Re: Call of Cthulhu - Min första gång som spelleda
Ja, jag måste hålla med Han. Var inte snål med ledtrådarna. Kasta ut dem, och ge dem hela tiden något att gå på. Gör dock inte mer. Var inte för tydlig, de skall helst bara ana och få kalla kårar. Konfronterar du dem med det hela för snabbt och levererar vad dessa otäcka förnimmelser är tar du död på det otäcka. Man är i regel rädd för det okända, saker man inte riktigt kan ta på men som ändå stör en, utnyttja det.
Med se till att det hela tiden händer något. Lägg fram material för dem att undersöka, men låt dem driva på, undersöka själva och själva upptäcka. "Ge" inte "bort" något. Om du förstår vad jag menar?
Drar du till med dödläge och stillhet och lugn, se då till att göra en grej av det med. Gör stillheten otäck och olustig. Det skall inte kännas skönt och avslappnande om du bjuder på stillhet och dödläge, det skall kännas förjävligt, olycksbådande. Det skall kännas som om något borde hända, och när det då inte gör det skall det kännas fel och otrevligt. Att ständigt känna sig akttagen och som om något är bakom ryggen på en, mer eller mindre påtagligt vid olika tillfällen, är ett enkelt knep för att skapa oro.
Fasan och kalla kårar skall hela tiden röra sig i bakgrunden. Se dock till att variera förnimmelserna. De kan "känna" olika saker, dofta, höra ljud etc. men inte kunna avslöja direkt vad det är. Ja, förutom vid slutpunkten i detta scenario som är direkt strid med monstret/gasten i huset. Detta är i alla fall så jag brukar styra skräckupplevelser i grunden.
Lycka till!
Skriv gärna om hur det gick för dig senare.