Varulv Carmilla vs. Dracula - Runda 1

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
I en liten ungersk by har du bott i hela ditt liv. Nu står det vampyrer på tröskeln och hela byn riskerar att tillintetgöras. Samla dina grannar och kör en påle genom vampyrernas hjärtan, så ni kan återgå till lugnet. Men se upp! Gårdagens granne kan vara morgondagens fiende.

Välkommen till Carmilla Karnstein vs. Vlad Dracula!

Regler:
§0: Spelet består av tre fraktioner: Carmillas vampyrer, Draculas vampyrer och bybor.
$0a: Byborna vinner när båda spelarna som har vampyrernas powerroller har åkt ut ur spel, det vill säga när Carmilla och Dracula röstats ut.
$0b: Carmilla/Dracula vinner när det är fler vampyrer än bybor och den andra spelaren med vampyrernas powerroll har åkt ut ur spel.

§1: Bybor får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.
§1a: Vampyrerna har varsin egen PM-konversation där de kan prata med eventuella tillkommande vampyrer.
§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.
§1c: Det är otillåtet att posta bilder som föreställer roll-PM, eller som föreställer din inbox på WRNU.
§1d: Om någon av vampyrerna vill ge upp sker det genom PM till SL. Spelet fortgår tills SL skrivit ut i speltråden att spelet avbrutits.

§2: En spelare kommer röstas ut varje runda.
§2a: Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.
§2b: Rösterna måste kunna fångas av Martin3:s rösträkningsverktyg för att räknas. Använd formatering med @-tagg:

Röst: @Anthrox

§3: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start.
§3a: När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden.
§3b: Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.
§3b2: Om det är oavgjort är äldsta röst utslagsgivande.
§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda, dock ej annan info.

§4: Vampyrerna har följande powerroller med följande förmågor i sin arsenal:
§4a1: CARMILLA:
Blodsug
– Nattmörda en spelare. Du får två röster färre på dig i nästa runda.
Konvertera – Välj en spelare att konvertera till vampyr. Hen går med i din PM-konversation och lag i nästa runda.
§4a2: DRACULA:
Blodsug
– Nattmörda en spelare. Du har två röster extra i nästa runda.
Konvertera – Välj en spelare att konvertera till vampyr. Hen går med i din PM-konversation och lag i nästa runda.
§4b: Endast en av vampyrernas förmågor kan användas varje runda.
§4c: En konverterad vampyr kan inte konverteras igen, så länge denne är en vampyr. Bara bybor kan konverteras till vampyrer.
§4d: Om både Carmilla och Dracula väljer samma spelare att konvertera är det tidigast lagd som gäller. Den andra vampyrens konvertering misslyckas då.
§4e: Carmilla och Dracula kan givetvis inte konverteras till vampyr.
§4f: Carmilla och Dracula är immuna mot Blodsug.
§4g: Konverterade vampyrer är INTE immuna mot Blodsug.

§5: Byborna har följande powerroller med följande förmågor i sin arsenal:
§5a: Vitlöksförsäljaren – Kan varje runda sia en spelare och få resultatet fraktion. Har kvar förmågan även om hen blivit konverterad.
§5a2: Fraktionerna som kan fås som resultat är Vampyr och Bybo.
§5b: Van Helsing – Kan varje runda väkta en annan spelare, men inte sig själv. Kan inte bli konverterad så länge som Van Helsings identitet är okänd.
§5b2: Väktning skyddar mot både Blodsug och Konvertera.
§5b3: Identiteten är okänd tills Van Helsing själv, eller en siare skriver i speltråden vilken spelare som är Van Helsing.
§5c: Baron Vordenburg – Kan varje runda sia en spelare och få resultatet powerroll. Kan inte bli konverterad så länge som Baron Vordenburgs identitet är okänd.
§5c2: Powerrollerna är Carmilla, Dracula, Vitlöksförsäljaren, Van Helsing och Baron Vordenburg.
§5c3: Identiteten är okänd tills Baron Vordenburg själv, eller en siare skriver i speltråden vilken spelare som är Baron Vordenburg.
§5d: SL avgör ifall någon identitet har slutat vara okänd ifall en gråzon råder.

§6: Förmågeanvändning sker under natten (mellan två rundor).
§6a: Nattfasen sker enligt följande:
  • Spelare röstas ut
  • Van Helsing ställer sig framför en annan spelare
  • Vampyrernas förmåga används (tidigast lagda förmåga går först ifall båda valt att konvertera samma spelare)
  • Siarna får sitt resultat
§7: Om någon av vampyrernas powerroller röstas ut ur spel återgår ALLA dennes vampyrer till att vara bybor igen.
§7a: Inget mer får då skrivas i vampyrens PM-konversation (se §1).
§7b: Det är helt okej för en bybo som varit vampyr att säga att hen varit vampyr.
§7c: Det är helt okej för en bybo som varit vampyr att citera PM från vampyrens PM-konversation.

I en liten ungersk by har du bott i hela ditt liv. Nu står det vampyrer på tröskeln och hela byn riskerar att tillintetgöras. Samla dina grannar och kör en påle genom vampyrernas hjärtan, så ni kan återgå till lugnet. Men se upp! Gårdagens granne kan vara morgondagens fiende.

Runda 1 startar 1/2 klockan 10.00 och avslutas den 2/2 klockan 21.00.

Röstverktyget: https://werewolf.florin.nu/84792

Anmälda:
@Hägerstrand
@Basenanji
@StradhLestat
@Vimes
@Brynolf
@Sömniga Isaac
@Sysp
@damogn
@BiobunkerVII
@RasmusL
@Big Mama
@Sidd

Happy hunting!

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Observera!
Runda 1 startar imorgon lördag klockan 10.00.
Ingen skriver i tråden innan dess!

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Om ni finner något i reglerna som är absolut spelförstörande, skicka det till mig i PM.
Inga regelfrågor besvaras innan spelstart.

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Roligt upplägg @Antrox!

Jag är bybo. Värva inte mig, jag är dokumenterat usel som ulvkompis. Ganska usel som bybo också varför Carmilla och Dracula gynnas av att låta mig kvarvara i mitt nuvarande tillstånd och försvaga byn.

Om Carmilla/Dracula får två röster färre dagen efter att de nattmördat så kommer det väl kunna synas väldigt tydligt? De lär därför istället välja att konvertera lagmedlemmar till sitt lag de första rundorna.

Siare 1 (Vitlök) kan bli värvad till vampyr. Om hen då har fått ett svar på sitt siande så kan hen ljuga om resultatet. Konklusion: siandet är inte till nytta för byn utan kommer bara brusa. Jag kommer helt bortse från allt siande som sker, till jag övertygas om motsatsen.

Siare 2 (Baronen) har en vjvs siarroll men vad har vi för nytta av det när Siare 1 kan vara galen och vi inte vet vem som är vem?

Väktaren, spännande powerroll. Hur ska väktaren veta vem som ska väktas. Vad säger ni andra? (Det är inte jag som är väktaren)

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Tjoflöjt, tjofräs och allt dylikt!

Det här är ett spännande sätt att köra rekryteringsmekanism, men eftersom man återgår till att bli bybo om vampyrfursten blir utröstad kan vi neutralisera den möjligheten om vi alla är tydliga med att säga:
Jag kommer 100% omedelbart outa den vampyr som konverterar mig.
Då kan vampyrerna inte vinna genom konverteringar annat än som ett sista gamble, eftersom en konvertering är ett dubbelt nattmord i spelarbalansen.

Ok guys? Bybosolidaritet 4-life.

+ och - på rösterna efter nattmord, kan nog vara en fälla för vampyrerna som de av misstyag kan klamnpa in i (eller driva varandra i). IOM att D och C behöver ha varandra utröstade.....någon smartare än mig kanske kan räkna lite hör?

Sysp

NNO
Tjoflöjt, tjofräs och allt dylikt!

Det här är ett spännande sätt att köra rekryteringsmekanism, men eftersom man återgår till att bli bybo om vampyrfursten blir utröstad kan vi neutralisera den möjligheten om vi alla är tydliga med att säga:
Jag kommer 100% omedelbart outa den vampyr som konverterar mig.
Då kan vampyrerna inte vinna genom konverteringar annat än som ett sista gamble, eftersom en konvertering är ett dubbelt nattmord i spelarbalansen.

Ok guys? Bybosolidaritet 4-life.
Jo, jag var inne på samma grej. Paragraf 7 ger byn en enorm fördel, det måste vi nyttja.

Vimes

Vitlöksförsäljare
Nu kör vi! Vässa pålarna och putsa speglarna!

Kul upplägg, tror jag! Påminner lite om Utkante (1 och 2).

Jag säger också att jag kommer avslöja den vampyr som rekryterar mig (det var min första tanke när jag läste reglerna - jag vill inte bli värvad till onda laget). Men om vi ska vara ärliga så är det ju så att alla bybor (och följaktligen båda vampyrerna) i R1 kommer säga att de kommer avslöja vampyren om de blir värvade. Det säger inte så mycket tyvärr. MEN! Anthrox design är ball här: det finns incitament att som värvad bybo faktiskt avslöja sin vampyr, eftersom man går tillbaka till bybolaget om vampyren dör. Å andra sidan finns det förstås incitament att ljuga, eftersom man tillhör det onda laget när man gör det. Så även om någon säger "Buhu, jag blev värvad av Bjassenonji!" så kommer vi behöva utvärdera som vanligt och allt sådant.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Jo §7 är ju kryptonit för blodsäckarna, det sätter väl också press på vilka bybor som är strategiska att "värva".
Spontant tror jag Kaos-ulven eller rollspels-ulven kör rakt på att nä men nu har jag bytt lag och nu är det 100% teambus som gäller.
Jag läste slarvigt om Blodsug - tolkar jag det rätt som att Dracula har 3 röster kommande runda - för det är ju OP.

Vimes

Vitlöksförsäljare
Siare 1 (Vitlök) kan bli värvad till vampyr. Om hen då har fått ett svar på sitt siande så kan hen ljuga om resultatet. Konklusion: siandet är inte till nytta för byn utan kommer bara brusa. Jag kommer helt bortse från allt siande som sker, till jag övertygas om motsatsen.
Nu kanske jag inte övertygar dig om motsatsen, men: det stämmer förstås att värvningsmekaniken är en nerf på siarförmågan. Samtidigt är det lite vanskligt för vampyrerna att konvertera (p.g.a. att de kan råka konvertera "fel" spelare som faktiskt avslöjar dem). Jag tror vampyrerna kommer vara rätt konservativa med konvertering. Sedan tänker jag att vi får, när någon claimar siare, utvärdera och fundera hur vi ska förhålla oss till informationen som kommer. D.v.s. det går inte att på stående fot varken blint köpa siandet eller avfärda det per automatik.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Väktaren, spännande powerroll. Hur ska väktaren veta vem som ska väktas. Vad säger ni andra? (Det är inte jag som är väktaren)
Som jag läser Van Helsinki så bör vi väl låta hen vässa sina pålar i fred och inte snattra så mycket om det?

För övrigt

Röst: @Basenanji in i spel, eller sitter du och pratar med dig själv i vampyrtråden?

Ja just det jag kommer ju i enlighet med anmälningstråden lågflyga i drygt 24 timmar nu - leve byn ner med alla suckers

Sidd

”Bybo”
God morgon alla läskiga blodsugare.

Det var ju en mustig soppa av olika power-roller & regler.
Borde gå att gemensamt reda ut detta i samförstånd så att vi kan snärja en av de två busen.
Som vanligt så har jag skummat igenom reglerna så ta inte varenda ide jag lyfter fram som att jag försöker dribbla till det för att jag skulle missat nåt😇.
Tror byn vinner på att ställa frågor och i svaren som kommer in kan vi sen utröna mer: vilka verkar undvika frågorna, vem dumsvarar, vilka verkar vara på samma sida i en fråga osv

Två ensam-vargar som kan värva bompisar och 3 bybo-pwerroller på 12 spelare i spel: vinner vi nåt på att outa de 3 byborna?
Vore väl trevligt att ha 3 gröna spelare att luta sig åt i spel👍
I alla fall i R1- sen så kan vi ju inte veta fraktion om de nu blivit värvade.
Eller är det bättre att få info om Sianden och Väktaren ska väl inte ge ifrån sig ett knyst i alla fall tror jag.
Vad tycker ni?

Höjer på ögonbrynen åt @Big Mama kvicka aktivitet här nu direkt i spelstart: bra där, fortsätt så, dock ovanligt piggt, du brukar väl sova bort första R1 annars😉

Hägers post om konvertering och outa blodsugare är väl genialt bra. @Vimes vad tycker vi om spelmekanik där spelare byter lag? Hur kommer folk välja? Jag åtegår alltså till bybolaget om den som värvade mig blir utröstat: alltså kan jag outa detta: låter vettigt.

In i spel gott folk, själv ska jag snart iväg på rollspelslir och blir nog off tills i kväll.

Vimes

Vitlöksförsäljare
Jag tror vampyrerna kommer vara rätt konservativa med konvertering.
För att starta upp en typisk R1-diskussion: vad tror ni? Hur kommer vampyrerna prioritera mellan nattmord och konvertering? Hur skulle ni göra om ni var vampyrmästare?