Nekromanti Call of Chtulhu - tips?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, jag köpte nyligen Call of Cthulhu (Chaosium), i softcover. Kände liksom att något saknades i spelhyllan.

Nu fick föreningen 3000 spänn idag, vilket naturligtvis får det att krypa i köpfingrarna.

Frågan är - vad ska man köpa?

Med andra ord - vilka moduler till CoC rekommenderas som första köp efter grundboken? Det finns ju så helvetiskt mycket... Delta Green har redan spikats fast av andra orsaker (inspiration till Hellboyspelande).

Jag gissar att det finns bevandrade CoC-forumiter här. Vilka kampanjer/böcker är värda pengarna? Jag skiter i böcker som mest innehåller nya regler och liknande, jag vill ha välskrivna och intressanta äventyr/kampanjmoduler, främst.

Storuggla

Champion
"Vilka kampanjer/böcker är värda pengarna? Jag skiter i böcker som mest innehåller nya regler och liknande, jag vill ha välskrivna och intressanta äventyr/kampanjmoduler, främst."

Complete Masks of Nyarlathotep. Skaffa. Beyond the Mountains of Madness har jag hört gott om, men Nyarlathoteps Masker är riktigt kul och välgjort.
Sen har vi en stor torka, Investigators Companion och Keepers Compendium är mest fluff som man redan kan och en massa köpäventyr som är mediokra. Kan du tyska så öppnar sig en underbar värld i form av Deutschland - Blutige Kriege & Goldene Jahre - Cthulhu i Weimarrepubliken! Kan du inte tyska så... eh... ja, då är det nog inget.

Men Masks ska du ha. Horror On The Orient Express ska du skippa, om du inte gillar rälsning (passande kanske eftersom man åker tåg).

Storuggla, tyska!

krank

Men Masks ska du ha.
Mjo, det har jag hört från annat håll också. Hur får man tag på den? Är det begagnatmarknad som gäller eller har du nåt annat tips?

Sedan är jag lite nyfiken på Goatswood & Less Pleasant Places samt Shadows of Yog-Sothoth. Men egentligen vet jag ju verkligen ingenting...

Storuggla

Champion
"Hur får man tag på den?"

Bra fråga. Hittar du den för 40 dollars i en butik ska du slå till, för ägaren är en idiot som inte vet vad han har och kommer gå i konkurs snart. Den säljs för 85 dollars på amazon.com, som jämförelse.
Begagnat kan vara en väg, om du tål ett bläddrat ex.

Storuggla, mobila revolutionen

krank

Bra fråga. Hittar du den för 40 dollars i en butik ska du slå till, för ägaren är en idiot som inte vet vad han har och kommer gå i konkurs snart. Den säljs för 85 dollars på amazon.com, som jämförelse.
Mjo, såg den för 67 pund på engelska amazon. Kändes inte heller som min budgetklass.

Du har inga tips om saker som faktiskt fortfarande finns i tryck?

Fludd

Veteran
Det finns en rätt fet uppsjö av grejer till Cthulhu om man även räknar in allt gammalt out-of-print-material. Men om man till en början bara kollar på det som står på hyllorna i spelbutikerna just nu så skulle jag säga att äventyrskampanjen Tatters of the King är ett givet köp. Det är en rätt klassisk, men väldigt välskriven, ´20s-kampanj med flera roliga och fräsiga inslag. Skurken i detta drama är Hastur och vanlig ordning så blir spelarna tvungna att resa jorden runt för att bekämpa de onda kultisterna och stoppa den stundande undergången. På vissa håll är äventyret kanske lite railroadat (fast vilket Cthulhu-äventyr är inte det) men dom fixar det på ett jäkligt bra sätt. När vi spelade det så uppstod flera mycket hårresande scener, både jag och mina spelare blev lite kissiga i byxan. Mycket stort nöje! En kampanj som jag vare sig har läst eller spelat är Unseen Masters men som enligt recensioner och tips från polare ska vara riktigt bra. Den kampanjen är dock Cthulhu Now så om man är fanatisk 1920´s-anhängare så kan det ju kanske bli problem.

Andra klassiska äventyr som man borde kunna komma över (på nätet eller hos spelbutiker med begagnat-sortiment) är Horror on the Orient Express och Masks of Nyarlathothep. Båda kampanjerna är gamla men håller till stora delar fortfarande måttet, särskilt Masks of Nyarlathothep som av många fortfarande klassas som den ultimata Cthulhu-kampanjen. En annan fräsig mastodontkampanj som är out-of-print (men som kommer ut i 2nd Ed under 2008) är Beyond the Mountains of Madness. Stor kampanj; fet som en telefonkatalog.

Utöver rena äventyrs- och kampanjmoduler (som det verkligen kryllar av) så finns det ju rena bakgrundsmuduler. Dessa har jag sämre koll på då dom kännts lite lökiga Men vad vet jag, jag kanske har missat en massa. Kairo-boken (vad den nu heter) är dock rätt bra om jag minns rätt (superlänge sen jag läste den).

Du har ju redan nämnt Delta Green men jag säger det ändå: Köp den! Den är kung! Delta Green: Countdown är också riktigt härlig. Båda är helt klart värda vart enda öre. Det borde egentligen vara varje rollspelares plikt att äga båda. Någon gång (snart?) framöver så kommer Pagan Publishing att ge ut de gamla Delta Green Eyes Only-böckerna i en samlingsvolym. Det kan nog bli hur jävla coolt som helst. Frågan är bara när Pagan får armarna ur röven och ger ut dom. Ryktesvis hörde jag att de böckerna eventuellt bara skulle gå att köpa via deras hemsida. Varför gör dom det så krångligt för oss?

Fludd

Veteran
Goatswood tillhör inte en av mina favoriter. Rörig, ofokuserad och lite lökig. Smaken är som baken i och för sig för den har fått rätt bra recensioner på vissa håll. Jag skulle dock inte rekommendera den som ett första inköp i alla fall.

Storuggla

Champion
"Du har inga tips om saker som faktiskt fortfarande finns i tryck?"

Jag tror inte det, då de flesta böcker jag faktiskt köpt till Cthulhu har varit mediokra (New York-boken, Arkhamboken) eller okej ur en spelsynpunkt (Keppers Companion 1&2). Dock är det inget jag skulle rekommendera dig att köpa, eftersom jag misstänker att du inte skulle uppskatta böcker som säger vad man får ut av respektive färdighet, listor på ockulta böcker och en redogöresle om hur kroppen förmultnar efter döden.
Sen har jag inte köpt en stor del av de nyare sakerna, som Secrets of Kenya eller Secrets of Japan eftersom de inte intresserat mig.

Golden Dawn förresten, den är helt okej om du vill spela 1890-CoC.

Storuggla, out of print man

krank

Tatters of the King är ett givet köp.
Mjo, jag gluttade på den och gillade det jag såg. Noterat.

En annan fräsig mastodontkampanj som är out-of-print (men som kommer ut i 2nd Ed under 2008) är Beyond the Mountains of Madness. Stor kampanj; fet som en telefonkatalog.
Lägger på minnet - väntar nog dock tills 2nd ed dyker upp - köper hellre nytt än begagnat.

Varför har inte Masks of Nyarlathothep kommit i nytryck?

Delta Green: Countdown är också riktigt härlig.
Låter lovande! *noterar*

Hur är det med Unseen Masters? Har hört att den ska vara rätt OK...

Fludd

Veteran
Hur är det med Unseen Masters? Har hört att den ska vara rätt OK...
Jo som jag skrev lite innan så har jag inte läst eller spelat Unseen Masters men jag har dock hört en hel del gott om den. Fått bra recensioner och de jag känner som läst den säger att den var köpvärd. Så nästa gång jag ser den i spelbutiken så kommer jag nog att slå till.

krank

Nu fick det bli Unseen Masters och Delta Green. Sedan tyckte av någon anledning resten av min förening att vår andra spelledare borde få spendera lite pengar också =)

Fludd

Veteran
Aha, ok. Det blev nog ett bra köp. Skulle det ändå bli lite pengar över i föreningskassan så är som sagt Delta Green: Countdown och Tatters of the King riktigt heta tips.

Lycka till med Cthulhu-spelandet!

krank

Skulle det ändå bli lite pengar över i föreningskassan så är som sagt Delta Green: Countdown och Tatters of the King riktigt heta tips.
Den senare råkade också slinka med... Countdown var lite för dyr för att kunna smygas med på samma sätt. Men nästa gång, framförallt om jag faktiskt får igång lite CoC-spelande...

Däremot känner jag att oavsett om jag faktiskt kommer att få möjlighet att spelleda CoC, så kommer jag ändå att ha nytta av böckerna - inspiration är aldrig fel.

Fludd

Veteran
Ah, härligt! Tatters of the King är en pärla. Jag spelledde det en gång för ca ett år sen, vi blev klara till 95% med det innan det körde ihop sig med att folk flyttade och annat bös. Riktigt skoj var det. Många långa fina spelmöten.
Med Delta Green har jag också haft mycket skoj med. Flera av de medföljande äventyren är riktigt tjusiga, i synnerhet äventyret med UFO-sekten.

krank

Flera av de medföljande äventyren är riktigt tjusiga, i synnerhet äventyret med UFO-sekten.
Är det det med kristallerna?

Har faktiskt redan läst lite i de medföljande äventyren, och just det med kristallerna har jag nyligen snickrat om (ganska ordentlgit) för att passa en pågående kampanj i ett helt annat spel... (Hellboy)

Fludd

Veteran
Japp, det är äventyret med kristallerna. Realizers eller vad dom nu hette, hehe. Mycket trevligt. Kan nog fungera finfint i Hellboy-miljö också. Är det Steve Jackson-varianten av Hellboy du kör eller är det något hemsnickrat?

krank

Är det Steve Jackson-varianten av Hellboy du kör eller är det något hemsnickrat?
Min Songs of Futures Past kampanj finns som tråd här nånstans... Sammanfattningsvis är det lite av en "spinoff". Kampanjen följer BPRD Europa, som bildades som syskonorganisation till BPRD när just BPRD blev lite väl upptagna med grodinvasionen och när Hellboy dessutom försvann... (se serierna...) Jag har överhuvudtaget inte med vare sig Hellboy, Abe eller någon del av det vanliga BPRD. Det enda som finns kvar är stämningen, tanken, och genren. Typ. Steve Jacksonvarianten bygger på GURPS, ett system jag kommit att tycka mycket, mycket illa om. Numera har jag bytt till en lätt modifierad version av White Wolfs Adventure! - system. Mer anpassat för pulpaction av den typ jag helst ser, och har fungerat alldeles utmärkt.

Fludd

Veteran
Åhå, det lät ju riktigt intressant! Jag gillar verkligen Hellboy och har stått i spelbutiken vid flera tillfällen och hållt i Steve Jackson-varianten och varit riktigt riktigt nära att köpa den. Jag har ju, precis som du, väldigt stora problem med GURPS och tycker att det likt light-isterband är bland det lökigaste som finns. Det blir nog inget inköp av den spelboken i alla fall, om jag nu inte skulle komma över den begagnad för en hundring. Däremot så blir det till att vandra till seriebutiken nån dag snart och komplettera Hellboysamlingen.
Adventure! är riktigt skoj. Har dock spelat det alldeles för lite men vi gjorde ett litet trevande försök för en massa år sen. Jag minns att det blev väldigt roliga karaktärer och att systemet verkligen uppmuntrade till det. Det borde fungera superbt som grund till ett Hellboy-spel. Själv införskaffade jag Spirit of the Century för inte så länge sen. Ett ännu pulpigare spel än Adventure! om man ska tro folk. Har dock bara hunnit bläddra i det så jag har svårt att ge nån egen uppfattning.

krank

Det blir nog inget inköp av den spelboken i alla fall, om jag nu inte skulle komma över den begagnad för en hundring.
Mjo. Själv gillar jag ändå boken, den har Hellboy-tidslinje och lite sammanfattade bakgrunder för BPRD och annat. Plus att boken är skitsnygg. Jag ger dock inte mycket för hur materialet är upplagt, men menar ändå att boken var värd pengarna.

Jag minns att det blev väldigt roliga karaktärer och att systemet verkligen uppmuntrade till det.
Sannerligen. Jag älskar hur språket etc verkligen inspirerar, framför allt de små citaten till "knacks" och egenskaper...

Själv införskaffade jag Spirit of the Century för inte så länge sen.
Har tittat på det. Är det inte det som bygger på OGL/d20?
Sedan har jag lite svårt för regelböcker som mest bara är just regelböcker, de känns sällan värda pengarna för mig. Jag vill nog ha som i Adventure, med ett antal noveller och stämningstexter etc. Som allra minst.