Tja, det är svårare, och det finns många orsaker till det.
* Teknik. De dyrare bilarna har avancerade larm och lås, som dessutom är uppkopplade mot TransNet och kan larma och verifiera. Visst kan man fysiskt ta sig in i bilen, visst kan man till slut finna det lilla chippet som låser motorn (långt inne i motorblocket), och visst kan man då köra iväg med bilen, men då lär man vara ordentligt eftersökt av polisen, som snabbt är på plats. TransNet och flotta larmanordningar är dock en tämligen ny grej på vanliga bilar (har funnits längre på lyxigare modeller), men de äldre modellerna (åtminstone årsmodell -49 eller äldre) går fortfarande att forcera utan att behöva ha polisen alldeles i häcken.
* Säkerhetsmedvetenhet. Ingen parkerar bilar vid sidan av gatan i de stora städerna. Har man råd med bil så har man råd med bevakade parkeringsgarage. Att de som har bil oftast bor ute i de prydliga förorterna gör inte saken bättre.
Men, i slummen är, som alltid, reglerna lite omkastade. De som har bil och vill ha den kvar i slummen använder metoder som de stora bilproducenterna aldrig tänkt på. De försåtsminerar sina fordon, betalar ungdomsgäng att bevaka dem, eller så bor de i fordonen med en ständigt laddad hagelbössa.
Det finns dock en massa fordon att sno i slummen. Överallt kryllar det av mer eller mindre funktionsdugliga bilvrak som lämnats av olika orsaker. Dessa kan man förstås inte köra inne i stan (man blir anmäld för nedskräpning på momangen) men ute i slummen går det utmärkt. Det är bara att ta första bästa bilskrot och köra iväg med. Förslagsvis bör man ha med sig en liten verktygslåda och en dunk bensin, men annars är det helt gratis. Många sluminvånare använder denna metod om de någon gång skulle behöva ett fordon.
/RipperDoc
<A HREF="
http://www.nogo.nu" target="_new">
http://www.nogo.nu</A>