Nekromanti Carwelan

JoakimSkoogh

Veteran
Jag har tänkt skapa en karaktär som tror sig vara den återfödda alvhjälten Carwelan och jag skulle vilja ha tips om hur jag kan utarbeta en sådan karaktär, självklart kommer han att vara Thsim.
Sedan skulle jag också uppskatta all information om Carwelan, gärna sidnummer och sådant.
Tack på förhand

Rygar

Veteran
Vill inte vara petig, men är Carwelan ens död? Kolla på sidan 74 i alvboken och 111 i vapenmästaren.

Galdermester

Warrior
Vill inte vara petig :gremtongue:

"Jag har tänkt skapa en karaktär som _tror_ sig vara den
återfödda alvhjälten Carwelan"

Da denne personen tror han var Carwelan i sitt forrige liv,
så spiller det jo ingen rolle om den virkelige Carwelan er
død eller ikke.

(enda et meningsløst inlegg)

Rygar

Veteran
vill inte vara petig, :gremtongue:, men det var bara ett inlägg, allt jag sett om Carwelan står på de sidorna ändå..vilket var vad han frågade efter

moahahahahah ^ ^

HerrBjörn

Warrior
Re: Carwelan, vill INTE vara petig..

Om ni i er spelargrupp har betämt att Carwelan faktiskt är död
så är det klart att man kan skapa en Carwelan återfödd..
(eller tror sig vara det)
Han borde då vara ganska ung (alver sett), Han bör ju ha blixtrande
reflexer eller ambidextriös eller något motsvarande som utmärker
han som exeptionell i strid..
Sen bör han ha ett Carwelansvärd, ha en bra stridskonst eller utveckla
en egen..
Sen e det bara att kriga på:gremgrin:

Sankt Creigh

Warrior

Intressant att börja spela med Carwelan... du tror inte att det kan förstöra för en del andra i spelgruppen?

Han är ju en beryktad hjälte, förstör inte dina medspelares bild av Carwelan bara. Det vore synd på en så speciell karl.

Pendragon

Swashbuckler

Okej, nu snakckar grabben om en person som TROR sig var Carwelan återfödd. Det enda som krävs för det är att personen tror att Carwelan är död.
Och varför han automagiskt måste vara en superkrigare förstår jag heller inte. Kom ihåg att Carwelan är mest känd som diplomat, inte krigare. Dessutom är det roligare om killen tror sig vara jättebra på att slåss men i själva verket är en medelmåtta.

/Joel

HerrBjörn

Warrior

SaNT, sant
men för att kunna intala någon att han är Carwelan
(om han nu vill göra det) så kan det vara bra att vara speciell
på något sett.
Kanske silvertunga..
funkar det med

Stridsfursten

Veteran
hmm om han ska tro sig vara Carwelan det första som slog mig var att han bör ha ett Carwelan svärd...
men ha i åtanke att Carwelan är RIKTIGT gammal om han lever, så att påstå sig vara Carwelan kommer att ses som löjligt i andra alvers ögon...
men det kan ju bli en rolig karaktär, och som nån sa tidigare, det är roligare om han tror förmer om sig själv än vad han egentligen är.

exempel
"fly!!!! dom är efter oss!! vaddå det är ju bara 25 Tiraker?? varav gruppen nästan släpar iväg honom"

kan ju bli helkul att spela en sån karaktär!

BraidsMamma

Veteran
exempel
"fly!!!! dom är efter oss!! vaddå det är ju bara 25 Tiraker?? varav gruppen nästan släpar iväg honom"

kan ju bli helkul att spela en sån karaktär!
Mina erfarenheter säger mig att det är roligt för den som spelar den. De andra spelarna och spelledaren tycker bara att det är GRYMT irriterande.

Stridsfursten

Veteran
ähhh, det är ju det som är karaktärs spel...
spelledaren borde absolut inte ha nått emot det??
spelarna däremot kan man förstå, att dom hela tiden måste ta hand om honom osv. det kan ju vara lite störande för dom kanske...

i vår spelgrupp har vi exempel "Herr Billing Silvertunga" Fri riddare, han har psy:8 (dum) samtidigt har han egenskapen "orädd" han är även godtrogen å tror gott om alla.
det har frustrerat många i gruppen, men som SL är det bara kul.
exempel så är Billing på tok för dum för att fatta att det finns en Nekromantiker i sällskapet, Nekromantikern med sitt höga Psyke, har än sålänge lyckats hålla masken mer väl!!

oj vad jag babblar!!

Pendragon

Swashbuckler
Men Carwelan hade väl ett special svärd som tuggade xinukultister, det måste han vlä ändå ha?
Varför måste han det? Han TROR att han är Carwelan ÅTERFÖDD. I och med att han TROR att det är så betyder det sannolikt inte att det är sant, vilket bör betyda att han faktiskt inte har den riktige Carwelans svärd. Däremot kan han ha ett svärd han tror han är Carwelans.
Och även om är den riktige Carwelan ÅTERFÖDD så återföddes han knappast med svärdet i handen.

Det var ju attans vad folk var tröga i den här frågan. Nämn Carwelan så tar logiken ett steg ut genom dörren. Skärp er för tusan och tänk innan ni skriver.

/Joel

lijat

Swordsman
Re: Carwelan OT

han har psy:8 (dum)
är det bara jag som inte anser att 8 i ett atribut gör en till sämst det skulle vara samma sak som att säga att 13 är mycket bra. enligt mig är båda innom nmormal variationen även om det är normal variationens yttergränser. det borde finnas många mäniskor i den värkliga världen som har motsvarande 8 i PSY men tex bara för att man inte får så bra betyg i skola betyder inte det att dom är dumma och går på alla lögner.

MovinGalt

Warrior

De ville antagligen rent symboliskt visa att han var dum, och satte därför 8 i PSY. Om jag hade en RP med 8 STR skulle jag minsann säga att han var svag.

Sen kan man säkert ha en RP med 24 i PSY som fortfarande är dum. Han kanske lider av någon psykiskt sjukdom som blockerar logiskt tänkande osv. Eller att man har 24 i PSY, men att karaktären inte riktigt "har fattat det". Han kanske växte upp i en familj där alla hånade honom för hans stupiditet, och på sätt vågar han inte riktigt tänka smart/klokt/logiskt...

/MovinGalt

Ceram

Hero

det borde finnas många mäniskor i den värkliga världen som har motsvarande 8 i PSY men tex bara för att man inte får så bra betyg i skola betyder inte det att dom är dumma och går på alla lögner.
Skolan avspeglas inte i psy utan i bildning. En person kan var mycket smart men ändå sakna bildning eller tvärt om. Psyke speglar någon kombination av allmän snabbtänkthet, poblemlösningsförmåga, mental stabilitet och något så odefinierbart som intelegens...

Tesfforp

Warrior

Det där var helt rätt Ceram (bara det att det stavas intellegens).

Tesfforp, skriver ett lite onödigt inlägg.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Must...resist...gah!

"Det där var helt rätt Ceram (bara det att det stavas intellegens)."

Ok, normalt sett svarar jag inte på det här viset, men med tanke på att ditt enda syfte med inlägget var att rätta hans stavning så känner jag mig tvungen: det stavas intelligens.

Ceram

Hero
språkfarcism

Det där var helt rätt Ceram (bara det att det stavas intellegens).
det finns ibland anledning att anmärka på folks språk. Det där var absolut inte en anledning.

Jag kanske stavade fel på en ord i bråskan men alla försår vad det står och risk för missförstånd finns inte.

Språkfarcism uppskattar jag inte och antagligen inte de flesta andra heller... Så har du inget vettigt eller positivt på gång så skriv inget!

Det stavas Intelligens!

/Ceram, lackar på onödiga språkanmärkningar...