelt inte aktuellt att diskutera rollspelsfrågor oavsett hur forumet artar sig.

MrG

Swashbuckler

Får börja med att rodnande tacka för komplimanger i tråden :gremblush:

Jag kom på en sak till nu. Några nyreggade medlemmar är säkert nybörjarrollspelare, men det finns massor av erfarna spelare där ute som uppenbarligen inte lockas till forumen. Var är alla enter och entiskor? Är forumen inte tillräckligt stimulerande? För mycket interna forumgrejor?
Jag drog mig ett bra tag att titta in, trots en hel del vettigas rekomenadtioner (t ex Olle, tobias m fl), för att wrn hade rykte om att vara hårt systeminriktat. Och när man kollar in forumen är det en klar dominas på det... Så en sån som jag som är mer förtjust i andra aspekter och oftare kör hemmabyggen än köpesystem, är inte platsen helt självklar.

Nån gång fastnade även något nån sa på konvent om att det här skulle vara ett forum med mycket fokus på systembygge och gav intryck att vara mycket kfib.

Men jag skakade av det och provade i alla fall, på håret att jag loggade ut permanent strax efter, då man snabbt fick påhopp för att vara friformare och AFS-wannabee (inget emot AFS, men gjort vår grej lite längre tror jag), men tack och lov tog jag det med nypa salt. Liksom en del fikonspråk (men jag frågade glatt om t ex fisktank och samberättande).

Så visst är det lite intergrejor ivägen, men sedan tror jag att många mest spelar rollspel och inte snackar lika mycket om det. Eller pratar heldre om det öga mot öga. Har en del grupper som jag gärna skulle läsa mer input ifrån här, massa roliga konventsarrangörer tycker jag lyser med sin frånvaro och tänker glatt börja tjata på folk att de borde logga in här, precis som folk gjorde på mig :gremlaugh:

Feliath

Swashbuckler
Damn Ass, No

nog känns det litegrann som om det postas ganska lite som är intressant och spännande att diskutera numera?
Nej, inte alls. Jag tycker det är ungefär lika mycket intressant aktivitet här som vanligt. (Spikes som Staden och Risings PBF-tråd räknar jag inte in, de är statistiska anomalier) Det som har försvunnit är mest tråkig, jobbig bullshit. Som Caligulas poster, till exempel :gremsmirk:

Jag fattar faktiskt inte hur så många kan likställa aktivitet med positiv påverkan. Att Caligula hade många inlägg förvärrar ju snarast saken, eftersom inga av dem var konstruktiva inlägg och inget av den aktivitet han skapade var positiv sådan.

En röst på »cyklar«, alltså.

/Feliath — Za-bing!