Nekromanti Calle lever än...

Nemesis_UBBT

Warrior
Nu har det varit VÄLDIGT lite (eller faktist inget alls) om Call of Cthulhu här på sistone. Är det någon som fortfarande spelar det? Själv fick jag inspiration när jag läste Necronomicon (inte den riktiga alltså), och såg att mina två favoriter The Colour Out of Space och The Whisperer in the Darkness fanns med.

Colour Out of Space blir nog lite svårt att göra ett äventyr av (men inte omöjligt, nån som har nån idé?) även om den är den bästa, men Whisperer är väl helt perfekt för ett äventyr? En isolerad plats, mystiska vaxrullar och inskriptionsstenar, intelligenta monster som isolerar sina fiender (klipper av kablar, fäller träd på vägen o.s.v) och har mänskliga medhjälpare. Problemet är bara vad själva handlingen ska vara och hur man ska få dit RPna utan att avslöja allt för mycket (i boken får man ju allting ordentligt beskrivet innan huvudpersonen kommer till platsen över huvud taget).

Nån som kan hjälpa mig att spåna lite?

Storuggla

Champion
Mjo, jag hade ju den turen att jag hade spelare som inte läst HPL, så jag kunde sno idén rakt av. En tjomme som en av dem var släkt med skrev och bad om hjälp. Och sen åkte de ut och först då började monstrumen rocka loss. ^_^
Men annars så kan de ju få ett brev som ber dem komma till platsen för att skrivaren fruktar för sitt liv och när de kommer dit... väck. Ingen kis eller något, så rollpersonerna måste luska ut vad som skett... eller något.

Färgen från Yttre Rymden var ju... ja, lite lurigare och till den har jag inga idéer.

Storuggla, hoar

Ghoulz

Swordsman
The colour out of WHAT?

Ska det vara så svårt? Jag har alltid uppfattat den novellen som en av de otäckaste av HPL:s prylar. Har också jobbat på en idé om ett riktigt ångestfyllt "våt ylle"-medeltidsskräckscenario där en "färg" långsamt äter upp en bondby i ett regningt Ostpreussen på 1300-talet. Kanske ackompanjerat av pesten också. Färgskräcken blir lite mer subtil och i bakgrunden och kräver betydligt mer stämning. men det går nog utmärkt om man bara ger sig fan på skiten.

Nemesis_UBBT

Warrior
The colour out of MAGIC så klart (oj, det var visst Pratchett och inte HPL...)

Håller med om att det är den bästa och otäckaste HPL-novellen. Frågan är vad spelarna ska göra åt skiten förutom att dra därifrån. För det är precis vad mina spelare skulle ha gjort. Iof kan man ju alltid köra det gamla vanliga isoleringstricket, men vad gör man åt en "färg" som slukar allt? Men jag har som sagt inte sagt (kul ordlek där) att det är omöjligt...

Nemesis_UBBT

Warrior
Så du har använt just den novellen som underlag till ditt äventyr? Kan du berätta lite om vad som hände (bra att ha något att gå efter)?

Bra idéer där också...

Storuggla

Champion
Okej då.
Kisarna anländer och debarkerar sin T-Ford och finner att heal bygget är A: avlägset och B: tomt.
Så de åker tillbaka till den närmsta byn och frågar runt lite och det visar sig att deras släkting inte synts till på en vecka eller så.
"Aha!" utropar utredarna och åker tillbaka och rotar igenom huset, finner spridda tecken på att deras försvunne relation är något udda, hittar gott om hundmat men inga hundar, spridda spår som tyder på att något är klur (det mesta hämtat rakt ur novellen nästan).
Längs vägen såg de även nedfallna träd som de vid undersökning finner vara nedhuggna. De klurar på det hela och kommer fram till att byborna är kultister och börjar då rota runt i byn efter bevis på det. Och... ja, det var ju fel. Visst, en och annan kanske var det eftersom monstren hade människor som hjälpredor, men inte hela byn.
Så de spårade ur och var livrädda för postiljonen och frisören och kom aldrig närmare att lösa mysteriet.

Det är väl det som jag kan råda till på rak arm, låt inte spelarna tro att en hel by är kultister, det kan ge komplikationer.

Storuggla, som menar att komplikationerna var dubbelpipiga

Ghoulz

Swordsman
Vad bör göras?

Man får väl spika fast dem så att de inte kan springa?

Skämt åsido: en erfaren sl och en seriös spelargrupp bör inte ha det här problemet. Kom också ihåg att all "egendom" var fast under den medeltida perioden och att reslusten var allvarligt begränsad pga osäkerhet och isolering (även om resandet var betydligt större under medeltiden än vad man tidigare trott). Och frågan bör väl vara huruvida man enbart sitcker någonstans bara för att mystiska saker börjar hända eller om man stannar kvar för att undersöka. Det kan ju vara så att färgen bara är en bakgrundspryl medan rp:na undersöker ett annat mysterium. Vad sägs om en okänd mördare i en by överfull av pestflyktingar samtidigt som en ny mystisk "pest" gör sig påmind efter "järtecken" i skyn? Det kan definitivt funka. Och vara riktigt skräckigt.