Nekromanti Call of Cthulhu 7ed på gång.

God45

#PrayersForBahakan
Medan det här är trevligt ser jag mer fram emot den nya Delta green boken som kommer ha ett helt nytt regelsystem. BRP börjar visa sin ålder på dåliga sätt...

yokowermland

Warrior
BRP börjar visa sin ålder på dåliga sätt...
Absolut inte. BRP åldras som ett fint vin. Åldersdiskriminering?

Ibland känner jag att BRP är för oss som bara vill uppleva äventyr och inte gurgla ner oss i nymodighter och regler. (Jo BRP kanske har många regler men det är enkla regler) Om det inte är trasigt så behöver det inte helrenoveras bara ommålas som CoC 7th ed.

Så jävla bra med ett nytt CoC. Det enda jag faktiskt saknar är uppdaterade skills annars så gillar jag precis som Wilper säger 4th Edition.

Botulf

Hero
God45 said:
Medan det här är trevligt ser jag mer fram emot den nya Delta green boken som kommer ha ett helt nytt regelsystem. BRP börjar visa sin ålder på dåliga sätt...
Den nya Delta Green boken dock bli ett BRP deriviat då Pagan Publishing har sagt sig satsa på att den ska vara fullt kompatibelt med gamla DG. Putsning men ingen omvälvande. Jag gissar på att det blir nog ungefär som med The Laundry. Sannolikhet kommer det nog inte skilja mycket mer mellan nya Delta Green och 6ed CoC, än mellan sistnämnda och 7ed CoC. Men den som lever får se.

CapnZapp

Myrmidon
På det lilla jag läst kan jag inte skaka av mig känslan att detta blir det tusende försöket att "fixa BRP", alltså att designerduon mest pytsar runt och donar.

Vilket alltså inte är fel isig - OM man har insikt om BRPs svagheter och styrkor, vad BRP är och vad det inte är.

Berätta gärna jag har fel om jag tror detta blir ungefär som D&D 3.5 jämfört med D&D 3.0; eller Pathfinder jämfört med 3.5: alltså mest ändringar för ändringarnas skull, utan att det egentligen ändrar något fundamentalt (de som gillar BRP fortsätter med det, de som ogillar BRP fortsätter med det) till kostnaden av en hel drös irriterande småändringar som mest är svåra att komma ihåg.

---

En ytterligare grej: är det bara jag som upplever att jänkarna är hopplöst konservativa vad gäller BRP? Chaosium släppte ju en allmän BRP regelbok för något år sedan. Jämfört med vad vi svenskar åstadkommit med BRP i spel som M:UA känns ju de "förbättringar" Chaosium pular med (iallafall då) närmast museala...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
B-E Karlsson said:
Ibland känner jag att BRP är för oss som bara vill uppleva äventyr och inte gurgla ner oss i nymodighter och regler.
Lustigt nog är det ungefär så vi som inte gillar BRP tänker också, typ: de system vi använder är för de som bara vill uppleva äventyr och inte "gurgla ner oss" i regler. "Nymodigheterna" är de saker som hjälper oss att uppleva äventyren snabbare och enklare och utan motståndstabeller =)

Själv hoppas jag på mycket färre regler, mindre stämningsförstörande Sanityregler, färre skills, införandet av Pendragonslag (kom igen, Pendragon är ju t.om BRP). Men det lär jag ju knappast få...

CapnZapp

Myrmidon
krank said:
B-E Karlsson said:
Ibland känner jag att BRP är för oss som bara vill uppleva äventyr och inte gurgla ner oss i nymodighter och regler.
Lustigt nog är det ungefär så vi som inte gillar BRP tänker också, typ: de system vi använder är för de som bara vill uppleva äventyr och inte "gurgla ner oss" i regler.
Vad man tycker är regellätt och regeltungt är ju relativt. Och inte värt att älta igen :gremwink:

Länge länge var det ju helgerån att försöka förklara "jag gillar CoC men inte dess regler". Men som tur är finns det ju numera flera alternativa system för dig Krank - du behöver ju inte transmogrifiera BRP in i något det inte är... :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp said:
Länge länge var det ju helgerån att försöka förklara "jag gillar CoC men inte dess regler". Men som tur är finns det ju numera flera alternativa system för dig Krank - du behöver ju inte transmogrifiera BRP in i något det inte är... :gremsmile:
Äh, nog går det att banta BRP utan att det slutar vara BRP. Och Pendragonslag har ju införts i andra BRP-baserade system.