anth
Vetefan
Så har då Stövelkattens vikingakampanj tagit sin början och vi ska här försöka nedteckna vad som däri händer.
Reglerna är de från Lamentations of the Flame Princess: Weird Fantasy Role-Playing,
kampanjvärlden är Supplement V: Carcosa,
och vi är vikingar på långfärd, en väääldigt lång färd - som vi nu föröker avsluta genom att ta oss hem. Så vi återigen kan ägna oss åt våra favoritsysselsättningar: plundra irländska kloster, röva bort väna nunnor, dricka mjöd och spegla oss i våra silverskatter - som vi rättmätigt stulit.
För er som ännu inte haft nöjet att stifta bekantskap med Carcosa kan jag upplysa att det är en stad som ligger i Halisjön på en planet i närheten av den röda jättestjärnan Aldebaran i stjärnhopen Hyaderna i stjärnbilden Oxen.
Förutom dinosaurier, högteknologiska aliens och cthulhuida varelser, befolkas denna farliga värld av 13 genmanipulerade mänskliga raser.
Varje ras har sin egen färg och minst tre av färgerna är så pass speciella att de inte finns på jorden: Jale, Dolm och Ulfire.
Men sådant är våra vikingar helt omedvetna om så lova att inte avslöja något för dem.
Carcosa är omskrivet i flera litterära verk, men är kanske mest känd från Robert W. Chambers The king in Yellow från 1895.
Enligt rykten kan Carcosa beskrivas med:
- Ingen har byggt staden. En natt dök den bara upp, fix färdig.
- Avståndet till staden är obeskrivbart: ibland tycks den vara framför sjön, någon gång i sjön och andra gånger bortom den.
- När månen stiger över horisonten tycks stadens torn befinna sig bakom den, inte framför.
- Alla som ser staden för första gången känner redan dess namn.
Om något av dessa rykten är sant eller ej återstår för våra tappra vikingar att ta reda på.
Tillåtna klasser:
- För vikingar:
-- Fighter
-- Specialist (brukar kallas för thief i andra OSG-spel)
-- Berserk (egentligen dwarf, men vi är alla människor)
- För infödingar:
-- Fighter
-- Sorcerer
Många voro kallade till resans början - men få kom (om man nu kan anse att 7 spelare är ett litet antal).
Förutom vår eminente kultledare, Stövelkatten, närvarade:
- Jarl: krigaren Vassnar den förslugne, en pålitlig kämpe med lika vass tunga som svärd.
- anth: bärsärken Tjockulf Ludenfot, känd för att emellanåt säga "Arrgh!"
- Spider Jerusalem: bärsärken Einhart, som hade en pålitlig svärdsarm fastän han överlevt mer än 60 vintrar.
- Shadowcaller: krigaren Snorlof den begångne, vars tråd Nornorna klippt ovanligt kort.
- Valinxh: krigaren Valinxh Gröne, som döljer sitt ansikte.
- gizmo: tjuven Thorstein Träskalle, vars avvaktande och försiktiga inställning till det okända antagligen kommer rädda oss från en säker undergång - bara vi lär oss lyssna på hans kloka ord.
- Ithaqua: tjuven Brynjolf Svartbete, bara barnet (bokstavligt talat), men redan känd som den som navigerade fel.
(fler äventyrare lär dyka upp under resans gång)
Reglerna är de från Lamentations of the Flame Princess: Weird Fantasy Role-Playing,
kampanjvärlden är Supplement V: Carcosa,
och vi är vikingar på långfärd, en väääldigt lång färd - som vi nu föröker avsluta genom att ta oss hem. Så vi återigen kan ägna oss åt våra favoritsysselsättningar: plundra irländska kloster, röva bort väna nunnor, dricka mjöd och spegla oss i våra silverskatter - som vi rättmätigt stulit.
För er som ännu inte haft nöjet att stifta bekantskap med Carcosa kan jag upplysa att det är en stad som ligger i Halisjön på en planet i närheten av den röda jättestjärnan Aldebaran i stjärnhopen Hyaderna i stjärnbilden Oxen.
Förutom dinosaurier, högteknologiska aliens och cthulhuida varelser, befolkas denna farliga värld av 13 genmanipulerade mänskliga raser.
Varje ras har sin egen färg och minst tre av färgerna är så pass speciella att de inte finns på jorden: Jale, Dolm och Ulfire.
Men sådant är våra vikingar helt omedvetna om så lova att inte avslöja något för dem.
Carcosa är omskrivet i flera litterära verk, men är kanske mest känd från Robert W. Chambers The king in Yellow från 1895.
Enligt rykten kan Carcosa beskrivas med:
- Ingen har byggt staden. En natt dök den bara upp, fix färdig.
- Avståndet till staden är obeskrivbart: ibland tycks den vara framför sjön, någon gång i sjön och andra gånger bortom den.
- När månen stiger över horisonten tycks stadens torn befinna sig bakom den, inte framför.
- Alla som ser staden för första gången känner redan dess namn.
Om något av dessa rykten är sant eller ej återstår för våra tappra vikingar att ta reda på.
Tillåtna klasser:
- För vikingar:
-- Fighter
-- Specialist (brukar kallas för thief i andra OSG-spel)
-- Berserk (egentligen dwarf, men vi är alla människor)
- För infödingar:
-- Fighter
-- Sorcerer
Många voro kallade till resans början - men få kom (om man nu kan anse att 7 spelare är ett litet antal).
Förutom vår eminente kultledare, Stövelkatten, närvarade:
- Jarl: krigaren Vassnar den förslugne, en pålitlig kämpe med lika vass tunga som svärd.
- anth: bärsärken Tjockulf Ludenfot, känd för att emellanåt säga "Arrgh!"
- Spider Jerusalem: bärsärken Einhart, som hade en pålitlig svärdsarm fastän han överlevt mer än 60 vintrar.
- Shadowcaller: krigaren Snorlof den begångne, vars tråd Nornorna klippt ovanligt kort.
- Valinxh: krigaren Valinxh Gröne, som döljer sitt ansikte.
- gizmo: tjuven Thorstein Träskalle, vars avvaktande och försiktiga inställning till det okända antagligen kommer rädda oss från en säker undergång - bara vi lär oss lyssna på hans kloka ord.
- Ithaqua: tjuven Brynjolf Svartbete, bara barnet (bokstavligt talat), men redan känd som den som navigerade fel.
(fler äventyrare lär dyka upp under resans gång)