God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,543
Castlevania enligt Pendragon modellen
Jag har blivit inspirerad av ett par olika källor och fått en ide. Varför inte köra en kampanj baserad på den gothiska tv-spels serien Castlevania där man istället för att spela en karaktär spelar en hel släkt? I tv-spelen spelar man ju olika medlemar av Belmont klanen som är en släkt av vampyrjägare. Jag tänkte att man gör det som i Pendragon där man spelar sin äldsta son efter man dött. Eftersom Dracula dyker upp igen med sitt slott med hundra års mellanrum om man dödar honom så blir det att man antingen spelar sitt barnbarnsbarn om man dödar Dracula eller sin son om man misslyckas och blir dödad av Dracula. Om man misslyckas kommer ju landet var täckt av mörkret av Draculas styre under 10 till 20 år tills ens unge är gammal nog att ge sig ut för att besegra Dracula och ställa allt till rätta.
Spelet börjar år 1500, 24 år efter att Dracula dog i strid mor turkarna och något märkligt har börjat hända upp i slottet Castlevania. Fruktansvärda monster har setts till och på nätterna syns ljus och blodisande skrik hörs från slottsruinen. Slottet verkar också bygga upp sig själv lite mer varje natt. Det är här de första spelarkaraktärerna kommer in och ger sig upp för att undersöka Castlevania där de tvingas slåss mot monstren och Dracula själv. De tror det är slutet på det hela men 100 år senare kommer slottet tillbaks och det är upp till hjältarnas ättlingar att hantera problemet. Efter det blir släkterna dedikerade monsterjägare.
Man kan antingen lägga upp det som att alla spelar varsin släkt, som att man spelar medlemar av samma släkt (syskon, kusiner, ingifta etc.) eller att en spelare spelar huvudsläkten och så spelar resten vänner, allierade och hantlangare till denne. Om någon vill finns det också möjligheter för karaktärer som inte åldras så som Alucard som är en halv-vampyr från tv-spelen men jag vet inte om det är bäst att undvika sådana.
Vad tror ni? Kan det fungera? Några specifika fallgropar ni tycker jag skall undvika?
Jag har blivit inspirerad av ett par olika källor och fått en ide. Varför inte köra en kampanj baserad på den gothiska tv-spels serien Castlevania där man istället för att spela en karaktär spelar en hel släkt? I tv-spelen spelar man ju olika medlemar av Belmont klanen som är en släkt av vampyrjägare. Jag tänkte att man gör det som i Pendragon där man spelar sin äldsta son efter man dött. Eftersom Dracula dyker upp igen med sitt slott med hundra års mellanrum om man dödar honom så blir det att man antingen spelar sitt barnbarnsbarn om man dödar Dracula eller sin son om man misslyckas och blir dödad av Dracula. Om man misslyckas kommer ju landet var täckt av mörkret av Draculas styre under 10 till 20 år tills ens unge är gammal nog att ge sig ut för att besegra Dracula och ställa allt till rätta.
Spelet börjar år 1500, 24 år efter att Dracula dog i strid mor turkarna och något märkligt har börjat hända upp i slottet Castlevania. Fruktansvärda monster har setts till och på nätterna syns ljus och blodisande skrik hörs från slottsruinen. Slottet verkar också bygga upp sig själv lite mer varje natt. Det är här de första spelarkaraktärerna kommer in och ger sig upp för att undersöka Castlevania där de tvingas slåss mot monstren och Dracula själv. De tror det är slutet på det hela men 100 år senare kommer slottet tillbaks och det är upp till hjältarnas ättlingar att hantera problemet. Efter det blir släkterna dedikerade monsterjägare.
Man kan antingen lägga upp det som att alla spelar varsin släkt, som att man spelar medlemar av samma släkt (syskon, kusiner, ingifta etc.) eller att en spelare spelar huvudsläkten och så spelar resten vänner, allierade och hantlangare till denne. Om någon vill finns det också möjligheter för karaktärer som inte åldras så som Alucard som är en halv-vampyr från tv-spelen men jag vet inte om det är bäst att undvika sådana.
Vad tror ni? Kan det fungera? Några specifika fallgropar ni tycker jag skall undvika?