Nekromanti Call of Cthulhu frågor (d20)

tordzek

Veteran
Hej, jag har några frågor angånde CoC (d20).

1.Vad skulle man kunna göra för att roa en Gud? Eller vad skulle man ha att byta med, närman tex contaktar dem med conntact depty (eller hur de ny stavas) och de vägrar prata med dig om du inteharnågot ting till dem.

2. På vilket sätt tillberman Tsugga (någonting... ja ni vet han, guden av magi vetskap och förstörelse. Han som ser ut som den nya slannmoddelen). Vad sysslar hans kulter med osv?

Kommer itnepåfler frågor nu, jag hoppas niförstod dem, även fast de var skrivnalite kladdigt

Krille

Super Moderator
"Vad skulle man kunna göra för att roa en Gud?"

Spela Dungeons&Dragons istället?

En gud i Cthulhu är ingenting som jag skulle rekommendera att man handlade med eller försökte roa. Risken är rätt stor att oavsett vad man får så blir man av med en rollperson - antingen som gudagodis eller på grund av att rollpersonens hjärna tog en promenad och försvann.

Krille

Super Moderator
"Men OM man nu skulle göra de mot förmodan, vad skulle guden kunna vara intresserad av?"

Faen vet. Ingenting som mänskligheten skulle kunna producera, i vilket fall som helst. Diverse skumma artefakter från Före Tidens Början eller underliga volymer som Människan Inte Borde Bläddra I, eller något i den stilen, kanske skulle vara intressant. Men bara kanske.

Kom ihåg att gudarna i Cthulhu är snuskigt mäktiga, brutalt främmande (så till den grad att man blir knasig av att titta på dem eller ens lära sig magin för att kontakta dem) och för det mesta lika medvetna om oss människor som vi är av myror. Vi har ingenting som de är intresserade av, helt enkelt, och det som de är intresserade av är så främmande, obegripligt och vidrigt att vi människor inte kan hantera det utan förmodligen blir knasiga av det. Dessutom skulle vi aldrig begripa vad de var intresserade av.

Veon

Veteran
Ställ dig själv frågan vad en mygga skulle kunna göra för att roa dig?
Eller i fallet med de "mindre" gudarna: en mus kan vara rolig för en katt att leka med ett tag, men sedan blir den lätt bara ytterligare en munsbit...

/Veon

tordzek

Veteran
Jag citerar sidan 135:

"Conntact deity: .... If you coose to cast this spell, you should have some means to bagin with it to get it to do what u want"

Men du har nog rätt, man borde inte leka med gudar :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att försöka svara på frågan...

...så svara jag så här:

En gud skulle kunna tänkas vilja ha:

En mäktig artefakt
En gentjänst ("förinta världen åt mig är du snäll", eller "led mina horder av ondsinta varelser för att ta över makten på jorden. Och sen förinta den. Är du snäll". Fast utan "är du snäll")
Ett eller flera offer (människor, djur, saker, vad som helst som guden kan tycka är intressant).
Information. Är inte säker på att gudarna i CoC är allvetande. Om de inte är det (?) så kan man erbjuda dem information.
Magiska besvärjelser. Ny magi kanske.

Det är väl på rak arm vad som brukar erbjudas gudarna i Call of Cthulhu.

Värt att notera är att alla som gör någon slags deal med en gud i CoC (BRP eller d20) blir vansinniga marionetter dömda att utföra gudens minsta nyck innan de dör, horribly. Så det är inget man ska syssla med om man vill att ens investigator ska överleva.

Nightowl

Champion
Re: För att försöka svara på frågan...

'Gudarna' i Cthulhu-mythos, i betydelsen the Great Old Ones -Cthulhu, Hastur och gänget - är varken allsmäktiga eller allvetande. De ÄR ju inte gudar i klassisk mening. Däremot är det kraftigt ifrågasatt om människor kan stå till tjänst med något som de är intresserade av. Magnus förslag verkar ganska OK.

Gudarna måste dock vilja ha NÅGOT av mänskligheten. Den av dem som har mest kulter och töcket är Cthulhu själv, och det verkar som han faktiskt behöver folk för att göra det lättare när han stiger upp. (För att ta Krilles myr-analogi, så uppskattar jag att det är mycket nyckelpigor i trädgården, eftersom de äter bladlöss. Det betyder inte att jag bryr mig om nyckelpigor...)

Nyarlathotep beter sig förrädiskt mänskligt i en del av sina manifestationer, och han ÄR en riktig gud - den enda av de genuina gudarna som har något som ens liknar ett mänskligt medvetenade, om jag minns rätt.

Han sägs dessutom vara förebilden via diverse missuppfattningar för Fan själv...

Kom ihåg att inte förhindra att rollpersonerna får magi, fantastiska aretfakter, pakter med skvamösa monster etc. Hur kan de ANNARS störta sig själva i fördärvet? Alla sådana saker innebär automatiskt att det går åt helvete för spelarna. och skall det gå åt helvete skall det gå med musik. Enligt mina gamla studier är Nyrre klart villig att delge mänskligheten teknologiska eller magiska hemligheter, bara de är passande destruktiva.

Erik

Storuggla

Champion
"Dessutom skulle vi aldrig begripa vad de var intresserade av."

Slår vad om att de allihopa vill ha en kokt med bröd och stark senap, eller något annat vi alla räknar bort.

Storuggla, skulle vilja ha en själv nu

Enchanter

Veteran
ursäkta min förvirring; men vad menar han med "gud i Cthulhu"? :gremconfused:
Cthulhu _är_ i vissas ögon en gud, och han lever i vattnet.
Ursäkta frågan; vet ni vad Cthulhu är?
Det är en fiktivt baserad sagofigur, omskriven av HP Lovecraft och senare i världen Dani Filth.
Men aldrig har jag sett att Cthulhu skulle vilja umgås med någon annan Gud eller Gudinna. Han är en ensamvarelse.
Men förlåt mig igen; jag vet ju trots allt inte vad själv rollspelet CoC går ut på.
-- Enchanter

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Men förlåt mig igen; jag vet ju trots allt inte vad själv rollspelet CoC går ut på.
Det går ut på att inte bli spritt språngande galen, samtidigt som man försöker hindra Cthulhu och hans slemkompisar från att vakna upp och förvandla världen till ett riktigt tråkigt ställe.

Cthulhu _är_ i vissas ögon en gud, och han lever i vattnet.
Precis. Vissa betraktar Cthulhu som en gud. Vad skulle dessa personer göra för att blidka/roa sin gud var frågan.

Tillägg: Nu såg jag var citatet "gud i Cthulhu" kom från också. Läs det på följande sätt: "en gud i rollspelet Call of Cthulhu".

/tobias

entomophobiac

Low Prep High Play
Hehe. Så rätt så rätt.

Förhoppningsvis också i d20 versionen. Men med tanke på vad jag läst om den hittills så har jag ingen anledning att tro något annat.