Nekromanti Carwelan svärdet...

en sak som stör mig ganska mycket (en av de enda i hela eon måste jag säga, för jag vill inte klassas som "regelbög", eller vad det nu hette, för det (även om jag inte förstår vad bög har med det hela och göra...) är att det i alverboken står att léaram ska vara överlägset bäst på smide av alverna, de kan tom jämföras med dvärgarna, om typ sanari ej får bruka magi... hur kommer det sig då att léarams svärd inte har mer i brytvärde än de andras? det svärd jag nu främst tänker på är carwelan, det står inte om att det har bättre brytvärde om det kommer från alarrin än om det kommer från sunari... sen har vi lelldorin, niamh mm som också har 16 samt 15 i BV... det känns lite onödigt att det flera ggr i boken sägs att léaram gör de absolut tåligaste svärden av alverna, men att den extra lilla detaljen inte har någon praktisk användning...

skulle gärna vilja ha något tips så att man kan fixa till detta.. jag vet liksom inte om jag ska höja léarams BV eller sänka de andras... nån idé??

ville bara vara den förste med 'idiotstämpel' på mig... =P

Dizzy

Veteran
Förstår inte riktigt ditt problem. Gillar du inte BV:t så höj det, det är ju segt att sänka alla de andra. Skriv till att svärdet är learam-smitt och saken är biff.

Krille

Super Moderator
Re: Carwelansvärdet...

"hur kommer det sig då att léarams svärd inte har mer i brytvärde än de andras? det svärd jag nu främst tänker på är carwelan, det står inte om att det har bättre brytvärde om det kommer från alarrin än om det kommer från sunari..."

Majoriteten av alla carwelan som finns är faktiskt thism- eller kiriya-ägda. Det är faktiskt inte särskilt många som ägs eller har tillverkats av léaram, och carwelan har också ett thismiskt ursprung.

Vad gäller avsaknad av regelbögerier om alari-smidda carwelan så är det tänkt att den biten ska avhjälpas när hantverksreglerna publiceras. Eftersom alari-alverna har ett par trick i bakfickan som thism och kiriya inte har så får de automagiskt en fördel enligt dessa regler vilket resulterar i höjd BRYT (bland annat). Den carwelan som listas i vapentabellen är en helt vanlig jefla carwelan modell industristandard 1A, inte léarams hantverk.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

WHaLe

Hero

Har tänkt på en sak. Cinneach ska ju vara en värdig ersättare till Carwelan, vilket det också är om man ser på värdena för de båda svärden. Med tanke på att Cinneach är ett alarisvärd räknar jag med att det är alarivärden på det.
Om man då jämför ett alaricarwelan med ett cinneach så skulle nog de flesta föredra carwelan..

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant

Sir Foilan

Hero
Publicera!

"Vad gäller avsaknad av regelbögerier om alari-smidda carwelan så är det tänkt att den biten ska avhjälpas när hantverksreglerna publiceras"

Publicera nu för hyndan! Har en spelare som skall spela en alvisk smed. Kan få nytta av de däringa reglerna.

/Sir Foilan

...make your way to the Friendly Arm Inn. There you will meet...

/images/icons/cool.gif

Jonas...

Warrior
Smide med "trick"...

Ska bli spännande med hantverksregler... /images/icons/laugh.gif
Ser verkligen fram emot sådana. Det skulle ju ge större möjligheter att spela en hantverkare, förutom att ge större variation på vapnena...

En sak jag funderade på i inlägget...
"Eftersom alari-alverna har ett par trick i bakfickan som thism och kiriya inte har så får de automagiskt en fördel enligt dessa regler vilket resulterar i höjd BRYT (bland annat)."

Ett par rasberoende trick... hmm... Detta borde väl vara typ en speciallisering mot "Learam-metoden" eller något i den stilen...? För det där med att man 'automagiskt' är bättre på någonting bara för att man tillhör en viss ras känns lite... fel...
Istället kanske man kan säga att smides specialliseringar inte kan uppnås utan lärare... och då har ju Learam-smederna ändå möjlighet att behålla sina hemlisar...
Och vidare finns det ju plötsligt fler möjliga hemlis-metoder... 'Dvärga-smide', [specifika metaller/legeringar], [geografiska spec], 'Kraggsmide' (öööhh...), etc...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Moonshadow

Warrior

Det gör man inte för ett carwelan har ära och historia.

Medan cinneach enbart består av sårad stolthet
och desutom skriker det estetiska ögat av skräck var gång denna osthyvel kallas svärd.

Moonshadow

WHaLe

Hero

Visst har carwelansvärdet ära och historia, men samtidigt får vi tänka på att det inte är vårt eget svärd vi använder utan ett som kommer från thism...
Cinneach är resultatet av åratal av hårt alarismide och inte symbol för sårad stolthet, snarare tvärtom. Vi alarialver har här något som är vårt eget och som är minst lika snabbt, vasst och tåligt som carwelan, samtidigt som det är lättare. Angående det estetiska så spelar det ju föga roll för ett svärd, vars funktion är att användas som vapen och inte tavla, även om jag kan tillägga att jag själv tycker att detta svärd är bland det vackraste jag sätt.

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant

Det har du helt rätt i.

...måste tänka om här, eller möjligen rätta mig. :gremcool:

Jag och mina vänner träffade just den mäktige Carwelan själv i EGEN hög person i vårt rollspel! =)

"För Jargien, och vidare"
Aralion Ravathon , Cavalles av det Jargiska Kejsardömet!