Nekromanti Call of the Ctulhu, eller hur det nu stavas!

don_tomaso

Veteran
Jag skulle vilja höra vad folk tycker om spelet samt en bedömning på om det är värt att köpa femte versionen... är det den omskrivna amerikanska 30-tals världen där med?

PAX

Jordisk Äventyrare
Själv sitter jag på v5.2 och funderar om jag skall köpa spåecialutgåvan för 20-års jubiléet?

Av rollformulären att dömma så är det 1890, 1920 och 1990 som gäller. 1930 känner jag inte till.

sluper

Swordsman
Re: Call of Cthulhu, eller hur det nu stavas!

CoC kan du ju spela i vilken tidsera du vill.
1890, 1920 & Nutid är de vanligaste, men i boken "Strange eons" finns scenarion som utspelar sig 1597, 2015 & 1603.
Fetkampanjen "Beyond the Mountains of Madness" utspelar sig på 1930 talet. Så strunta i vad det står på formulären, spela när ni tycker känns bäst.

PS, det stavas Call of Cthulhu, DS

Organ

Out of time, out of mind
>Jag skulle vilja höra vad folk tycker om spelet samt en bedömning på om det är värt att köpa femte versionen...

JA! Den är klart överlägsen de äldre versionerna. Det är bara att jämföra tjockleksskilnanden mellan fyran och femman. Regeldelen är i stort sett likadan, men femman innehåller mycket extramatrial i form av mycket användbara artiklar om både det ena och det andra.

>är det den omskrivna amerikanska 30-tals världen där med?

Öhhh...nån omskriven 30-talsvärld känner jag inte till. Det enda jag känner till är att det står 1930s på "Beyond the Mountains of Madness", men vad jag vet finns det inte nån sådan beskriven nånstans. Fast det kräver väl inte så mycket om man skulle vilja spela där, 30-talet skiljer sig inte nämnvärt från 20-talet.

/Anders