Nekromanti Call of Cthulhu - Min första gång som spelledare

Sockis

Veteran
Hej på er allihopa här, jag är ny och vill gärna ha några tips på hur man ska agera som spelledare, det är som titeln visar min första gång och det ska vara Call of Cthulhu och vi ska spela uppdraget The Haunting i 1920-tals eran.

Jag har läst igenom och kollat hur det går till att vara SL och jag har också läst igenom uppdraget och sett till att jag fått alla aspekter rätt, vad mer kan jag göra för att mina spelare ska få det så trevligt som möjligt?
Tack på förhand =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mitt tips är framförallt att ha dialog med spelarna. Det är inte bara SL's jobb att se till att det funkar - spelarna har också sina roller att spela, så att säga. Om ingen kring bordet vill bli skrämd så kommer det inte att bli skräckstämning - spelarna måste vara på det klara med vilken roll de har, helt enkelt. Samarbeta så blir det nog bra. Lycka till!

Sockis

Veteran
Re: Call of Cthulhu - Min första gång som spelleda

Tack för tipset, jag uppskattar din hjälp och jag ska se till att jag och spelarna kommer på bra hand med varandra och ser till att dom förstår konceptet ordentligt :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.

nu var det så länge sen jag läste äventyret, så minns det inte så bra men:
Inled med att låta dem alla skapa sina karaktärer. Samla in dom, och dela sen ut nya, av dig förberedda karakatärer. De är byggjobbare som skall renovera huset, de tar sig in, och så ser du till att allt går åt helvete, spela för att döda eller driva dom till vansinne. Misslyckas du du så har du redan bekanta slp att intervjua på valfritt dårhus...

Sen, klipp. Spola framåt. De tar sina vanliga karaktärer, som får i uppgift att undersöka huset... Bang kör!

Spelar man cthulhu enligt hur äventyren är gjorda är de rätt (extremt!!!) hårt rälsade, så se till att alla har färdigheter som krävs, eller ändra om i äventyret så de inte tvingas köra fast på grund av att de lagt allt i anthropology men inte klarar av att gå på bibliotek. Kör in den franska versionens "garanterade" ledtrådar där varje ledtråd har tre nivåer, man är garanterad den som man når upp till (25%, 50% eller 75%) och vill man ha mer får man slå.

Sockis

Veteran

Det låter intressant, jag ska nog försöka att göra så, jag ska se till så dom har vad som krävs och så får vi se om dom lyckas eller inte, kommer dom ut och säger till ägaren av huset att det inte spökar där så sover han över där och blir dagen efter funnen död med den svävande kniven i bröstet och spelarna blir anklagade för mord, så jag tror det blir bra :gremlaugh:

Tack :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.

www.yog-sothoth.com är en bra källa också, om du vill fördjupa dig inom just CoC. Stort forum kring olika varianter av CoC, podcast osv osv.

Rickard

Urverk speldesign

Jag är kass på att spelleda skräck, så jag tänkte föreslå några andra saker som är viktiga.

Snacka med spelarna och låt de vara drivande i scenariot. Det krävs för deckaruppdrag.

Låt spelarna ha ett mål som sammanfaller med historien. Var därför delaktig i rollpersonsskapandet och ge spelarna några mål som de får välja bland när de väljer konceptet till sin rollperson. Nu ska de förvisso bli anklagade för mord och vara på flykt så där har vi en drivkraft, vilket för oss över till nästa punkt:

Låt alltid spelarna ha någonting att gå på. Vissa spelledare är snåla med ledtrådar då de är rädda för att spelarna ska förstå på tok för mycket. Fast som spelare är man alltid jättekorkad, så krydda med för mycket ledtrådar än för få. Om spelarna inte har något att gå på så blir de inte drivande och då faller oftast scenariot.

Låt spelarna förnimma monstret men låt aldrig rollpersonerna få möta monstret. Det är effektivare att låta spelarna få bilda sig en uppfattning om monstret än att visa en bild på det. Säg saker som inte hänger ihop för att bidra till "Vad är detta för något"-känslan. Nu ska det förvisso vara spöken(?) så då går det knappt att variera beskrivandet så därför:

Hitta på känslor och intryck som du matar spelarna med när de är på platsen där monstret befunnnit sig en längre tid, där monstret har mördat någon eller där monstret finns. Är det en vampyr kan du hitta på intryck som "en hunger växer inom er", "ni har vargar som ylar", "blodet verkar frysa till is", blanda in ordet "tand" överallt med mera. Det tricket använder du för att bygga upp en återkommande stämning som säger att spelarna är på rätt spår.

/Han som har börjat använda det sistnämnda rätt mycket

Sockis

Veteran

Väldigt bra tips, spöket som är med är en person som tidigare bott i huset och "begravdes" i källaren av huset, det finns ledtrådar i staden om dom kollar upp rätt plats och så, så det finns ett rum i källaren som är typ hälften så stort som det borde vara för det finns en vägg som är i vägen för rummet han är i och så, sen om dom kommer i närheten av det rummet så kan man göra så att fönstret börjar så och grejer i ett annat rum och så. Spelarna kan också intervjua andra karaktärer som varit där innan, byggarbetare eller sådana som bott där t.ex.

Men jag ska följa tipset, tack :gremsmile:

solvebring

Superhero

Ja, jag måste hålla med Han. Var inte snål med ledtrådarna. Kasta ut dem, och ge dem hela tiden något att gå på. Gör dock inte mer. Var inte för tydlig, de skall helst bara ana och få kalla kårar. Konfronterar du dem med det hela för snabbt och levererar vad dessa otäcka förnimmelser är tar du död på det otäcka. Man är i regel rädd för det okända, saker man inte riktigt kan ta på men som ändå stör en, utnyttja det.
Med se till att det hela tiden händer något. Lägg fram material för dem att undersöka, men låt dem driva på, undersöka själva och själva upptäcka. "Ge" inte "bort" något. Om du förstår vad jag menar?
Drar du till med dödläge och stillhet och lugn, se då till att göra en grej av det med. Gör stillheten otäck och olustig. Det skall inte kännas skönt och avslappnande om du bjuder på stillhet och dödläge, det skall kännas förjävligt, olycksbådande. Det skall kännas som om något borde hända, och när det då inte gör det skall det kännas fel och otrevligt. Att ständigt känna sig akttagen och som om något är bakom ryggen på en, mer eller mindre påtagligt vid olika tillfällen, är ett enkelt knep för att skapa oro.

Fasan och kalla kårar skall hela tiden röra sig i bakgrunden. Se dock till att variera förnimmelserna. De kan "känna" olika saker, dofta, höra ljud etc. men inte kunna avslöja direkt vad det är. Ja, förutom vid slutpunkten i detta scenario som är direkt strid med monstret/gasten i huset. Detta är i alla fall så jag brukar styra skräckupplevelser i grunden.

Lycka till! :gremlaugh:
Skriv gärna om hur det gick för dig senare.

Sockis

Veteran

Nice, jag ska ta ditt tips till godo, jag känner nu att det kan komma att gå ganska bra tack vare alla tips jag får :gremlaugh:

Jag säger gärna hur det har gått när vi spelat, vet bara inte riktigt när vi ska spela det än :gremsmile: