Nekromanti Carcassonne, the new world ??

Johan K

Gammal & dryg
Inte utan att man höjde ögonbrynen lite när man såg att det ploppat ut ännu ett Carcassone, the New World.
Har någon av er testat denna version av Carcassonne ? är lite sugen på att köpa det hela & det är ju alltid trevligt att höra lite om det hela, innan man köper det.

/ Johan K, som snart tänkte gå & fixa julmust.

Flurtis

Hero
Jag har spelat det än gång. Det som är nytta är att man bygger från öster till väster. Man utgår alltså ifrån Amerikas östkust och lägger brickorna västerut. På så sätt bygger du Amerika västerut. Själva mekaniken är den samma förutom ett tilläg utav två träfigurer som jag inte kommer ihåg vad dom kallas. Hur som helst så flyttas dessa österut varje gång man bygger klart en stad (som ger poäng). Effekten bli att dom tar bort alla väg och stads pjäser i en lodrät linje. Om man däremot gör klart en stad väster om dessa två pljäser får du bonus poäng. Med andra ord man kan välja att köra Safe genom att bygga öster om pjäsarna, eller gambla för mer poäng genom att spela väster om pjäserna.

Personligen tyckte jag att det var okej. Jag spelade helt fel då jag försökte bygga stora städer, vilket var en usel strategi i just den här versionen. Jag tror att jag blev trippelvarvad i slutet eller något.

//Flurtis

Johan K

Gammal & dryg
Hemmm, ok.
taakr för svaret. Blir lite mer sugen på att testa det hela faktiskt. Får se om kassan tillåter mer inköp, efter jag löpt det senaste fluffet till M:UA

Flurtis

Hero
Som sagt gillar man Carcassone så visst, men om man redan har X antal expansioner och hunters och gathers så menar jag på att man inte får så mycket nytt. Möjligtviss ett litet mindre slumpmoment i början och möjligheten att välja ifall man vill köra risky eller inte. Det sistnämnda är väl det som tillför något nytt och som samtidigt är intressant. Just valet mellan att köra riskfyllt eller säkert. Jag kommer förmodligen plocka fram vanliga Carcassone med någon Expansion nästa gång jag spelar.

//Flurtis