Jag funderar på en idé till ett SF CCG, som jag gärna vill ha lite hjälp med.
Grundidén är att man inte skall vara bunden till ett specifikt mål för att vinna, utan att man skall lösa ett övergripande uppdrag/mål som man kan välja själv, då dessa olika sätt att vinna skall representeras av kort.
Detta till skillnad från t.ex Magic (Dunka ner din motståndare till 0 från 20), StarTrek (Skrapa ihop 100 poäng), Kult (Influera och kontrollera Popmarker) eller StarWars (Se till att din motståndare inte har några kort kvar).
För att ge så stor variation på vinstsätt som möjligt så skall lika mycket tid läggas ner på att definera Diplomatiska Mål och Handelsmål, som till rena erövringsmål och strider.
Jag befinner mig i startgroparna och det jag behöver än så länge är feedback på de idéer som jag hunnit få ner på papper, och sedan kanske diskutera regeluppbyggnad. Det jag har redan nu är en grundstory med grupperingar och hur själva känslan skall vara när man spelar, men om vi efter funderingar och diskussioner kommer fram till att ett rpg är bästa sättet att få ut dessa idéer så är det alltid tänkbart.
Grundidén är att man inte skall vara bunden till ett specifikt mål för att vinna, utan att man skall lösa ett övergripande uppdrag/mål som man kan välja själv, då dessa olika sätt att vinna skall representeras av kort.
Detta till skillnad från t.ex Magic (Dunka ner din motståndare till 0 från 20), StarTrek (Skrapa ihop 100 poäng), Kult (Influera och kontrollera Popmarker) eller StarWars (Se till att din motståndare inte har några kort kvar).
För att ge så stor variation på vinstsätt som möjligt så skall lika mycket tid läggas ner på att definera Diplomatiska Mål och Handelsmål, som till rena erövringsmål och strider.
Jag befinner mig i startgroparna och det jag behöver än så länge är feedback på de idéer som jag hunnit få ner på papper, och sedan kanske diskutera regeluppbyggnad. Det jag har redan nu är en grundstory med grupperingar och hur själva känslan skall vara när man spelar, men om vi efter funderingar och diskussioner kommer fram till att ett rpg är bästa sättet att få ut dessa idéer så är det alltid tänkbart.