Nekromanti Carcassonne variant

När vi skulle spela en omgång Carcassonne igår så kom jag spontant idén att man skulle få plocka upp ett visst antal brickor i handen (tre i det här fallet) Sedan så fick men välja mellan någon utav dessa tre brickor när det blev ens tur och lägga ut den som vanligt. Därefter så plockar man upp en till så att man har 3 stycken brickor igen.

Så är det några andra som har provat något liknande? Jag tyckte att det funkade ganska bra, det gjorde spelet lite mera taktiskt.

Olle Linge

Snigel
Intressant

Det låter mycket intressant, men jag har bara provat det en gång för länge sedan så jag kommer inte ihåg hur jag själv upplevde det då. Jag kunde inte spelet så bra heller på den tiden. Det är något jag ska föreslå att vi testar nästa gång.

Jag ser också några potentiella nackdelar med det. En av de stora utmaningarna i Carcassonne är att spela på ett sätt som minimerar antalet "dåliga" brickor. Inga brickor är ju dåliga i sig, utan bara i förhållande till vad man behöver. En skicklig spelare spelar på ett sätt som maximerar användbarheten av så många brickor som möjligt. Med den regeländringen som du föreslår kan man tänka sig att det blir för lätt att göra detta (något som i normala fall är snorsvårt).

Nu är detta bara teoretiskt babbel från min sida eftersom vi inte har testat det än, men något kände jag att jag ville bidra med. Jag är rätt inne på Carcassonne och funderar på att skriva en liten guide till spelet. Regeländringar och dess effektär är ju något som kunde finnas med i en sådan. Det kanske kunde vara extra bra för nya spelare, eller skulle det bara göra att det tog mycket längre tid? Detta var också uppe som handikappsförslag för ett tag sedan. Nyare spelare fick ha en eller två extra brickor på hand för att kompensera och göra spelet jämnare.

Johan K

Gammal & dryg
Jah ahr kört nått liknande ja. Tycker åxå att det är smidigt att kunna planer lite mer framåt med de brickorna.
Gilar idén att kunna plocka upp fler brick, dock så har det en viss charm att bara pcocka upp en bricka åt gången åxå.. :gremtongue:

/ Johan K, son är hyfsat nyvaken..