Nekromanti Cardstock?

Zimith_UBBT

Warrior
Jag ska printa ut spelbräde till ett D&D-lir och för det behöver man uppenbarligen något som kallas för cardstock. Någon som är bekant med detta svåröversatta material? Jag har googlat mig till förbannelse men bara hittat små tjocka rosa tanter som håller på med ett annat okänt begrepp (scrapbooking). Cardstock är uppenbarligen stapelvara i USA men hur får man tag på det i Sverige?

Tacksam!

Necross

Swashbuckler
Är det inte bara vanligt tjockt papper? Sånt som finns i olika färger i en massa olika tjocklekar på t ex Kreatima eller Panduro? Eller alla välsorterade pappershandlare har det väl. Det är min gissning, efter en bildgoogling.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vi kallar det kort och gott kartong. Dvs. ett papper vars ytvikt ligger mellan 170 g och 400 g (tjockare än så är papp).

Zimith_UBBT

Warrior
Tack -det klarnar, även om kartong känns som ett mycket vidare begrepp på svenska än cardstock på engelska. Så, några tips om var man köper kartong lämplig för ändamålet?

Arfert

Facit
Dante said:
Vi kallar det kort och gott kartong. Dvs. ett papper vars ytvikt ligger mellan 170 g och 400 g (tjockare än så är papp).
ja såklart, jag fick hjärnsläpp.

Arfert

Facit
I vilken affär som säljer konstnärsmaterial som helst. Och en del kontorsmaterial-affärer också.

Zimith_UBBT

Warrior
Sådär! Fick tag på både 300g och 250g papper på den lokala pappershandeln. Skrivaren skrek och dog på 300 men 250g gick fint. Hur många sätt kan man förresten mäta papperstjocklek på? Enligt mina amerikanska internetkällor är 110ibs det bästa. Vad skulle det motsvara med svenska mått? Inte 55kg, väl.

Dante

Staff member
Zimith said:
Hur många sätt kan man förresten mäta papperstjocklek på?
Well … tjockleken är inte detsamma som ytvikt (även om det kan vara en indikation).

Olika papper har olika densitet, så ett tunt lågbulkigt papper kan ha samma ytvikt som ett tjockt högbulkigt.

Ytvikt 250 g betyder bara att ett A0-ark (dvs 1 m²) av just det papperet väger 250 g.

Tjocklek mäts helt enkelt i µm.

Bulk är förhållandet mellan tjocklek och ytvikt (bulk = tjocklek ÷ ytvikt). Korrekt uttryckt är det densitetens inverterade värde.

Det amerikanska sättet att ange ytvikt är per 500 ark oavsett storlek, vilket förstås är något opraktiskt. 500 A4-ark med ytvikt 200 g väger ju exakt lika mycket som 500 A3-ark med ytvikt 100 g.

Så innan jag känner till dimensionerna på det där 110 lb.-papperet kan jag dessvärre inte konvertera åt dig.

Arfert

Facit
...när det gäller pappers bulk/tjocklek så brukar det vara enklast och ellersäkrast att kolla på papperprover, och känna med fingrarna.. och sedan välja det som känns bäst för sin egen smak... Om man inte redan har koll.

Dante

Staff member
Zimith said:
Dimensionen är A4. Konvertera gärna!
Nä, jag menar dimensionerna på de ark som amrisarna utgick från när de konstaterade att 500 stycken vägde 110 lb. (jag kan lova att de inte var A4).

Dante

Staff member
Nix. Det skulle nämligen innebära att 110 lb.-papper skulle motsvara ungefär 1.500 g-papper – och så mycket väger inte ens trippel-wellpapp.

Dante

Staff member
Min gissning skulle vara 200–250 g. Kanske 300 g, men det får du svårt med i en hemmaskrivare.