Nekromanti Call of Chtulhu - tips?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det har den, senast kring jul för ett år sedan. Då skaffade jag mitt ex. Sen verkar den ha tagit slut.
Aaaaah. Bara att bita ihop tills de fattar att de borde trycka nytt igen, mao...

Coffe_Kanon

Swordsman
Någon har säkert redan nämnt det, men "1920s Investigators Companion" är en bra bok för dem som känner att de har det lite svårt att sätta sig in i 1920-talets USA. Hade jag haft resurserna så hade jag köpt en bok till varje spelare i gruppen (för att de ska få lite grundläggande koll på läget), men de får helt enkelt slåss om den enda boken jag köpte (ahh, privilegiet med att vara spelledare, man får skicka sina spelare mot varandra i en kamp på liv och död om vem som ska få läsa i boken först :gremgrin:)

Den är givetvis bra för spelledaren för samma sorts ändamål, men om både du och dina spelare känner att ni har generell koll på läget (typ vad för sorts yrken och färdigheter som kommer med dessa, vad olika saker kostar i butiker, vad för sorts fordon som fanns etc. etc.) om USA under 1920-talet så blir boken snabbt överflödig. Men vilket som så rekommenderar jag den...

krank

Någon har säkert redan nämnt det, men "1920s Investigators Companion" är en bra bok för dem som känner att de har det lite svårt att sätta sig in i 1920-talets USA. Hade jag haft resurserna så hade jag köpt en bok till varje spelare i gruppen (för att de ska få lite grundläggande koll på läget), men de får helt enkelt slåss om den enda boken jag köpte (ahh, privilegiet med att vara spelledare, man får skicka sina spelare mot varandra i en kamp på liv och död om vem som ska få läsa i boken först )
Jag noterar tipset, men vill påpeka att i min grupp läser spelare inte böcker. Det gör bara SL.

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag noterar tipset, men vill påpeka att i min grupp läser spelare inte böcker. Det gör bara SL.
Då får SL läsa och berätta utmålande i efterhand vilket kan vara nog så underhållande.

Om du ska botanisera vidare lite senare i Chaosiums bibliotek så ta en titt på Keepers Companion 1 och 2. Inget livsnödvändigt i böckerna men det är aldrig fel att få inspiration från dem.

BTMOM ges för övrigt ut i 2:nd Edition under 2008 om jag har förstått det hela rätt. Du har väl sett det med antar jag.

Slutligen ska jag slå ett litet slag för nya Secrets of "City" böckerna. Jag har läst halva Secrets of New York och tycker den ger en hel del matnyttig info och åter igen en hel del inspiration. För vill du spela i 1920-talet så kräver det en del bakgrundsinfo.

krank

BTMOM ges för övrigt ut i 2:nd Edition under 2008 om jag har förstått det hela rätt. Du har väl sett det med antar jag.

Slutligen ska jag slå ett litet slag för nya Secrets of "City" böckerna. Jag har läst halva Secrets of New York och tycker den ger en hel del matnyttig info och åter igen en hel del inspiration. För vill du spela i 1920-talet så kräver det en del bakgrundsinfo.
Strålande, tackar!