Jonas Ferry
Swordsman
Jag har köpt ett nytt rollspel, som jag kan berätta lite om. Jag tänker posta texten på Rollspelsguiden sen, men det här är ett bra ställe att skriva på för att kunna svara på frågor.
Nåväl...
Capes, skrivet av Tony Lower-Basch, är ett superhjälterollspel som ställer frågan "Power is fun, but do you deserve it?". Spelet saknar en vanlig spelledare, och det är istället spelarna själva som skapar en historia genom att använda spelets resurser på rätt sätt.
Spelarna börjar med att komma överens om någon "Comics Code", några serietidningsregler, ska gälla. Dessa kan vara saker som att superhjältar aldrig dör, att oskyldiga inte kan dö på grund av superhjältarnas handlingar eller att jorden inte kan bli förintad. Detta gör att vad som än händer så vet man att vissa saker aldrig någonsin kan inträffa.
Inför varje scen skapar spelarna så många rollpersoner de vill. Rollpersonerna kan antingen vara superhjältar, vanliga människor, föremål eller mer abstrakta företeelser. Man kan alltså spela en bomb som rollperson, eller ett mysterium. Rollpersonerna tilldelas ett flertal egenskaper som är sätten de kan påverka historien. Superhjältarna har förmågor medan vanliga människor har färdigheter. De kan också ha personlighetsdrag, vilket även föremål eller företeelser kan. En bomb kan till exempel ha "Ticka högt" som färdighet och "Ondskefull" som en av sina personlighetsdrag. Superhjältar och superskurkar har dessutom ett antal moraldrifter, fem var, till exempel "Rättvisa" och "Kärlek" för superhjältar och "Makt" och "Fruktan" för superskurkar.
Varje scen delas in i sidor, som är som sidorna i en serietidning. Spelarna kan hela tiden skapa konflikter i form av mål för rollpersoner eller händelser. Ett mål kan vara "Mål: Stjäl juvelen" för en superskurk. Man lägger då upp två sexsidiga tärningar som börjar på 1 var, för att använda i konflikten. Superskurken och eventuella hjältar som vill hindra honom kan använda sina superförmågor eller färdigheter för att slå om de båda tärningarna, tills man är nöjd med utgången eller har använt upp sina förmågor. Varje gång man använder en superförmåga får man en skuldplupp i en valfri moraldrift, en plupp som man bara kan bli av med genom att satsa i konflikter som rör just den typen av moralfråga. På så vis kan man besvara frågan om man verkligen förtjänar krafterna man använder, om man använder dem mycket måste man också försvara sina principer gentemot vanliga människor.
Regelsystemet kan vid första anblicken verka mycket komplext, men är väl uttänkt. Det finns en hel massa specialsaker man kan göra som jag inte har räknat upp, till exempel att dela upp täningar i flera olika, att tjäna ihop storypluppar som man kan använda för att påverka historien och att tjäna inspirationspluppar som kan användas för att modifiera tärningarna. Tanken är att man tillsammans ska berätta en historia genom att tävla med varandra om spelresurserna. Att förlora konflikter är inte bara dåligt, man belönas med storypluppar, så det kan vara bra att spela skurkar och ställa till bekymmer för de övriga.
Serietidningsreglerna är ett smått genidrag. Dels så hindrar de att spelet handlar om saker som gör spelarna obekväma, men det ger också superskurkarna en möjlighet att angripa något som är riktigt ondskefullt. Det är nämligen så att om en superskurk vinner en konflikt som skulle leda till ett brott mot serietidningsreglerna sänker man istället hans tärning så att han förlorar och belönar spelaren med en storyplupp. Detta kallas för "gloating", alltså att superskurken triumferande förklarar allas underlägsenhet. Om superhjältar inte kan dö kanske skurken har bundit fast hjälten i en maskin med en sågklinga som sakta närmar sig. Om han vunnit konflikten "Döda superhjälten med dödsmaskinen" låter man honom istället förlora genom att han berättar sin hemliga plan och sedan lämnar hjälten ensam, som sedan kan ta sig loss. Spelaren tjänar storypluppar på detta, och alla är nöjda.
Capes är ett resursallokeringsspel där spelarna tävlar mot varandra för att tillsammans kunna berätta en bra historia om superhjältar. Om man tycker att det låter intressant är spelet värt att testa.
Länkar:
Spelets hemsida
Recension på RPGnet
Diskussionsforum för spelet på The Forge
Nåväl...
Capes, skrivet av Tony Lower-Basch, är ett superhjälterollspel som ställer frågan "Power is fun, but do you deserve it?". Spelet saknar en vanlig spelledare, och det är istället spelarna själva som skapar en historia genom att använda spelets resurser på rätt sätt.
Spelarna börjar med att komma överens om någon "Comics Code", några serietidningsregler, ska gälla. Dessa kan vara saker som att superhjältar aldrig dör, att oskyldiga inte kan dö på grund av superhjältarnas handlingar eller att jorden inte kan bli förintad. Detta gör att vad som än händer så vet man att vissa saker aldrig någonsin kan inträffa.
Inför varje scen skapar spelarna så många rollpersoner de vill. Rollpersonerna kan antingen vara superhjältar, vanliga människor, föremål eller mer abstrakta företeelser. Man kan alltså spela en bomb som rollperson, eller ett mysterium. Rollpersonerna tilldelas ett flertal egenskaper som är sätten de kan påverka historien. Superhjältarna har förmågor medan vanliga människor har färdigheter. De kan också ha personlighetsdrag, vilket även föremål eller företeelser kan. En bomb kan till exempel ha "Ticka högt" som färdighet och "Ondskefull" som en av sina personlighetsdrag. Superhjältar och superskurkar har dessutom ett antal moraldrifter, fem var, till exempel "Rättvisa" och "Kärlek" för superhjältar och "Makt" och "Fruktan" för superskurkar.
Varje scen delas in i sidor, som är som sidorna i en serietidning. Spelarna kan hela tiden skapa konflikter i form av mål för rollpersoner eller händelser. Ett mål kan vara "Mål: Stjäl juvelen" för en superskurk. Man lägger då upp två sexsidiga tärningar som börjar på 1 var, för att använda i konflikten. Superskurken och eventuella hjältar som vill hindra honom kan använda sina superförmågor eller färdigheter för att slå om de båda tärningarna, tills man är nöjd med utgången eller har använt upp sina förmågor. Varje gång man använder en superförmåga får man en skuldplupp i en valfri moraldrift, en plupp som man bara kan bli av med genom att satsa i konflikter som rör just den typen av moralfråga. På så vis kan man besvara frågan om man verkligen förtjänar krafterna man använder, om man använder dem mycket måste man också försvara sina principer gentemot vanliga människor.
Regelsystemet kan vid första anblicken verka mycket komplext, men är väl uttänkt. Det finns en hel massa specialsaker man kan göra som jag inte har räknat upp, till exempel att dela upp täningar i flera olika, att tjäna ihop storypluppar som man kan använda för att påverka historien och att tjäna inspirationspluppar som kan användas för att modifiera tärningarna. Tanken är att man tillsammans ska berätta en historia genom att tävla med varandra om spelresurserna. Att förlora konflikter är inte bara dåligt, man belönas med storypluppar, så det kan vara bra att spela skurkar och ställa till bekymmer för de övriga.
Serietidningsreglerna är ett smått genidrag. Dels så hindrar de att spelet handlar om saker som gör spelarna obekväma, men det ger också superskurkarna en möjlighet att angripa något som är riktigt ondskefullt. Det är nämligen så att om en superskurk vinner en konflikt som skulle leda till ett brott mot serietidningsreglerna sänker man istället hans tärning så att han förlorar och belönar spelaren med en storyplupp. Detta kallas för "gloating", alltså att superskurken triumferande förklarar allas underlägsenhet. Om superhjältar inte kan dö kanske skurken har bundit fast hjälten i en maskin med en sågklinga som sakta närmar sig. Om han vunnit konflikten "Döda superhjälten med dödsmaskinen" låter man honom istället förlora genom att han berättar sin hemliga plan och sedan lämnar hjälten ensam, som sedan kan ta sig loss. Spelaren tjänar storypluppar på detta, och alla är nöjda.
Capes är ett resursallokeringsspel där spelarna tävlar mot varandra för att tillsammans kunna berätta en bra historia om superhjältar. Om man tycker att det låter intressant är spelet värt att testa.
Länkar:
Spelets hemsida
Recension på RPGnet
Diskussionsforum för spelet på The Forge