ibland är vårt begränsade psyke en vän, ibland hindrar det oss från att förstå den fulla vidden av hur enormt och ogästvänligt universum är, vad det egentligen finns för dolda hemligheter mitt ibland oss, vad som döljer sig bakom nattens draperi.
Tyvärr händer då och då saker som gör att du börjar se förbi den illusion av ensamhet och trygghet vi har skapat oss här på jorden, kanske får du se en glimt av något väsen från en svunnen tid, kanske hittar du ett verk som beskriver platser du aldrig ens kunnat föreställa dig i dina mardrömmar eller har du otur får någon av väsenen upp sina ögon för dig, hur liten och obetydlig du än, är och vill göra dig till sin egen.
CoC är rollspelet som bygger på den eller de världar Lovecraft skapade i sina verk, egentligen är det många mythos men här har de blivit sammanbakade i en enda stor och dynamisk värld. Den är fylld av monster och monstergudar som allihopa drömmer om att ta tillbaka det som en gång var deras.
I deras väg står rollspelsonerna, sällan actionhjältar, sällan ens i närheten av att kunna bemöta de absurda hot de ställs inför. Det enda den genomsnittliga CoC äventyraren har på sin sina är en brinnande längtan över att få veta vad fan som händer runt den. För det är något du mkt sällan vet.
Med en bra SL kan jag lova dig att CoC kommer få dina spelare att vägra gå hem efter spelningarna, aldrig mera lita på svarta jazzmusiker, blekna och få tårar i ögonen om någon säger Hastur högt samt kasta oroliga blickar ut över havet för att spana efter sjunkna öar varje gång ni är vid kusten
Det är helt enkelt världens bästa rollspel
Vad du ska akta dig för är att köpa det nya äckliga D20 CoC, för det suger balle och tar bort hela skräckkänslan imho.
Vad du istället ska få dina vantar på är den betydligt bättre BRP upplagan, borde ej vara så svårt eftersom den blev nytryckt för något år sedan
Dennas regler speglar CoC världen perfekt.
Spelet finns i flera olika settings, tidsåldrar alltså. 1890, 1920, 1940, 1990 om jag ej missminner mig, personliga favoriter av dessa är 1920/1940 samt CoC Modern(1990), för att få en bra feel på spelet finns det flera bra färdiga äventyr att lägga dina vantar på, några av dessa är lite svåra att få vantarna på, men så sent som i år släpptes det en ny kampanjbok så det går lätt att få tag i
har du inte läst grymt mkt Lovecraft böcker så vet jag inte om jag rekommenderar det, Lovecraft är en skön författare men han skriver väldigt långsamt, nästan för långsamt för att det ska passa många spelare ibland, men detta kan ju ha att göra med att han först och främst var poet. men kontentan är iaf att jag ej är så säker på om det lämpar sig att dra för mkt inspiration från hans berättar stil.
hade jag varit du hade jag satsat på att lägga mina slantar på roliga settingsböcker istället.
och btw stay away from dreamlands