Varulv Carmilla vs. Dracula - Runda 1

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Å andra sidan finns det förstås incitament att ljuga, eftersom man tillhör det onda laget när man gör det. Så även om någon säger "Buhu, jag blev värvad av Bjassenonji!" så kommer vi behöva utvärdera som vanligt och allt sådant.
Det behöver utvärderas om det sker i senare rundor, där en ulv kan claima konverterad för att styra om en matchbollsutröstning.

Men jag tycker det här ”eftersom man tillhör det onda laget när man gör det”-rimmar lite illa med jag-hatar-att-bli-varulv-Vimes, om jag läser dig rätt.

Att outa sin ulvfurste borde ändå innebära större chans att vinna med byn, om det inte är ett läge där båda ulvar känt sig safe att konvertera hejvilt. Och det borde inte uppstå så länge alla är överens om bybo4life

Basenanji

Din favoritulv!
Jag blir lite bortkollrad av komplexiteten i reglerna, såg NU att Carmillas och Draculas blodsug funkar olika? Som jag läser blidsugsprylen verkar det suboptimalt att nattmörda eftersom man lämnar spår efter sig. Hur ska en vampyr dra fördel av nattmord utan att i nästa runda bli synlig? Hjälp mig att förstå tack!

Om vi lämnar det problemet åt vampyrerna så skulle jag vilja att vi i solidaritetens namn gemensamt slår fast att det är bybornas plikt att avslöja sin vampyr. Jag kommer utan vidare avslöja om jag blivit konverterad och av vem!

Men! För att göra det ännu svårare för vampyrerna vill jag att vi regelbundet postar listor över misstänkta för att på så sätt kunna syna ev byten av lojaliteter.

RÖST:mad:Brynolf In och jobba!

Sidd

”Bybo”
fan Basse hade ju redan skrivit...måste vara Sidd som sitter i vampyrtråden.

Röst: @Sidd
Jäklars vad sugen! du verkar vara på att komma in i vampyrtråden å göra sällskap med till den stackars ensamma blodsugaren😉
Vik hädan för jag kan tyvärr inte hjälpa till i frågan🙏
Snack om att vara borta hela dygnet hela tiden verkar som att du mest som att försöker gå upp i rök här nu.
Vad kan vara viktigare en lördag än att rädda byn!

Vimes

Vitlöksförsäljare
Det behöver utvärderas om det sker i senare rundor, där en ulv kan claima konverterad för att styra om en matchbollsutröstning.

Men jag tycker det här ”eftersom man tillhör det onda laget när man gör det”-rimmar lite illa med jag-hatar-att-bli-varulv-Vimes, om jag läser dig rätt.

Att outa sin ulvfurste borde ändå innebära större chans att vinna med byn, om det inte är ett läge där båda ulvar känt sig safe att konvertera hejvilt. Och det borde inte uppstå så länge alla är överens om bybo4life
Ja, alltså, jag kommer garanterat outa min eventuella furste direkt. Men det jag vill peka på är att det inte är självklart att ta ett sådant outande som en ovedersäglig sanning. Liksom det finns spelmekaniska incitament att outa vampyrfursten finns det spelmekaniska incitament att inte göra det, eller att outa lögnaktigt. Det måste vi ha med oss om situationen uppstår framöver (oaktat att min preferens alltid kommer vara byn).

För att starta upp en typisk R1-diskussion: vad tror ni? Hur kommer vampyrerna prioritera mellan nattmord och konvertering? Hur skulle ni göra om ni var vampyrmästare?
Jag skulle nog inleda med nattmord och absolut hålla mig undan konverteringar tidigt... Jagkanske tänker galet....
MEN på många spelare, så slår nog inte "röstningspåverkan funktionen efter nattmord" lika hårt i rundan efter... DVS manriskerar inte som tuggis att outa sig lika mycket...plus att flocken är stor och lättare att gömma sig i.

SENA konverteringar, när nattmordet riskerar atyt outa tuggisen på -+ i röster, kan vara det som tippar över vågskålen hårt...jag ser en risk att byborblir vampyrlojala på slutet för vinst (om de är sådana som vill VINNA)

Vimes

Vitlöksförsäljare
§5a: Vitlöksförsäljaren – Kan varje runda sia en spelare och få resultatet fraktion. Har kvar förmågan även om hen blivit konverterad.
§5a2: Fraktionerna som kan fås som resultat är Vampyr och Bybo.
§5b: Van Helsing – Kan varje runda väkta en annan spelare, men inte sig själv. Kan inte bli konverterad så länge som Van Helsings identitet är okänd.
§5b2: Väktning skyddar mot både Blodsug och Konvertera.
Nu tänker jag högt här: med tanke på det ganska lilla spelarantalet och med tanke på att konvereringsmekaniken gör siaren mindre potent, vad tror ni om att siaren claimar redan i R1 och så får Helsing skydda? Eftersom Helsing får skydda samma spelare flera rundor i rad borde man kunna få ut i varje fall två solida sianden av ett sådant spel.

Jag blir lite bortkollrad av komplexiteten i reglerna, såg NU att Carmillas och Draculas blodsug funkar olika? Som jag läser blidsugsprylen verkar det suboptimalt att nattmörda eftersom man lämnar spår efter sig. Hur ska en vampyr dra fördel av nattmord utan att i nästa runda bli synlig? Hjälp mig att förstå tack!
Tidiga nattmord och sena konverteringar ökar väl chansen att hålla sig dold?

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Min analys: rösterna som resultat av blodsugeriet är för att balansera till byns fördel eftersom det finns två möjliga nattmord per runda, men eftersom blodsugeriet styr rösterna åt olika håll så går det inte att förlita sig helt och hållet på resultatet av en styrd omröstning.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
För att starta upp en typisk R1-diskussion: vad tror ni? Hur kommer vampyrerna prioritera mellan nattmord och konvertering? Hur skulle ni göra om ni var vampyrmästare?
Jag har läst igenom nu och även läst tanken om att outa om man blir konverterade, vilket jag ställer mig bakom. Men om jag tänker att jag varit vampyr med den kunskapen så hade jag nog prioriterat nattmord över konvertering, men det känns ju samtidigt som det beror på vilken av vampyrerna jag är. Jag är för trög för att räkna på det, men om jag är Dracula och nattmördar så lär jag behöva tänka till i min röstning nästa runda för att inte sticka ut då jag har fler röster, på så sätt känns det som att nattmord är säkrare om jag skulle vara Camarilla om jag kan undvika att få röster mot mig eller ligga som toppkandidat att bli utröstad då jag kan snygga under radarn enklare än Dracula som viktar röster till sin fördel.

Oavsett hade jag, mycket på grund av vad folk sagt i tråden om att outa vid konvertering, legat lågt med konvertering eller försökt luska fram vinnarskallar att ta in på mitt lag.

Mina tankar utifrån hur uppsättningen ser ut.

En trött utter som smakar illa, så låt bli mig med era huggtänder usla blodsugare!

Sidd

”Bybo”
Jag gillar att vi samlar ihop oss om att avslöja att man blivit värvad till en ulvfraktion.
Jag är på där👍
Gör väl vampyrerna bakbundna och byn starkare!

Jag gillar att vi samlar ihop oss om att avslöja att man blivit värvad till en ulvfraktion.
Jag är på där👍
Gör väl vampyrerna bakbundna och byn starkare!
Jag är på också... MEN jag tror inte det är ngt vi ska förlita oss på att hålls. Rent krasst....det är för många "vinnarskallar" med..... I början, när det ger superfördel byn på det, så tror jag det hålls....senare i partiet när vinstchansen kanske svänger till tuggisarna vid outning, så tror jag alltför många väljer att tiga om konvertering

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Ja, alltså, jag kommer garanterat outa min eventuella furste direkt. Men det jag vill peka på är att det inte är självklart att ta ett sådant outande som en ovedersäglig sanning. Liksom det finns spelmekaniska incitament att outa vampyrfursten finns det spelmekaniska incitament att inte göra det, eller att outa lögnaktigt. Det måste vi ha med oss om situationen uppstår framöver (oaktat att min preferens alltid kommer vara byn).
Medhåll, syftet var mer att skicka ett tydligt budskap till vampyrerna att det är självmord att konvertera så länge det inte avgör en matchboll.

Basenanji

Din favoritulv!
Bra frågor som jag hoppas att så många som möjligt svarar på.

Carmilla lär ju helt klart överväga att nattmörda om den spelaren inte befinner sig i hetluften. Dracula kanske mer riktar in sig på att konvertera eftersom blodsuget verkar (?) vara avslöjande.

Jag hade nog de första rundorna varit försiktig överlag, bara chillat. Hoppats att byn drar igång hopplösa drev till höger och vänster.

Dracula-rollen verkar vara huvudvärk! Huva!

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Om jag inte var tydlig med det, jag är på att outa min mästare om jag blir konverterad.

Kommer försvinna en del av dagen nu, dök upp saker igår som min bror behövde hjälp med, men dyker upp runt 17-18 igen. Kommer försöka hålla koll på vad som sägs, eventuellt lägga in något kort inlägg med tankar eller reaktioner på vad andra säger.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Bra frågor som jag hoppas att så många som möjligt svarar på.

Carmilla lär ju helt klart överväga att nattmörda om den spelaren inte befinner sig i hetluften. Dracula kanske mer riktar in sig på att konvertera eftersom blodsuget verkar (?) vara avslöjande.

Jag hade nog de första rundorna varit försiktig överlag, bara chillat. Hoppats att byn drar igång hopplösa drev till höger och vänster.

Dracula-rollen verkar vara huvudvärk! Huva!
Instämmer, var inne på samma tankar! Du formulerad dem bara tydligare Basse!

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Nu tänker jag högt här: med tanke på det ganska lilla spelarantalet och med tanke på att konvereringsmekaniken gör siaren mindre potent, vad tror ni om att siaren claimar redan i R1 och så får Helsing skydda? Eftersom Helsing får skydda samma spelare flera rundor i rad borde man kunna få ut i varje fall två solida sianden av ett sådant spel.
Jag är för. Det här bryter siarens inbyggda konverteringsväkteri, men så länge väktaren finns i spel är vitlök ändå safe. Det innebär i vilket fall som helst att vi får en tydligt grön spelare med en gång.

Vimes

Vitlöksförsäljare
Jag är för. Det här bryter siarens inbyggda konverteringsväkteri, men så länge väktaren finns i spel är vitlök ändå safe. Det innebär i vilket fall som helst att vi får en tydligt grön spelare med en gång.
Vitlökskrämaren har väl inget inbyggt skydd? (Bara Helsinki och Baronen som har det)