Nekromanti Cantina Musicae

Lindenius

Swashbuckler
Jag letar efter Cantinamusik till Star Wars. Det vill säga musik som liknar da original Cantinamusiken i filmerna. Npgon som har något bra på G?

//erik. går och lägg dig. gå och lägg dig utan att passera tandborsten

Organ

Out of time, out of mind
Jag letar efter Cantinamusik till Star Wars. Det vill säga musik som liknar da original Cantinamusiken i filmerna.
Om du, som du säger, vill ha musik som "liknar" cantinalåten men inte är det, så tror jag att du kommer att få problem. Grejen med det hela är att det inte finns något som liknar det utan det var något som togs fram enbart för filmen. Vad de gjorde var att de utgick från traditionell New Orleans-jazz som de spelade helt straight, men med ett medvetet burkigt, SF-aktikt sound för att skapa illusion avc något som är ickejordiskt, samtidigt som det ska kännas bekant. Så mig veterligen är SW-soundtracket den enda källan till det du söker, såtillvida du inte tror att det skulle funka att gå tillbaka till ursprunget och använda killar som King Oliver, Kid Ory och Loius Armstrong som musikaliskt tema.

/Anders

Lindenius

Swashbuckler
Så mig veterligen är SW-soundtracket den enda källan till det du söker

Njae. Det finns till exempel ett spår på Fången från Azkaban-souondtracket som är likt. Detta beror förstsås till största delen på att det är john Williams som skrivet den låten med.

Jag är också medveten om, precis som du, att musiken gjordes med en "skruvad" touch för att likna någoot – men ändå inte. Poängen är dock att jag vill komma åt musik som hyfsat smälter in i bakgrunden tillsammans med originalmusken. Därför är jag oerhört tacksam för dina tips.

Tack tack

//erik. hemma och jobbar

MrG

Swashbuckler
Försöker komma ihåg, tror han hette Trevor Jones och gjorde musiken till dataspelet Neverhood, var något åt det hållet...

Kollar in jazzsamlingen, borde ju finnas mer udda jazz som kan funka, problemet är att det mesta inte har samma burkiga känsla, plus att man förstår texterna... Annars skulle jag tycka att Bo Kaspers säkert skulle funka på scenen i Mos Mossel.
Finns en del loungesaker som håller lite av den stilen också, men inget jag har hemma. Kanske Buddha Bar...

Gasten

Warrior
Är det bara burkigheten som är problemet så kan det lätt fixas med ett gratis ljud-redigeringsprogram. det jobbigaste är att få ljudet i wav-format, men med lite trixande (format-konverterare, spela in med line-in, osv) så ska det nog också klaffa.

Lindenius

Swashbuckler
Hmmm... kanske något i stil med lounge-musik med oljefat.

//erik. edit:undrar inte längre om han stavat rätt på lounge

MrG

Swashbuckler
som doctor coconut? fast kraftverk på oljefat känns som fel sak :gremlaugh:

Kanturi

Swordsman
Kan du inte ladda ner den från filmen??? ... men du vill inte ladda ner va??? Om du kan tänka dig att ladda ner så är det nog bara att söka på "Star Wars Cantina" av John Williams (för det är väl han som har gjort den?)... annars har jag nog ingen bättre idé...

//Emil "Kanturi" Nises

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Eller så kan han köpa det på ett soundtrack, men jag antar att han redan har det eftersom han skriver att han vill ha liknande musik :gremwink:

Lindenius

Swashbuckler
Just så [ant]

Eller så kan han köpa det på ett soundtrack, men jag antar att han redan har det eftersom han skriver att han vill ha liknande musik
Aber natürlish!

Problemet är att när man (roll)spelar Star Wars så blir det så tradigt när varenda cantinaband i hela galaxen spelar samma låtar. Och dessutom bara har de två låtarna i sin repertoar.

//erik. har Anton i knät.