Nekromanti Cat the RPG?

Storuggla

Champion
I ett annat inlägg refererar Nighowl till detta för mig okända spel (fast jag har hört om något med katter, rollspel och John Wick). Därför anmodar jag nu honom och andra kunniga personligheter att berätta för oss vad detta är för spel, spelar man katter? Vad gör man? Är det värt att avundas?

Storuggla, vänster hummer tagen

Nightowl

Champion
Cat: a Little Game About Little Heroes

• Man får Ryktbarhet genom att andra katter sprider ens rykte: de själva sänker frivilligt en Ryktbarhet av besläktat slag och så får man ett nytt rykte. Jag är osäker på om det bara är RP som kan skänka andra RP Ryktbarhet; regeln verkar mena att man bara sänker den temporärt, men eftersom tidsåtgången "ett scenario" är meningslös för SLP, så...
  • Man förlorar Ryktbarhet om man går emot sitt rykte. Om jag t.ex. har Charmör 3, och inte försöker charma en kattfröken, eller misslyckas med att charma en kattfröken, under ett äventyr, så måste jag under samma äventyr göra något som återupprättar mitt rykte, annars börjar jag näste spelsession med Charmör 2.
  • Strid med andra katter tar alltid bara en runda; katter slåss bara för att dominera varandra, aldrig för att döda varandra. Strid med andra motståndare... är blodigt.
  • Andra varelser har andra Egenskaper. Eftersom "motsatta slag" mäter Egenskap mot Egenskap, så förlorar man automatiskt en tävling i en Egenskap man inte har. Om en Elak Människa försöker använda sina Tummar mot en katt, så vinner han om katten inte förvandlar tävlingen till något annat (t.ex. Ben, genom att hoppa därifrån).
  • Ni minns vad jag sade om Ärr? Ett, säg
  • Kattmagi är, tja, sådär. Det är en bunt tricks som man behöver ha bra Svans*** för att kunna använda effektivt. Katter kan t.ex. komma igenom till synes låsta dörrar, försvinna trots att man tyckte man höll uppsikt över dem, etc. Hundars magi (!) är ballare; de får sina "magipoäng" ju mer orubbligt lojala det är mot sin Husse/Matte.
  • Alla katter har tre namn: ett namn som deras husse kan, en namn andra katter kan, och ett namn som bara de själva och deras allra allra närmaste om ens dom kan. Jo, man bör ha läst
  • Spelets miljö är bara vagt antydd, men boggies, drömvärlden och icke-katter får tillräckligt mycket kött på benen för att man ska kunna spela ett tag. Dessutom finns ca 10 sidor med fakta och folklore om katter - och vilket av vardera som är exakt sant i spelet må vara upp till SL, men Wick har gjort sin research och man behöver inte läsa någon annanstans eller "gå till närmsta bibliotek" som det brukar heta. Neato.

Storuggla

Champion
Re: Cat: a Little Game About Little Heroes

Det låter ju redigt ballt :gremlaugh:
Så man kan i teorin lira katter i WFRP som.. eller katter i vilken setting som helst. Som fajtas mot elaka monster som vill driva gäck med ens husse? Apballt! :gremsmile:

Storuggla, Wick är en klok typ

Dilandau

Myrmidon
Re: Cat: a Little Game About Little Heroes [ot]

Tots ett ämne jag gillar (katter) och en rolig inledning, pallar jag bara inte läsa så jäkla mycket text! Sorry

Nightowl

Champion

Så man kan i teorin lira katter i WFRP som.. eller katter i vilken setting som helst.
Jo. Wick verkar förutsätta att alla använder sitt respektive spelsystem, dock.

Han säger det inte, men jag skulle finna det mindre intressant i, säg D&D, där folk är förberedda på mystiska och magiska saker (och en del kan snacka med katter). I en setting där det finns magiska djur (som i Ussura i 7th Sea) har folk dessutom redan en uppfattning om talande katter (ussuraner vet att kung Katt är en av Matushkas sidekicks, så de blir liksom inte förvånade att dom hänger runt och har sig).

Wicks ballaste kommentar är att se om Alien och tänka sig att katten är huvudpersonen... :gremgrin:

Erik

Nightowl

Champion

Trots att jag gillar att folk läser mina inlägg, tänker jag inte skriva ofullständiga recensioner bara för att folk är lata (eller läsovana). Och jag tänker inte ens be om ursäkt för det.

Erik

Storuggla

Champion

"Wicks ballaste kommentar är att se om Alien och tänka sig att katten är huvudpersonen..."

Tufft! :gremlaugh:

Storuggla, kattglad

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag orkade läsa igenom recensionen! [NT]

Men jag är inte speciellt intresserad av att spela spelet å andra sidan. :gremsmile:

Dilandau

Myrmidon

Lat, lång dag på jobbet, trötta ögon, 1 öl. Många anledningar.

Big Marco

Läskig

Mycket intressanta designteorier som beskrivs. Mycket intressanta. Bra recension - både saklig och subjektiv på ett tydligt sätt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Det här spelet har jag skrivit! O_O

Eller okej, Mad Catz hade inte särskilt mycket gemensamt med "Cat" förutom det generella katt-temat, men ändå. John Wick spionerar på mig! :gremshocked:

Nightowl

Champion
Andra kattspel

Mad Catz har ju fördelen (tycker jag) att vara det Cat inte är: ett spel om vanliga katter. Faktiskt.

(Det finns för övrigt dels ett gammalt spel som heter Woof! Meow! där man spelar katter och hundar - på samma sätt som man spelar kaniner i Bunnies and Burrows - och det finns ett skämt-supplement till gamla World of Darkness som heter Pet: The Shedding, där huvudtemat är att den mänskliga civilisationen existerar för att våra husdjur är lata och vill ha mat och värme på ett enkelt sätt. Det spelets enda genialiska drag var att det mätte välstånd i hur många meningslösa leksaker man ägde! :gremgrin:)

Erik

Edit: Dessutom var jag på konvent i... Luleå? I alla fall, jag spelade ett spel där man var vilda djur. Kunde inkludera katter, precis som för övrigt Big Ears, Small Mouse, fast det spelet utgår från att man spelar gnagare på samma sätt som fjantasy antar att man spelar människa, dvs det är standard men annat går bra.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Andra kattspel

Edit: Dessutom var jag på konvent i... Luleå? I alla fall, jag spelade ett spel där man var vilda djur.

Konventet var NordKon och upphovsmannen heter Henrik Andrén.

Här diskuterar jag f.ö. ett annat djurrollspel, som dock aldrig kom nån vart.

Nightowl

Champion
Tack!

Ännu ett kattspel: I WitchCraft finns visst en ras av magiska katter från Egypten eller vad sjutton det är. Får mig att tänka på Serosters katter av Robert Westall... fast återigen inga riktiga katter.

Erik