Tänkte att det kunde vara läge för en liten presentation. Jag har länge lurkat i skuggorna på detta forum men har först nu gett mig tillkänna.
Så vem är jag? Jag heter Calle, är för närvarande 25 år och bor i Stockholm. Påbörjar inom kort en doktorandutbildning på Stockholms universitet i teoretisk fysik. Gillar starkt kaffe, tyskt öl, kulturkonsumtion, gitarrspelande, deltablues och Ricky Gervais. Gillar inte inskränkthet, fiskbullar och dåliga regelsystem.
Har vart med i rollspelssvängen drygt tio år och mest spelat i Trudvang, trots ständigt missnöje med Riotminds regler. Detta år har jag dock fått ett uppvaknande och hittat allt det där som ni på forumet diskuterade sådär fem-tio år sedan. Jag talar alltså om de så kallade "indierollspelen". Vad är "indie"? Ingen verkar kunna ge en definition alla är nöjda med. Jag nöjer med mig att ge några exempel på spel som jag upptäckt senaste året och tycker är riktigt tuffa och inspirerande: Fate, Burning wheel, Apocalypse World, Lamentations of the flame princess, Svavelvinter, Fantasy! - OSG (miljondollarsfrågan: är dessa spel verkligen "indie"?). Fascineras av OSR/OSG-rörelsen men är nog egentligen inte speciellt intresserad av att jaga levels i en dungeon.
Återstår att se om jag kan övertyga gamla spelgänget om att mina nya idéer är värda att prova. Ärligt talat tror jag chansen är rätt liten att få prova på ett enda av de spel jag räknade upp. Och med de sorgliga orden avslutar jag min presentation.
Så vem är jag? Jag heter Calle, är för närvarande 25 år och bor i Stockholm. Påbörjar inom kort en doktorandutbildning på Stockholms universitet i teoretisk fysik. Gillar starkt kaffe, tyskt öl, kulturkonsumtion, gitarrspelande, deltablues och Ricky Gervais. Gillar inte inskränkthet, fiskbullar och dåliga regelsystem.
Har vart med i rollspelssvängen drygt tio år och mest spelat i Trudvang, trots ständigt missnöje med Riotminds regler. Detta år har jag dock fått ett uppvaknande och hittat allt det där som ni på forumet diskuterade sådär fem-tio år sedan. Jag talar alltså om de så kallade "indierollspelen". Vad är "indie"? Ingen verkar kunna ge en definition alla är nöjda med. Jag nöjer med mig att ge några exempel på spel som jag upptäckt senaste året och tycker är riktigt tuffa och inspirerande: Fate, Burning wheel, Apocalypse World, Lamentations of the flame princess, Svavelvinter, Fantasy! - OSG (miljondollarsfrågan: är dessa spel verkligen "indie"?). Fascineras av OSR/OSG-rörelsen men är nog egentligen inte speciellt intresserad av att jaga levels i en dungeon.
Återstår att se om jag kan övertyga gamla spelgänget om att mina nya idéer är värda att prova. Ärligt talat tror jag chansen är rätt liten att få prova på ett enda av de spel jag räknade upp. Och med de sorgliga orden avslutar jag min presentation.