Olle Linge
Snigel
Tjoho! Jag tycker att det skulle vara roligt att utveckla ett bra handikappsystem för Carcassonne. Jag och Alva spelar en del, men vi behöver göra det jämnare. Jag ser handikappsystem i två steg.
1. Modifiera variabler
2. Modifiera handikapp
---
Först ettan, ligiskt och bra. I Carcassonne finns flera tänkbara sätt att göra spelet svårare/lättare:
<ul type="square">
[*] Färre/fler tokens
[*] Annorlunda utgångsläge (på något sätt)
[*] Bonuspoäng (sämre spelare börjar med höga poäng)
[*] Annorlunda poängräkning (spelare får mer poäng för att lyckas med saker)
[/list]
En del av de här är bättre än andra. Att ge bonuspoäng vore enkelt, men ganska tråkigt. Ge extra tokens kunde vara en bra grej, men det kanske är en alltför grov skala? Kan man göra på något annat sätt? Alla kan knappast användas samtidigt, så vilka är bäst för spelet?
---
Nu till tvåan. Man skulle kunna tänka sig ett system där alla spelare har 100 när de börjar spela. Det finns två mekanismer som reglerar ändring +/- 100. Utgångspunkten är att man vunnit över en given spelare med X poäng. Den första mekanismen gör att bara en viss del av denna poäng faktiskt påverkar ens totala handikapp. Detta för att införa en viss tröghet i systemet.
Den andra mekanismen gör att förändringen i handikapp påverkas av förhållandet mellan spelarnas handikapp. Är de lika bra är det ju enkelt. Är den ene mycket bättre än den andre, bör han eller hon få mycket mindre poäng av att vinna. Kanske krävs det att man vinner med många poäng för att alls "tjäna" på matchen.
Förslag? Tankar? Idéer?
1. Modifiera variabler
2. Modifiera handikapp
---
Först ettan, ligiskt och bra. I Carcassonne finns flera tänkbara sätt att göra spelet svårare/lättare:
<ul type="square">
[*] Färre/fler tokens
[*] Annorlunda utgångsläge (på något sätt)
[*] Bonuspoäng (sämre spelare börjar med höga poäng)
[*] Annorlunda poängräkning (spelare får mer poäng för att lyckas med saker)
[/list]
En del av de här är bättre än andra. Att ge bonuspoäng vore enkelt, men ganska tråkigt. Ge extra tokens kunde vara en bra grej, men det kanske är en alltför grov skala? Kan man göra på något annat sätt? Alla kan knappast användas samtidigt, så vilka är bäst för spelet?
---
Nu till tvåan. Man skulle kunna tänka sig ett system där alla spelare har 100 när de börjar spela. Det finns två mekanismer som reglerar ändring +/- 100. Utgångspunkten är att man vunnit över en given spelare med X poäng. Den första mekanismen gör att bara en viss del av denna poäng faktiskt påverkar ens totala handikapp. Detta för att införa en viss tröghet i systemet.
Den andra mekanismen gör att förändringen i handikapp påverkas av förhållandet mellan spelarnas handikapp. Är de lika bra är det ju enkelt. Är den ene mycket bättre än den andre, bör han eller hon få mycket mindre poäng av att vinna. Kanske krävs det att man vinner med många poäng för att alls "tjäna" på matchen.
Förslag? Tankar? Idéer?