Nekromanti Call of Cthulhu

vinterdraken

Veteran
Jag spelar ganska mycket CoC nuförtiden (och en massa Shadowrun, DoD6, och Vampire Lajv). Och jag letar efter vissa grejer som skulle kunna hjälpa mig som speledare.
Jag har skrivit en liten lista här.

+Scripts till Byakhee, sådana som inte finns på deras officiela hemsida.
+Information om olika företag och börsen under 1920-talet.
+Möjligtvis lite nya yrken och pristabbeller.

Och till sist, är det nån som vet hur man skrev ett telegram på den tiden var det nåt i still med: Hjälp [stop] många fiender [stop], Kom till gården [stop].
Eller är det: Hjäöp mig, är omgiven av många fiender, kom till min gård.

Krille

Super Moderator
Telegram

"Och till sist, är det nån som vet hur man skrev ett telegram på den tiden var det nåt i still med: Hjälp [stop] många fiender [stop], Kom till gården [stop]. Eller är det: Hjäöp mig, är omgiven av många fiender, kom till min gård."

En jobbig grej med telegrafen är att man betalade per sänt tecken. Varje tecken som sändes hindrade ett annat tecken att sändas på samma tråd eller radiofrekvens, och det fanns inte så ämlans mycket tråd eller tillgängliga radiofrekvenser att tillgå. Därför tog man betalt för det som kostade - tid på tråden/etern. Det innebär att när man skickade ett telegram så ville man hålla sig så kortfattad som möjligt.

"Stop" i morsetelegram kommer egentligen från när man dikterade telegrammet, och betyder helt enkelt "punkt". Av någon anledning så har det kommit att skrivas ner även i det mottagna telegrammet. Hur man kan missta .-.-.- (punkt) från ... - --- .--. (bokstäverna "stop") övergår lite av mitt förstånd, så jag kan bara anta att telegrafisten är övertydlig eller Hollywoods manusförfattare totalt okunniga i morse.

Ett relativt troligt telegram skulle dikteras så här:

"Hjälp, stop. Omgiven av fiender, stop. Kom till min gård, stop. P J Harvey"

Det skulle skickas så här:

.-.-.- .... .--- .-.- .-.. .-.-.- --- -- --. .. ...- . -. .- ...- ..-. .. . -. -.. . .-. .-.-.- -.- --- -- - .. .-.. .-.. -- .. -. --. .--.- .-. -.. .-.-.- .--. .--- .... .- .-. ...- . -.--

Och det skulle skrivas ut, antingen såhär:

"Hjälp, stop. Omgiven av fiender, stop. Kom till min gård, stop. P J Harvey"

eller

"Hjälp. Omgiven av fiender. Kom till min gård. P J Harvey"

beroende på mottagarens humör.

En kul grej är den där .-.-.-, dvs punkten - sekvensen är hisklans lik .- .- .-, dvs "A A A", och just den treteckenkombinationen användes först i ett meddelande ett antal gånger för att dra uppmärksamheten till sig på telegraftråden att ett meddelande var på väg och att alla andra skulle ge faen i att sända då. Det var mer eller mindre så punkten uppfanns, och den används fortfarande i morsekommunikation.

Storuggla

Champion
Re: Telegram

Måste bara poängtera att om man har ett begränsat "utrymme" att signalera på, så är störsändning effektivt. Det är bara att ratta in rätt frekvens och sedan så fort man hör att någon börjar sända så går man ut i etern och sjunger schlagers, kör tradiga ordvitsar eller slår utav bara h-lvete på grejjorna så att mottagaren inte kan urskilja de rätta pipen, eller att han får ont i örat.
Ett gammalt sätt att spamma eller mailbomba, helt enkelt.

Storuggla, har varit Urban Martin Qvintus

Hasse

Hero
Re: Urban Qvintus, Urban Qvintus

"Från Cesar Tore
Hörbarhet frågas
Kom"

noll!
kom.
/images/icons/devil.gif

Hasse

Hero
Re: Urban Qvintus, Urban Qvintus

"Aha, gamla flottister måntro?"

Nä, bara halv signalist i armén./images/icons/doh.gif

Rickard

Urverk speldesign
Cesar Tore väntade inte på kvittens [OT]

*Väljer att inte svara* (antagligen en spion som anropade)

/[color:448800]Han</font color=448800> som tyckte det var lagom kul att sitta i fraggelberget

Zizop

Swordsman
Re: Cesar Tore väntade inte på kvittens [OT]

"Han som tyckte det var lagom kul att sitta i fraggelberget"

Undrar bara vilket fraggelberg vi pratar om? Hade du ankare/ vingar eller grenar i mössan?

Zizop

Swordsman
Re: Telegram

Jag vill bara att som gammalt sambandsbefäl påpeka att Radio Telegrafi är ett av de mest svårstörda sambandsmedel som finns - sändningstakten minskar i takt med störsängningens styrka men det går oftast igenom bruset... Det mest effektiva för att störa RA telegrafi torde vara falsksignalering eller att dra igång telegrafnyckeln precis när någon annan sänder... Om man sänder med samma takt och tidsintervaller så blir det ruskigt svårt att lyssna av och ta emot meddelande.

FF DA

Zizop

Swordsman
Det är Gott! ;) [NT]

Pb Sb -> SisB (YSFLJ) -> Bassäk

Roade jag mig med ;-) Så ankare är helt klart gott...